Tips på övningar för bättre språng på räcken?

Marvin

Trådstartare
Jag har en 5-åring som jag ridit in själv. Vi satsar för tillfället på låg nivå i fälttävlan. Tävlar hoppning på 90-1 m och tränar på 1-1.10.

Om jag får till en bra galopp får vi ofta fina, runda språng på oxrar, men rättuppstående hinder är det mycket svårare att få bra språng på. De blir lätt flacka, och det kommer lätt med en bom, antingen med fram- eller bakbenen.

Tips på övningar??

Sv: Tips på övningar för bättre språng på räcken?

Bom innan och efter hindret på ~2,5m avstånd hjälper dem att komma ihop sig och inte bara hoppar framåt.

Ja, det är en bra övning! Den ska göras snart, tack för påminnelsen. :)

Se till att ha en utdragen marklinje på räcken för att få hästen att komma upp ordentligt i språnget.

Jag brukar göra så här...

bom 3m, räcke, 3m, bom, 3m, räcke, 3m, bom, 3m, räcke. och så vidare...

hjälp bom före hindret, dvs en bom 30~50cm före hindret så hästen lättare kommer på en lagom avsprångs punkt.

annars är 5 1/2 an alltid bra, sätt bara ett räcke på slutet istället för en oxer.

Jag skulle bygga styrka.
Skritthoppning och korta studsar för att få lite smatter i benen så dom hinner upp lite kvickare.

skritt hoppning? förklara! :D jag behöver bygga styrka på min polle och både långa och korta stuts kör jag redan.

Skritt mot ett räcke med en bom framför. Något kortare än travavstånd.
Precis efter hästen klivit intill bommen så ger du hoppsignal.
Första gångerna kan man behöva vara ganska tuff på och ev. förstärka med sporre el. spö. Sen när hästen fattat brukar man kunna sitta stilla och ev. bromsa ;)
Hästen ska vara helt fri från tygeln och helt fri i ryggen i språnget. En halsrem är att rekomendera, sprången tenderar att bli ganska explosiva.

det verkar ngt som jag borde testa, fegar för mycket och behöver ngt där jag måste vara mer aktiv och inte bara vänta på att hästen hoppar.
hur långt innan ca ett 50-60-70 hinder har du bommen?

Liknande trådar

Dressyr hej! Är en tjej på 14 år som tävlar på lätt c-lätt b nivå i dressyr på min d-ponny. Tränar även vissa delar ur lätt A1, så har vi tur...
Svar
5
· Visningar
2 224
Senast: Emma2000
·
Utrustning Jag behöver bettförslag till ena ponnyn. Jag rider oftast på hackamore, ibland babypelham, rakt i gummi. Hon är åt det heta hållet och...
Svar
1
· Visningar
1 090
Senast: Lipperta
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Dags för terminens två sista ridlektioner, som skulle bli en dressyr och en hoppning. Till dressyren fick jag sitta på fina farbror...
Svar
0
· Visningar
424
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Hej. Jag har en supertrevlig 2,5 åring hemma som jag haft i ca 2 veckor. Han kom direkt från bete när jag fick honom och har varit...
Svar
17
· Visningar
5 513
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka