Tips vid första longeringen?

C

CeciliaW

Skall longera stoet jag rider någon av de närmaste dagarna, och hon har med största sannolikhet aldrig blivit longerad. Är det någon som har något tips till mig, något särskilt jag skall tänka på? Ja, förutom att ta det lugnt förstås :)

Sv: Tips vid första longeringen?

Var tydlig! Om det finns möjlighet så kan det vara bra att ha någon som leder stoet runt på volten så att hon förstår att hon ska gå runt dig. Om du har longeringspiska ska du tydligt ha den bakom drivpunkten, alltså bakom henne och den handen du håller linan i kan du ha sträckt åt sidan fån dig så att du i princip leder henne och visar med armen att hon ska gå framåt och på så sätt uppmuntrar henne att gå framåt och inte vända sig om eller byta varv. Som alltid så är det mycket beröm som gäller. När ni kommit lite längre så kan du även träna på att göra halt, det kan låta lätt, men att få hästen att stå kvar ute på spåret när du säger prrrr, eller vad ditt haltkomando nu kan vara, är svårare än det låter. Som de flesta säkert märkt så vill gärna hästen vända sig in mot en och gärna också gå fram till en. Andledningen till att det är bra att hästen stannar ute på spåret är att du i lugn och ro kan sammla upp och korta lingeringslinan när du går fram, så att verken du eller hästen trasslar in sig. Till mina hästar använder jag ett mycket tydligt komando när dom ska stå stilla, framförallt på ungstoet, det är STÅ. Som jag säger med tydlig och bestämd röst, hon har lärt sig det, så när det är dags att sakta in, även i skritten, så säger jag först trrrr, för att så henne att sakta in, sedan när hon är påväg att stanna så säger jag tydligt "Stå!". Det fungerar i både tömkörning, körning, ridning, longering, ledning, ja, allt, mycket effektivt. Bara ett litet tips, mycket bra vid uppsittning, när man ska öppna grindar, eller på annat sätt behöver stanna. Mitt mål är att inte behöva säga trrr, utan bara säga stå direkt.

Om hon inte blivit longerad förr skulle jag ta hjälp av någon som kan vara med och leda ut henne på voltspåret, när du står i mitten. Träna några röstkommandon tillsammans med den "medhjälpare". Om det visar sig att hon klarar av att gå ut på volt själv behövs kanske inte medhjälpare. Ta det i mindre portioner och befäst de olika kommanon som du brukar använda. Testa dig fram lite. Vi har en häst som inte fattar något när det gäller longering står bara och tittar och undrar vad alla håller på med :D Då är det bara att börja om från början.

Tack för tipsen... fick höra tipsen "hjälm och handskar!" på chatten - så nu känner jag mig mer förberedd :) Återkommer med rapport när vi testat longering...

Om du har tillgång till coral el bra padock, tycker jag att man ska först få hästen att röra sig på spåret utan lina, Släpp henne och ha en lina el. dylikt i handen den kan du använda på ungefär samma sätt som spöt-fast inte på hästen naturligtvis.
Använd ditt kroppsspråk och visa henne vad du vill hon ska göra, med kroppen,ord och lina/rep kan du få hästen att göra det du vill plus att hon litar på dig och känner sig inte tvingad på samma sätt-tycker oftast det är skoj!
När detta fungerar kan man börja med lina om man tycker det behövs-då brukar det inte vara några problem.. Lycka till!!!

Jag var ensam första gången, iförd handskar, hjälm och säkerhetsväst.

Liten, liten volt i början och petade lite på bogen med ett dressyrspö. Han föstod väldigt snabbt vad jag ville att han skule göra. Successivt större volt och longerpisk och successivt andra gångarter.

Funkade i alla fall bra för mig och min häst.

Liknande trådar

Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 272
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 711
Senast: Freazer
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 300
Senast: Grazing
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
386
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama