Sv: Tips på utebur??
Jag håller med om att det fanns fina uteburar på zoosajten
Jag tycker du ska välja en så stor som möjligt, kaninen mår mycket bättre om den har mycket plats att röra sig på!
Dessutom bör buren ha en koja som kaninen kan gömma sig i, det är väldigt viktigt för att den ska känna sig trygg.
Det måste finnas en plats i buren där kaninen får skydd från dåligt väder (regn, blåst m.m). Ett bra tips är att sätta upp handdukar med hjälp av klädnypor på gallret så blir det skugga i buren, kaniner tål nämligen inte mycket sol.
En bur med en utegård (ex sunshine) är väldigt bra! Det är roligt för kaninen att kunna gå ut i gräset när den vill, men ändå har den en fin, skyddande koja
Om du tycker dessa burar är dyra kan du laga en själv! Det har jag gjort, det var faktiskt riktigt kul, och man sparade mycket pengar!
Saker du bör tänka på;
- Gör buren så stor som möjligt, den kan inte vara för stor, och kaninen trivs verkligen mycket bättre i en stor bur!
- Se till att skydd för både varmt och kallt väder, en koja är ett måste ifall det blir kallt en natt eller så! Men det kan bli lite varmt under dagen, då är det bra om man fixar en plats med skugga i buren, som sagt kan man sätta fast en handduk i gallret tex
- Buren måste vara säker! Djur får inte kunna ta sig in i buren! Använd inte hönsnät utan använd minknät!
- Se till att det inte finns spikar eller andra vassa saker i buren som kaninen kan skada sig på!
- Försök bygga buren praktisk så den är enkel att städa.
- Använd inga giftiga färger ifall kaninen gnagar på inredningen!