F

Flipper-4-life

Jag har en sköthäst som jag sköter nästan varje dag.
han står på en ridskola.
Har någon något tips på hur jag kan göra för att han ska tycka om mig mer och ha förtroende för mig?
Visst går det väll bra nu, men dt kan ju kanke bli bättre..

Tacksom för svar!

Sv: Tips!!

Var en bra ledare så den känner sig trygg med dig. Då kommer du bli bra omtyckt. Mycket uppmuntran o klappar när den gör rätt.

okej, tack :)
dt ska jag tänka på.
Men hur är man mer än bra ledare än berömmer honom?
Om jag säger åt honom när han gör fel, känner han sig trygg då elr blir bara irriterad på mej?
han kan nafsas lite ibland och då brukar jag säga åt honom

Trygg ledare är du om du visar hästen tydligt vad du vill,att du visar respekt för den samtidigt som du inte tillåter att den är respektlös mot dig.

Om hästen nafsar är det inte alltid för att vara elak den gör det utan den kanske vill klia dig på "hästars vis".Men du måste visa åt den att det gör ont,en lättare klapp på mulen räcker.

För att få hästen att känna förtroende för dig,så borsta den mycket,smek den,var snäll.Umgås mycket med den,utan det får du inget förtroende.

Bråka inte med hästen,det känar sällan något till,med enbart kärlek kommer man långt...

Om du är där varje dag så tror jag det räcker med massor av kärlek och pyssel för att han skall tycka om dig. Bara för att en häst inte gnäggar åt dig så betyder det inte att den inte tycker om dig. Jag tror han ser fram mot dina besök!

Precis. Säga till honom om han gör fel och berömma när han gör rätt. Har inga bättre förslag tyvärr. Godis är ju inte så bra om han naffsas. Sköt om han mycket och länge (massera kanske om han gillar det.

Vissa av mina hästar har varit riktiga mattegrisar medans andra har älskat alla människor. Hade en ponny som älskade mig mest av allt. Han puffade och pussade på mig och visade att jag var hans och att jag var speciell. Jag kände mig verkligen omtyckt. Men det visade sig att han älskade alla människor och gjorde likadant till alla. Han fick alla att känna sig speciella. Så tji fick jag :)

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
238
Senast: Lavinia
·
Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 051
Senast: Tora
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har nyligen sålt min häst pga att han inte passade mig. Sålde honom självklart till ett femstjärnigt hem till en tjej som lånat...
Svar
16
· Visningar
1 939
Senast: Shaggy
·
Anläggning Hej! Vi har en relativt stor ridbana i ren naturlig sand. Vi har inte tillfört något till den utan marken är av ren sand vilket är...
Svar
7
· Visningar
1 057
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Menskopp
  • Åderbråck efter graviditet

Hund, Katt, Andra Djur