Tips tack.

alenchik

Trådstartare
Hej! Jag har läst lite här på hundsidan & ser att det finns en hel del hundklokt folk, så jag passar på att fråga, någon kanske har några nya idéer? Har en arbetsnarkoman till hund, otroligt uthållig, alert och blir tokig av att "bara vara", med andra ord ingen sällskapshund utan en riktig toker, precis som jag vill ha det. Nu till problemet, jag har tidigare haft ett enklare löpband som hunden brukade jogga på under tiden som jag fixat i ordning allt inför jobbet, vi går även en vanlig morgonpromenad först (20 min som uppvärmning)...
Nu har löpmaskinen gått sönder och i väntan på att jag får det lagat så behöver jag några smarta idéer på hur jag ska få hunden trött och tyst under tiden jag inte är hemma. Jag är borta ~8 timmar, ibland kommer jag hem under lunchen och rastar 5 min. Nu har jag märkt att han blivit oerhört rastlös sedan löpmaskinen gått sönder, han har rivit ner täcke, kuddar osv på golvet, ylat så att grannen har knackat på och frågat om det är min hund som ylar så att väggarna skakar osv Detta har ALDRIG!!!!! hänt förr!! Tidigare har han sovit hela dagarna, legat och gäspat varje gång jag kommit hem efter jobbet eller på lunchen och betett sig som en sansad hund då han alltid varit fysiskt tillfreds. Så man ser ju verkligen hur mycket dom där 45 minuterna på löpbandet gjort. Vad ska jag kompensera med? Tips?

Sv: Tips tack.

Kliva upp tidigare, gå en ordentlig runda och skita i löpbandet? Sen skulle han nog inte dö av att du aktiverade honom med något annat än promenader.

Efter att ha provat ovanstående tips.
Jag tycker att det låter som om du måste läggaom dina rutiner tills han kan springa igen. Gör i ordning det mesta dagen innan, kliv upp tidigare och tryck in en cyckeltur elr liknande med hunden under morgontiden.
Alt hitta dagmatte men det är näst intill omöjligt. Speciellt på kort varsel.

Vad är det för stuk på honom? Är det fysisk tillfredställelse han vill ha eller vilken aktivering som helst?

Jo det var helt klart den banan jag var inne på, men frågan är med vad, det får inte ta så lång tid eftersom jag annars inte hinner iväg till jobbet... Det var det som var så bra förut, att hunden skötte sig själv under tiden jag förberedde mig inför jobbet...

Ställ klockan på 10 minuter tidigare, frishejpa 5 minuter före och 5 minuter efter promenaden. Mina (varav en en kelpie) sover gott rätt många timmar efter ett par minuter med klickern :)

Nu vet jag inte vad du har för ras, men det kan vara "farligt" att pumpa upp sin hunds kondition på det viset och inte varva med mental stimulans. Hunden orkar mer och kroppen kräver mer och mer och mer.

Tycker du fått bra tips i tråden!

Det var väldans länge sedan jag använde en klicker senast. Men visst kan det vara värt ett försök! Han kan "dessvärre" ganska många tricks, så vi får se hur långt fantasin räcker hehe

Det är bara på vardagarna som han håller igång såhär, på helgerna brukar jag gömma kottar eller pinnar som han får leta upp. Sen hänger han alltid med till stallet, så där får han både mental och fysisk aktivering. Det är en bruksschäfer jag har.

Om du går upp en timme tidigare kan ni ju ta en joggingrunda på 45 min tillsammans. Med midjebälte och en vettig sele kan du låta honom dra dig lite oxo om du har svårt att orka 45 min i början. De flesta människor kan utan större problem möblera om livet så de går och lägger sig tidigare och går upp tidigare. (undantag om man redan går upp vid femsnåret, där går iaf smärtgränsen för min dygnsrytm)

I övrigt håller jag med resten om att du borde satsa mer på mental aktivering. Att lägga ett spår kvällen innan och gå det på morgonen eller lägga 10 minuter av morgonen på ett födosök i högt gräs eller liknande.

Sen hör det kanske inte till just detta problem, men långsiktigt känns det ju inte som ngn vettig lösning att din hund är ensam 8 timmar per dag men evt 5 min lunchrastning och ibland inte ens det...

Det finns en bok som heter hundlekar av Mary ray & justine Harding. Om du nu vill aktivera med tricks.

Sök fungerar inte på min hund, det får han göra näst intill dagligen redan och jag har inte märkt att ha blir trött av det, dessutom är hna alltid med i stallet efter jobbet och vi brukar stanna till kvällstid, så där ligger inte problemet eftersom han blir återställd tills på morgonen, utan det är morgonen som han gärna får jobba på, så att han är "seg" eller sover när jag är borta under dygnet. Gällande mina arbetstider så tror jag inte att det är något större problem så fort jag ordnar med löpmaskinen, dom flesta hundägarna med jobb brukar vara borta lika länge, men då utan luchrastningar. Eller? Jag går dessvärre upp klockan 5 redan, vilket gör att jag kommer hem ganska tidigt, trots att jag är borta länge. Men det passar mig, men att gå upp 4 och cykla eller springa med mitt ånglok är lite väl... Haha!

Kan du inte köpa några "aktiveringsspel" för hundar?
Min kille är helt tokig i dem!
Det tar inte så lång tid och han får använda både hjärnan och nosen för att hitta vilket litet fack godiset gömmer sig och sen få ut det. De kostar runt 300 kr och är enligt mig en väl värd investering. Speciellt då jag har ont om tid och behöver ha en trött hund.

Nej det är många hundägare som försöker finna en bättre lösning än att låta hunden ligga ensam 8h/dygn 5 dagar i veckan.

Det är väl inte alls "lite väl" att kliva upp 4 om du har sådana arbetstider och det är vad hunden behöver? Det är ju du som valt en jäkligt aktiv ras, ingen annan. :)

Du har fått bra tips redan.
Varva mental stimulans med fysisk. Tränar du mer aktivt med honom, dvs riktiga spår, ordentligt pass lydnad osv ?

När jag läste denna tråd hoppades jag att det var ett skämt men så var tydligen inte fallet.

Du skriver att du vill ha en aktiv ras, men du vill ju uppenbarligen inte aktivera den? För mig är det helt oförståeligt hur man kan skaffa hund, ställa den på ett löpband och sen låta den vara själv i 8timmar. Då kan man fråga sig för vem man har hunden? Det är ju inte för att ge den ett bra liv iaf.

Förlåt om jag låter hård men jag väntade tills jag blev 27år med att skaffa hund för att jag inte innan hann ha en hund på rätt villkor.

Varför inte träna lydnad eller liknande i ca 20 min på morgonen? Knappast "jättelång tid" men lär helt klart göra hunden gladare eftersom den uppenbarligen behöver jobba med huvudet också! Sedan kan du ju gömma frukosten någonstans, eller stoppa den i en pet-flaska eller aktiveringsboll så att han får jobba lite för att komma åt maten osv. Finns massor av olika lösningar på det.

Och måste hunden vara ensam mycket så tycker jag att du som minst ska försöka hitta någon som kan komma och lunchrasta hunden ordentligt, ännu hellre hitta dagmatte eller hunddagis.

Ja tycker inte hunden ska aktivera sig själv när den är ensam, då låter det inte som en avslappnad hund i mina öron.
Min hund kan vara som en raket utomhus (när jag har vart sjuk eller har en intensiv tentaperiod) men ensam hemma är inte tanken att han ska gå runt och leka. Nu är min hund sån som inte gör annat än sover när han är ensam (tror jag, brukar hitta honom på samma ställe som jag lämnade honom).

Du kanske ska leta efter en hundvakt om dagarna som kan gå ut med honom längre stunder, speciellt om hunden ska vara ensam i 8 timmar.
Sedan är det skillnad på nöjd och trött hund, jag anser att hunden inte alltid måste vara extremt trött för anses vara aktiverad... märker extrem skillnad på promenader när han är nöjd och inte nöjd.

Passivitetsträning skulle jag nog satsa på i ditt fall, så att han vet när han ska ta det lugnt och inte.

Tycker inte det är ok att lämna en hund 8 timmar varje dag. Hundar måste för övrigt rastas minst var sjätte timme enligt gällande regelverk.

http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/hundarochkatter/skotselochtillsyn.4.207049b811dd8a513dc8000431.html

Jag måste tyvärr hålla med andra om att du verkar ge din hund för lite mental aktivering. Jag förmodar att det är svårt att sätta hunden på dagis med dina arbetstider, men du borde kunna hitta någon som kan ta ut hunden på en långpromenad under dagen. Vet inte riktigt vad du ska göra på morgonen att gömma maten riktigt klurigt kanske kan vara en idé. Det känns oundvikligt att du får gå upp ännu lite tidigare.

Du får ta en cykeltur på morgonen, och sen när du kommer hem så är det mental träning.
För jag tror att han kommer att lugna ner sig dagtid när han är själv om han får jobba mer med hjärnan än med benen!

Jag går upp varje morgon kl 03.30, tar en promenad på ca 40 min, åker sen och jobbar, min sambo är hemma till ca kl 9 och tar en kortis innan han åker.

När jag sen kommer hem runt 13-tiden så blir det en prom och sen träning/spår/aktivitet.

Jag har valt att gå upp lite tidigare för en rejäl promenad, så vet jag att han är ordentligt rastad.
För mental träning av hund kl 03.30 är jag inte så road av:D

Liknande trådar

Hundhälsa blir så trött, ledsen och beskymmrad. Detta blir ett lång och kanske något virrigt inlägg Min fina fina vän dras med en hel del rädslor...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 367
Senast: Sezziyanen
·
Hundhälsa Först och främst så är en veterinärtid bokad till imorgon kl. 16.00. Jag är tok-orolig och kom inte på något bättre att göra med...
Svar
18
· Visningar
2 901
Senast: em-pirre
·
Övr. Hund Jag har i många år drömt om en hund, en hund att leka och busa med, en hund att gå långa promenader med, att fjällvandra med, att gå...
Svar
12
· Visningar
2 013
Senast: Fanzia
·
Hundhälsa Är hundvakt sedan 2 veckor. Det har gått hyfsat men jag äf rätt säker på att han inte trivs hos oss. Kortfattat: första kvällen kissade...
Svar
2
· Visningar
867
Senast: kisse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10