Tips på stödfodring till magert varmblod...

alice

Trådstartare
Jag har fått förfrågan från en tjej i stallet om foder och foderstat till hennes häst. Jag har räknat och fått till det, men nu undrar jag lite om hur jag ska rekommendera henne att göra under sommarhalvåret. Idag går hästen på 106 MJ och 802 gSRP. Hästen tar sig hyffsat på denna foderstat. Jag kommer att rekommendera henne 115 MJ och 944 gSRP (eller ska jag öka mer?) tills sommarbetet. Men sen då???? Hur mycket, med vad och när ska/bör hon stödfodra? Att hon ska stödfodra är inget snack, men vill ha lite vägledning.

Hästen det gäller är ett varmblod på ung 18 år. Mager och omusklad. ca 163 cm hög och bör väl väga 550 kg som "färdig". MKT svårfödd!!! Tar sig på nuvarande foderstat om än för långsamt.

Tacksam för svar!

//Alice
 
Min häst, som har ett behov runt 105, behöver inte stödfodras på betet, men det behöver ju inte betyda att den här hästen inte behöver det.

Kan ni inte prova att ge ett kg kraftfoder av en sort som ni har lättillgängligt, typ havre? Det är ju lätt att höja om det behövs.

mvh Jessica
 
Tack för ditt svar!

Hade det varit en "normal" häst hade det nog inte behövts. Eftersom hästen inte kommer att ha nått normalhull och muskulatur innan betet tyckte jag att den borde stödfodras. Vi provar m nått kg havre och ser var som händer.

Gissar dock att det krävs mer protein än vad havre kan ge från ung juli...

//Alice
 
Testa med lucern då, det borde funka.

Ni kan ju använda lucern direkt om du vill men det är onödiga pengar när gräset är proteinrikt tycker jag.

Se även till att behoven av selen och e-vitamin blir täckt.

mvh Jessica
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har i början av aug fått hem min nya häst. Hon var ganska tunn när hon kom och fick genast gå ut på dygnet-runt-bete. Hon la på sig...
Svar
15
· Visningar
2 651
Senast: Moniq
·
Foder & Strö Först o främst, det är hästen som bantat, inte jag! :D Kanske jag ska påminna om att det är ett kallblod runt 400 kg vi pratar om, drygt...
Svar
14
· Visningar
1 144
Senast: Quell
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp