Tips t het ponny??

Moonicx

Trådstartare
Min medryttarponny är väldigt het enligt mig själv och springer på mkt med mig. Han blir lätt stressad och det är sällan jag får ett riktigt bra hopp-pass. Privat-dressyrpass går han riktigt fint och jobbar verkligen men till hinder blir han väldigt het och jag har ramlat av många ggr. De flesta ggr jag ramlat av har varit har jag har hållt honom för mkt mot hinder så han har kommit väldigt nära så får jag putt i rumpan och flyger av. Jag kramar och lättar på yttertygeln och han lyssnar efter ett tag, men på tävlingar kan jag inte lägga en volt och få honom att lyssna ordentligt, eller? När vi har banhoppning i min hoppspecial så får jag ofta lägga volter så att han lugnar ner sig och inte blir så spänd. Har någon några tips så han lugnar ner sig direkt efter ett hinder?

Min medryttarponny är väldigt het enligt mig själv och springer på mkt med mig. Han blir lätt stressad och det är sällan jag får ett riktigt bra hopp-pass. Privat-dressyrpass går han riktigt fint och jobbar verkligen men till hinder blir han väldigt het och jag har ramlat av många ggr. De flesta ggr jag ramlat av har varit har jag har hållt honom för mkt mot hinder så han har kommit väldigt nära så får jag putt i rumpan och flyger av. Jag kramar och lättar på yttertygeln och han lyssnar efter ett tag, men på tävlingar kan jag inte lägga en volt och få honom att lyssna ordentligt, eller? När vi har banhoppning i min hoppspecial så får jag ofta lägga volter så att han lugnar ner sig och inte blir så spänd. Har någon några tips så han lugnar ner sig direkt efter ett hinder?

Din ridlärare kan väl hjälpa dig med det? :)

Hon ger mig tips, och jag tar åt mig det hon säger men han blir ändå så fruktansvärt het mot och efter hinder D:
Jag säger att det finns inga genvägar eller snabba trix, man får lägga ner ett grundarbete och hålla fast vid det och verkligen kämpa på för det kommer ta lite tid. Öva mycket lydnad, gärna med hjälp av tränare. Hästen ska lyssna på dig även om den blir "het".
Kanske kan det vara idé att öva på att hästen inte får hoppa alls om det blir för het och istället hoppa när den är lugn? Kanske har din tränare någon bra idé på detta?

svaret jag har är det tråkigaste men jag har gjort resan med en ponny som är enormt het och springig.

Tid och grunder. Behövs volter för att hoppa bana så är ekipaget inte redo för banhoppning, oavsett vilken nivå häst eller ryttare för sig är på. Man får backa, hoppa lågt, hoppa teknik, träna inverkan. Hältutredning på ponnyn kan vara bra då min slutade springa när den blev behandlad. Superfrisk ponny som aldrig var halt under 6 år men sprang som en dåre. Var knappt halt ens då vi utredde men då hittade vi iaf något. Efter det har jag blivit bättre på att rida och han har blivit smärtfri och nu funkar det bättre än då.

Har du pratat med ägaren till ponnyn gör den samma saker då? Foder kan ju vara svårt för dig att förändra. Hur ofta tränar du för tränare och hur ofta rider du hästen?

Tränade själv hoppning med en ponny som drog när jag var yngre. Och den herren kunde galoppera, då han hade ett förflutet som ponnygaloppör. Vad funkade då?

1, markarbete, markarbete, markarbete, dressyr, markarbete, dressyr, dressyr, dressyr,

2, att våga vänta på ponnyn. Att kunna sitta HELT STILL och bara vänta. Utan att varken ta i munnen eller lägga till skänkeln eller påverka med sits eller vikt.

3, att lära sig skillnaden mellan 'dra järnet' och en ponny som faktiskt är framme för, och svarar på, skänkeln.

4, kunna få ponnyn att arbeta fram till hindret, i stället för att rusa.

Detta åstakoms under lång tid med hjälp av tränare. Det handlar om att bli skickligare som ryttare och för att bli det krävs det träning, träning och åter träning.

• Gilla
Reactions: Ray
Ett tips är att checka av din sits. Vilken position har du när ponnyn blir het?
Många hästar blir hetsiga om ryttaren sitter tungt och lutar lite bakåt för att bromsa och samma sak om man åker upp på tå och trillar fram och tappar skänkeln.

Foder kan ju vara svårt för trådskaparen att förändra eftersom som det är en medryttarhäst. Om hon kan tillämpa mer grundridning beror ju på hur ofta TS rider ponnyn och det krävs ju att ägaren jobbar på samma sätt isåfall.

Jag håller med dig och därför är mitt tråkiga svar till trådskaparen som det alltid är. Tala i första hand med hästens ÄGARE och TRÄNARE, om de upplever samma problem. Det löser i många fall, många knutar. Särskilt om man som medryttare har sådan tur, att man får TÄVLA en annan ÄGARES häst.

Med vänlig hälsning

IngelaH

Liknande trådar

Träning Hej! Har en häst som blir väldigt het vid hoppning. Han brukar vara lugn i början av hopp-passen, men i något skede blir han alltid...
Svar
8
· Visningar
1 539
Senast: MimmiNO
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 989
  • Artikel Artikel
Dagbok Vårens ljuvligaste dag sitter jag inne nästan hela dagen och känner mig bara frustrerad. Jag har en deadline för att lämna in...
Svar
2
· Visningar
897
Senast: cassiopeja
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 409

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka