Tips på utebur??

P

Pretty

Har någon någt bra tips på en utebur?? Vet inte vad ja ska ha för bur till min lilla kanin :) Det ska iallafall vara en bur som är lätt att flytta på, den ska användas på sommaren så den behöver inte stå på ben men hon ska vara ute både natt och dag ;)

Sv: Tips på utebur??

Ska du bygga eller köpa? På zoosajten.se finns en fin bur, väldigt billig också.

Jag håller med om att det fanns fina uteburar på zoosajten :)
Jag tycker du ska välja en så stor som möjligt, kaninen mår mycket bättre om den har mycket plats att röra sig på!
Dessutom bör buren ha en koja som kaninen kan gömma sig i, det är väldigt viktigt för att den ska känna sig trygg.
Det måste finnas en plats i buren där kaninen får skydd från dåligt väder (regn, blåst m.m). Ett bra tips är att sätta upp handdukar med hjälp av klädnypor på gallret så blir det skugga i buren, kaniner tål nämligen inte mycket sol.

En bur med en utegård (ex sunshine) är väldigt bra! Det är roligt för kaninen att kunna gå ut i gräset när den vill, men ändå har den en fin, skyddande koja :)
Om du tycker dessa burar är dyra kan du laga en själv! Det har jag gjort, det var faktiskt riktigt kul, och man sparade mycket pengar!
Saker du bör tänka på;
- Gör buren så stor som möjligt, den kan inte vara för stor, och kaninen trivs verkligen mycket bättre i en stor bur!
- Se till att skydd för både varmt och kallt väder, en koja är ett måste ifall det blir kallt en natt eller så! Men det kan bli lite varmt under dagen, då är det bra om man fixar en plats med skugga i buren, som sagt kan man sätta fast en handduk i gallret tex :)
- Buren måste vara säker! Djur får inte kunna ta sig in i buren! Använd inte hönsnät utan använd minknät!
- Se till att det inte finns spikar eller andra vassa saker i buren som kaninen kan skada sig på!
- Försök bygga buren praktisk så den är enkel att städa.
- Använd inga giftiga färger ifall kaninen gnagar på inredningen!

Senast ändrad av en moderator:

Skulle du inte kunna vissa några bilder på burarna du har dina kaniner i lala? :bump:

nej tyvärr har jag inte några bilder på mina burar och kameran är på lagning just nu så jag kan inte ta heller :(

Jag hade tagit den andra buren, och haft en ramp till. Och så hade jag satt kompostnät runt buren eller så så att h*n kan skutta lite mer (större yta).
Och sen på kvällen kan man ju "stänga in" kaninen i buren.

Fast bäst enligt mig hade nog varit att ha den översta buren, och sen en ramp ut från buren till en hage av kompostnät :)

edit; men att ha kaninen på marken på natten tycker jag inte om... så hade nog tagit den andra iaf.

/ nagelacksberoende :love:

Senast ändrad:

Jag tror nog att jag vill ha den översta, den med rasthagen under, sen så kan man ju bara öppna dörrarna till rasthagen och ha vanligt kompostnät runt så blir det lite större :D Sen så är det bara att stänga in kaninen i "överdelen" på natten om man vill :idea:

ahh .. :rofl: Men min lilla kanin är bara 8 veckor när jag hämtar henne. Kan jag ändå låta henne gå och äta gräs hur hon vill?? Ja menar får hon inte ont i magen?

Liknande trådar

Däggdjur Flera gånger, senast nyss, vid tio i ett på natten så är det någon av våra kaniner som skriker. Vi har tre stycken kaniner av...
Svar
11
· Visningar
1 285
Senast: Efwa
·
Däggdjur Att skaffa kanin har kommit upp som ett alternativ i vår familj. Vi har tidigare haft flera olika gnagare men är nu intresserade av...
Svar
1
· Visningar
1 567
Senast: Stinaelin
·
Däggdjur Barnen har ett tag önskat sig kanin/kaniner. Jag är fullt medveten om hur sånt här brukar bli i längden (barnen tröttnar och föräldrarna...
Svar
6
· Visningar
1 984
Senast: KesoNeso
·
R
Utrustning Jag skulle vilja fråga om nån har tips på ben skydd som INTE blir för varma! För som nog domflesta vet så är det ju inte bra för senorna...
Svar
13
· Visningar
971
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama