Tips på "lätt" julmat

T

Trollsan

Jag menar inte lätt som i enkel att göra eller som inte sätter sig på låren utan mat som inte är så tung och hemskt mättande som julmat brukar vara.:laugh:

Flera ur min familj kommer troligen att hamna hemma hos mig och sambon sent på julaftons eftermiddag och stanna under kvällen.
Vi har alla varit på andra ställen under dagen och ätit julbord.

Något vill man ju äta när det blir kväll, men bara fika och godis kommer inte min mage må så bra av!

Nu behöver jag komma på något som inte är äckligt mättande och det enda jag kommer på är smårgås med julskinka och senap. Inte så himla spännande...


Några bra förslag någon?
 
Sv: Tips på "lätt" julmat

Julmat brukar förvisso inte vara särskilt spännande. Jag tycker att smörgås med varierade pålägg som t.ex. julskinka, tunt skivat kött (hjort, rådjur, ren eller något annat gott), lax, goda ostar etc är alldeles lagom på julaftonskvällen.
 
Sv: Tips på "lätt" julmat

Å köttbullar med rödbetssallad. De e najs på mackan.

Sill, lutfisk och annan fisk är ju bra mat för magen. Tyvärr så är sill det äckligaste jag vet så för mig är det ingen hit.:D
 
Sv: Tips på "lätt" julmat

Om jag var du skulle jag helt ha skippat julmaten faktiskt och gjort nåt helt annat om alla redan ätit julmat. En god paj med sallad kan du till exempel göra dan innan och bara värma upp. Varför inte en paj på Västerbottenost eller liknande?

Avrunda kvällen med lite nyttigt snacks i form av morötter, blomkål, gurka o.s.v. som du skär i lagom stora bitar, morötter och gurkan kan man gärna skära i stavar. Servera med lite olika dippsåser. Om nån absolut vill ha så kan du ju ha lite skinka och smörgås också och evt lite vanligt snacks med.
 
Sv: Tips på "lätt" julmat

Köttbullar och rödbetssallad har jag totalt glömt bort!:o

Att helt skippa julmaten låter riktigt lockande!

Funderar på att göra som såhär; de som vill får äta smörgås med antingen skinka eller köttbullar, vill man inte ha det blir det någon kul sallad.
Efterrätt ska jag fundera på lite till.

Tack för hjälpen!:bow:

(Tar gärna emot fler bra tips!)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Nu är det drygt ett år sedan min finvoffa gick bort, 13,5 år gammal. Det är inte dags att skaffa ny hund riktigt än, utan vi har sagt...
2
Svar
27
· Visningar
3 681
Senast: Killaloe
·
Relationer Jag är ingen ny användare, bara ett anonymt nick, då det finns saker jag inte vill prata öppet om, som sårar, som gör så ont i själen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
11 170
Senast: alazzi
·
Äldre 2014 börjar lida mot sitt slut och jag kan inte låta bli att sammanfatta det redan nu. Så mycket underbart har hänt och de mörka molnen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 803
Senast: aiquen
·
Hundhälsa Ja, bättre trådnamn kommer jag inte på och det är just hjälp jag är i stort behov utav. Några av er kommer kanske ihåg min tråd tråd...
Svar
4
· Visningar
1 106

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp