Tips på mat till studentfirande?

LindgrenV

Trådstartare
Nästa vecka tar både min syster och min bror studenten, superkul!!!

Vet inte hur upplägget är på systers student, men på min brors student kommer det serveras smörgåstårta och jordgubbstårta. Jag älskar smörgåstårta, det är hur gott som helst. Problemet är bara att jag fortfarande inte får tugga, så jag kan inte äta den :mad:

Och därför vänder jag mig till er! Har ni några bra idéer på lite festligare alternativ som en stackars tugglös kan äta? Känns ju sådär lagom kul att äta sparrissoppa med sugrör när alla andra får god mat :(

Jag kan äta flytande och mosad mat. Så alternativet till jordgubbstårtan kommer bli banana split men med mosad banan i stället för bananbitar, så det är löst. Det är själva matdelen som är ett problem fortfarande..
 
Föreslår torskbiffar med jordärtskockspuré! Torskbiffarna är väldigt mjuka och går bra att mosa och äta.
  • 1/2 gul lök
  • 400 g fryst, tinad torskfilé
  • 1/2 dl crème fraiche
  • 2 msk vetemjöl
  • 1/2 kruka hackad dill
  • 1/2 tsk salt
  • 2 krm peppar
  • 2 msk smör eller margarin
Skala och finhacka löken. Skär fisken i grova bitar och pressa ut vätskan. Mixa lök, fisk, crème fraiche, vetemjöl och dill till en slät färs i en matberedare. Krydda med salt och peppar. Forma till 4-6 biffar. Stek dem i smör eller margarin ca 3 minuter per sida i en stor stekpanna.

Jordärtskockspuré borde bara vara att googla recept på :) Går ju fint med potatismos med men kanske inte är lika festligt.
Krya på dig!
 
Vilka bra tips! Ska anamma dem till senare, jag provade nämligen att mixa smörgåstårta idag när jag och mormor var och fikade (de blev lite ställda när jag frågade men de gjorde ett superbra jobb :love:). Supergott! Så jag får ta med mig en stavmixer till studentfirandet :D
 
Föreslår torskbiffar med jordärtskockspuré! Torskbiffarna är väldigt mjuka och går bra att mosa och äta.
  • 1/2 gul lök
  • 400 g fryst, tinad torskfilé
  • 1/2 dl crème fraiche
  • 2 msk vetemjöl
  • 1/2 kruka hackad dill
  • 1/2 tsk salt
  • 2 krm peppar
  • 2 msk smör eller margarin
Skala och finhacka löken. Skär fisken i grova bitar och pressa ut vätskan. Mixa lök, fisk, crème fraiche, vetemjöl och dill till en slät färs i en matberedare. Krydda med salt och peppar. Forma till 4-6 biffar. Stek dem i smör eller margarin ca 3 minuter per sida i en stor stekpanna.

Jordärtskockspuré borde bara vara att googla recept på :) Går ju fint med potatismos med men kanske inte är lika festligt.
Krya på dig!
Tänkte också föreslå fiskbiffar, googla laxqueneller för fler förslag på lite lyxigare fiskbiffar!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp