Gnist

Trådstartare
Om ni har mycket räv i närområdet, så kolla hundarna regelbundet för loppor/löss, då dessa små kryp är vanliga inneboenden på rävarna :crazy:

Sv: Tips..

För att inte tala om rävskabb:cool:

För två år sedan så hade jag skabb på hundarna 6 gånger på ett år. Då kan man hålla sig för skratt..

Droppen var när jag hittade en skabbräv inne i fårhuset..:eek:
Den avlivades där inne ...

Har numer ett gott samarbete med veterinären. Så jag behöver bara ringa för att få ut medel mot allsköns ohyra. Han ringer in receptet direkt till apoteket....

Badar Farin två gånger om året med Dermocan (en på sommaren och en på vintern)...Lopp och lus shampoo. Det är bra, luktar jättegott och pälsen blir len och fin :)

Fast skabben ser man ju inte förrän hundarna kliar sig..
Löss och loppor är ju synliga för blotta ögat :crazy:

Ja det är väl mer förebyggande syfte som jag badar honom med det...Om det var till mig du skrev :)

Flinisen skrev:
Badar Farin två gånger om året med Dermocan (en på sommaren och en på vintern)...Lopp och lus shampoo. Det är bra, luktar jättegott och pälsen blir len och fin :)

Vår goldenhane tål inte schampo... Det enda som går att tvätta honom i är lactacydtvål...

Nä... sommartid har vi halsband, scaliboor... vintertid har vi droppar, advocat (vid behov) Och behov är det ganska ofta ...

syrran skrev:
Vår goldenhane tål inte schampo... Det enda som går att tvätta honom i är lactacydtvål...

Nä... sommartid har vi halsband, scaliboor... vintertid har vi droppar, advocat (vid behov) Och behov är det ganska ofta ...

Usch då stackars...Har ni provat med allergivänligt schampoo då..eller schampo för valpar eller så?

Vi har också scalibor på sommaren men det är ju mer för fästingarnas skull. De äckliga små krypen...*rysningar*

Gnist skrev:
Fast skabben ser man ju inte förrän hundarna kliar sig..
Löss och loppor är ju synliga för blotta ögat :crazy:

Det går faktiskt att lära sig att lukta sig till ett skabbangrepp... Ja det låter otroligt men det är sant. Jag känner på lukten från hundarna att de är angripna av skabb långt innan de börjar klia sig. Men det fungerar nog bara på ens egna hundar... där man känner igen hundens egen friska doft.

Jag trodde jag var ensam om detta och berättade det för veterinären vid sista angreppet. Han var inte ett dugg förvånad... han hade hört flera hundägare säga samma sak.

Ja det vet jag inget om, då jag aldrig haft en hund, som fått skabb (tack och lov)

Flinisen skrev:
Usch då stackars...Har ni provat med allergivänligt schampoo då..eller schampo för valpar eller så?

Vi har också scalibor på sommaren men det är ju mer för fästingarnas skull. De äckliga små krypen...*rysningar*

Japp... provat det mesta... men han kliar sig värre än vid ett skabbangrepp... hitills bara lactacyd som fungerar... Nu är det inte något problem.. för vi tvättar nästan aldrig hundarna ... på sin höjd spolar vi av dem när de är blodiga efter någon jakt....

Har inte haft några hudprobelm sen jag slutade schamponera... förutom skabb då...

Gnist skrev:
Ja det vet jag inget om, då jag aldrig haft en hund, som fått skabb (tack och lov)
Inte ett enda skabbangrepp :confused: :eek:

Du är en lycklig människa... Som sagt.. jag är härdad när det gäller skabb. Men så har vi mycket räv i krokarna och tyvärr också mycket skabbrävar...

Som sagt det är svårt att hindra smittan när rävarna tar sig ända in i fårhuset:cool:

Vi har mycket räv här med..Av 16 hittills skjutna rävar har 3 haft skabb. Håller man stammen på en hyfsad nivå och inte låter den bli för stor, så minskar ju antalet skabbangripna rävar också.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
6 253
Senast: Raderad medlem 149524
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
983
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Det har tillkommit hund i sommarens reseplaner då det vanliga pensionatet inte kan ta emot och vi inte känner oss bekväma med att lämna...
Svar
15
· Visningar
1 065
Senast: Pilot
·
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
Svar
17
· Visningar
1 394
Senast: Troll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama