Tips till uttråkad häst i hagen

Nikki o Fabian

Trådstartare
Finns det någon här som har nått tips på vad man kan fixa för sysselsättning till sin häst i hagen om den har tråkigt?

Min häst(motioneras regelbundet 6 dagar/vecka) står o drar i sitt täcke fram till när han har tråkigt+att en av hagkompisarna hjälper till, gör ej så när det är lite grönt i hagen men nu är det bara lera.
Hagen är varrierande, plan öppen yta, berg och lite träd, 3 st hästar i den.

Jag har idag hägt upp en 1,5 liters cola flaska i ett av träden, med små sten i som låter när dom mojjar med den. Finns även en stor sten(högre än hästarna) som jag har spritt havre halm på, satt halm tussar i träden och spridit lite över hela berget o marken.

Men jag är säker på att det finns fler fiffiga saker man kan göra, så kom med era tips.

Sv: Tips till uttråkad häst i hagen

Jag var nyligen i ett stall där de lagt ut lite grenar i hagen som hästarna gick och noppade med. Speciellt 2 utav hästarna hade otroligt kul med de grenarna bar omkring på dem mm Värt att testa iallafall :D

ger samma tips som diabetikern! Grenar, sly och annat smått och gott! Pållarna här uppskattar det verkligen med att sysselsätta sig rätt länge med att dra bort den goda barken :) dra omkring lite och pillra på

Halm! Söka föda är ju vad hästar gör största delen av dygnet (upp till 70-80%) om de har möjlighet. (Om det går är ju fri tillgång av hö/hösilage det bästa, men om det inte fungerar är ju halm ett bra alternativ.) Halmen kan de ju böka omkring i o plocka med.

Sly, granris och grenar som någon annan föreslog är oxå jättebra! Bästa stimulansen är att ge hästen något som liknar födosök och ätande...

innan gick min pålle bara fram o tillbaka i hagen längs staketet då han var väldigt uttråkad av den långa utvistelsen i hagen men det löste vi för någon vecka sedan då vi la ut grenar i en hög mitt i hagen....där står han nu alltid och pysslar......riktigt söt när han kommer med en gren i munnen:love:

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 712
Senast: CaisaCax
·
Hästhantering Osäker på om detta är i rätt forum, rätta mig om jag har fel! Jag undrar om ni har några roliga tips utöver det vanliga att aktivera...
Svar
1
· Visningar
746
Hästvård Ponnyn har inte rört stolparna i hagen på över ett år, eller typ smakat på någon, men gnagt lite på sitt hus, normalt i mina ögon. På...
2
Svar
31
· Visningar
2 144
Senast: Unafraid
·
Hästhantering Hej på er! Nu skulle jag gärna ta emot tips och idéer på hur man kan berika en tråkig hage. Min häst vill nämligen inte gå på...
Svar
19
· Visningar
2 038
Senast: Linnpan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Dagens nagellack!
  • Svensk politik nr 3

Hund, Katt, Andra Djur