Tips, unghäst. långt..

lynxlady

Trådstartare
Min kompis har en treåring, blandras D-ponny. (Eller ja, hon har två men den andra fungerar det redan med!) Han blev insutten efter konstens alla regler, allt gick bra. Hon började rida små svängar själv längs skogsväg. Han är väldigt hetsig i typen, lätt, vänder på en femöring och studsar omkring i hagen.

Så en dag stack han, spelade ingen roll vad hon gjorde, han drog som en avlöning! Bara ökade och ökade, full galopp. Till slut tog det stopp och hon for av, rejält. Mitt ex såg det hela och tordes knappt gå fram, han trodde hon var död(svimmade av).. Hon slog sig rätt illa.
Vi började om igen, longerade först och sen ledde jag henne i paddock på honom. Befäste start och stopp osv. Inga problem. Kunde trava själv igen, i paddocken. Tog med en äldre häst ut, som bromskloss. Jag red äldre hästen framför henne. I skritt. Hör hur hon ropar "näääjjj!" och dundret av hovar(dansar). Vänder på huvudet och ser hur han slickar bak öronen och hugger bettet och sticker, jag vänder upp min häst på tvären, spärrar stigen. Han kastar sig emot, funderar på att satsa rakt på den äldre hästen! I den lilla sekunden av tvekan hinner min kompis slänga sig av och hålla fast honom från marken, då går allt så bra, så bra.

Men nu är hon skraj, och ledsen, vill veta vad hon gör fel.:( Pratat med olika tränare, fått olika tips men mest att "det blir bättre". Sen gick pållen i fråga på vila, nu ska han sättas igång igen.
Hon har tömkört och longerat nu och vi tog honom till ridklubben, han ska få stå där ett tag så vi kan hålla till i ridhuset. I går löshoppade vi honom och han är som en krutdurk. I dag ska han longeras och sen skrittas på, jag ska leda henne.
Nån som har liknande erfarenheter? Hon är nervös, och jag förstår henne, själv skulle jag aldrig sätta mig på honom! (jag är dessutom för stor, så jag passar perfekt i grimskaftsänden;))

Sv: Tips, unghäst. långt..

Ta bort ev. kraftfoder ? Överskotts energi?
Longera och trötta ut honom innan ni rider.
Träna lydnad från marken halter , så han lyssnar, trava bara några steg i taget, beröm när han saktar av, rid med ledare tills det känns säkert.

Inget kraftfoder, tagits bort. Longerar innan ridning.
Alltså han är så gudasnäll ibland, han är exemplarisk från marken och även på ryggen oftast. Men rätt som det är så smäller det bara till och :devil: flyger i honom. Leder jag så har hon inga problem med att sitta på honom, han är så grundad på marken att han aldrig gör bus när man håller honom. Han kan trava, fatta galopp, stanna, svänga, olika farter av trav när hon rider själv. Men när han sticker så sticker han..

Om vi utgår från en frisk häst.

Unghästar har ju egentligen lite fysik att sätta emot mer än korta explosiva stunder. De kroknar gansk snabbt.
Hade jag en sådan häst på tillridning, då järnlåda skulle den få springa.

Det allra bästa är en bra och rejäl uppförsbacke, den behöver absolut inte vara brant, men lång. Självklart så ska det inte finnas trafik eller liknande som gör att man tvingas bromsa.
Sen är det bara att fatta galopp och gasa, ta gärna med en äldre och starkare häst som ligger framför.

Gör man så, så brukar de ge upp typ efter 50 meter, då är det bara att fortsätta att gasa. Som avslut så lägger man in några övergångar för att förklara för hästen att "När jag säger spring - så springer du" "När jag säger bromsa - så bromsar du".

Har man inte den typen av terräng hemma, kan det mycket väl vara värt att lasta och åka.

Ja, precis. Han är frisk som en nötkärna och har ordentligt uttprovad utrustning.
Men vi tog en lagom backe, inte jättebrant, bara lutning. Jag red före med min donna, (sto, större, äldre, starkare,) fattade galopp. Han tvärstannade och vände på fläcken och försökte sticka igen. Han följer inte andra hästar.:o Knas. När han drar så kan han seriöst springa ett par km! Fattar inte hur, ren tjurighet för han har då inte kondis.. Jag säger bara ponny..:angel:

Jag hoppas det blir bättre nu på ridklubben då vår tränare kan se spektaklet live.. :D

Senast ändrad:

Han vände alltså?

Hmmm, jag skulle nog ändå sätta på mig Kamikaze-utrustningen och nästan anfalla hästen i galoppen. Typ "Spring!!", när hästen då försöker sticka, när det känns som det går i 190, det är då du ska gasa.

Tro mig, först blir de lite paffa, sen ger de allt de har i 50 meter, det bara känns som kilometer.

Fast jag blir lite fundersam, det är onekligen ett udda beteende.

Ja, jag ska tipsa henne om det. Nackdelen är lite att han kan tvärkasta och då åker hon av. Men visst låter det udda, jag är helt konfunderad själv.:crazy: Jag svor på att han skulle följa mitt sto, "hon är ju äldre och högre i rang, han går inte ifrån henne". Pyttsan.

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 361
Senast: Lutten
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 575
Senast: Stereo
·
Ridning Hej alla kloka, Jag har stött på ett problem med en av hästarna jag rider och undrar om någon kan ge mig lite bra tips. När jag rider...
Svar
15
· Visningar
2 383
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 459
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar