Sv: Tips vid första longeringen?
Var tydlig! Om det finns möjlighet så kan det vara bra att ha någon som leder stoet runt på volten så att hon förstår att hon ska gå runt dig. Om du har longeringspiska ska du tydligt ha den bakom drivpunkten, alltså bakom henne och den handen du håller linan i kan du ha sträckt åt sidan fån dig så att du i princip leder henne och visar med armen att hon ska gå framåt och på så sätt uppmuntrar henne att gå framåt och inte vända sig om eller byta varv. Som alltid så är det mycket beröm som gäller. När ni kommit lite längre så kan du även träna på att göra halt, det kan låta lätt, men att få hästen att stå kvar ute på spåret när du säger prrrr, eller vad ditt haltkomando nu kan vara, är svårare än det låter. Som de flesta säkert märkt så vill gärna hästen vända sig in mot en och gärna också gå fram till en. Andledningen till att det är bra att hästen stannar ute på spåret är att du i lugn och ro kan sammla upp och korta lingeringslinan när du går fram, så att verken du eller hästen trasslar in sig. Till mina hästar använder jag ett mycket tydligt komando när dom ska stå stilla, framförallt på ungstoet, det är STÅ. Som jag säger med tydlig och bestämd röst, hon har lärt sig det, så när det är dags att sakta in, även i skritten, så säger jag först trrrr, för att så henne att sakta in, sedan när hon är påväg att stanna så säger jag tydligt "Stå!". Det fungerar i både tömkörning, körning, ridning, longering, ledning, ja, allt, mycket effektivt. Bara ett litet tips, mycket bra vid uppsittning, när man ska öppna grindar, eller på annat sätt behöver stanna. Mitt mål är att inte behöva säga trrr, utan bara säga stå direkt.