Tips på sysselsättning till häst som behöver 'tänka till'

nexxa

Trådstartare
Behöver lite tips nu från er!
Det är så att jag har en travare på 14 år. Han var väl 'inriden' (läs sutten på och hade uppfattning om vad skänklarna var) när han var ca 10 år därefter har han dragit på sig olika skador, eller så har jag varit skadad så vi har inte hunnit etablera något mer speciellt.

I allafall så är han en häst som är rädd för mycket (går i hans släkt tydligen :crazy: ) bland annat för fordon (såsom mopeder,bilar och speciellt traktorer och lastbilar) vilket har varit farligt ett par gånger då jag åkt av och skadat mig i allafall så skulle jag behöva tips på hur jag kan rida honom och vad jag kan ha för övningar som gör att han får tänka till och inte ägnar sig åt att hitta på skit hela tiden. Han bockar och halvstegrar om man inte är smart när man rider honom eller vad man ska säga, man får göra allt smidigt och smyga på en del saker så det flyter in i ridningen :p
Han kickar även en del med sitt vänster bakben och ja han är väldigt vig!
Så vad för övningar hade ni gjort? Jag ska satsa extra på att få honom att lugna tempot i traven och börja arbeta rätt med kroppen då han gärna dyker ner i någon 'konstig' form själv.
Är tacksam för alla svar, idéer och tankar ! :bow:

Sv: Tips på sysselsättning till häst som behöver 'tänka till'

Vet inte vad jag ska ge för tips. Vill du veta hur du ska göra för att få han att sluta småstegra och sparka så är svaret att du måste ta ledarskapet på ryggen också. Börja med att ha det från marken och sen flytta upp det till ryggen. Han måste lita på att du är en bra ledare. Gör han det kommer han känna sig trygg när du rider. Nu tycker han nog att han måste ta saker i sina egna "hovar". :)

hehe nu var ja fyndig va :rofl:

Stegrar han sig så vänd honom ordentligt åt ena hållet med halsen mycket böjd, runt runt runt, driva med benen och låt arg. Gör du det så kan han inte stegra sig nämligen. Skulle nog göra samma sak om han kickade eller försökte sticka eller vad han nu gör. För att markera att det beteendet är inte okey.

hej
ett tips..om du har ridbana/ridhus så släpp travaren lös där bind fast (om det går) plastkassar på väggarna, om du har en pressening så kan du ju lägga den på marken och låta honom vänja sig vid det om du har en kompis som har moped så kan du ju be h*n köra in den på banan/ridhuset.. låt den vänja sig gradvis dvs EN SAK I TAGET.

lycka till!!:)

obs vem är mamma o pappa till din häst??

kram //julia

Stegra och bocka göra han mest i början - problemet ligger mer i att han behöver sysselsättning så vill ha lite tips på övningar med ex. bommar etc :)

Hans mamma är Lyons Star och pappan är Yankee Slugger

Ett tips: skänkelvikning med huvudet inåt sargen, så nära det går. Då är det svårt att springa och han lär bli konfunderad. Sidvärtsrörelser i volt - att ta och flytta bakdelen - brukar också vara bra sysselsättning om han klarar av det. Att trava bommar, göra serpentiner, fatta galopp-sakta-fatta igen av på oväntade ställen är också bra för att få dem att tänka på annat. Samt att öka och samla traven.

Jag tycker du ska fokusera på sådant som gör honom uppmärksam på dig i första hand, inte på saker runt omkring.

Jag tror att det kan va bra om du går ut med honom.. jobba MYCKET från marken. Ha honom bakom dig, så huvudet är brevid/bakom. När du stannar ska han stanna. När du backar ska han backa. Inte så att du slår honom om han inte gör det, utan ta det lugnt och visa gärna med ett spö om han ska backa.
Så om du går ut med honom, ha träns eller grimma och en longeringslina, så växlar du om med att stanna, backa, vända om mm.
Sen när han börjat lyssna och respektera dig, kan du upp i sadeln igen. Blir han rädd för nått, gå av. Det är ingen förlust utan du visar, jag är ledaren jag kan skydda dig och visa att det inte är nått farligt.
Stegrara han sig, ta tag extra i ena tygeln som sagt så tappar han balansen.
Många halvhalter är bra också.

Först blir DU en ledare, sen kan du kräva respekt!
Tycker jag :)
Lycka till nu!

Liknande trådar

F
Hästhantering Ja, ibland undrar man... Jag har en söt liten korsningsponny i "medelåldern" som blev inriden för sådär tre år (jodå!) sedan. Vi red...
Svar
7
· Visningar
2 029
Senast: vanimelde
·
R
Träning Hejsan! Jag håller på att skola en outbildad häst på 11år, bör kanske nämnas hon är ett Arabiskt Fullblod. Hon är inriden, hoppad och...
Svar
2
· Visningar
1 300
Senast: Ramba
·
Western Hej på er! Jag tar gärna emot lite tips från er för jag är GRÖN inom western men efter att ha varit på några clinics för John Moore...
Svar
11
· Visningar
2 235
Senast: Nea_
·
V
Träning jag har en häst som rids ungefär 3-5 gånger i veckan. det är en väldigt pigg och framåt kille som dessvärre ofta är lite väl mycket...
2
Svar
21
· Visningar
2 074
Senast: Emmah.S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar