Tips på hur förstöra betet

P

Peppan

Hej!

Snart är våren här med allt vad det innebär, både roligt och tråkigt.
Till det tråkiga/besvärliga för vår del hör betet då våra hästar fick fång förra året.

Undrar om någon har några tips på hur man kan "förstöra" betet så att det inte växer så mycket utan att hästarna kan gå där ändå?

Det jag själv funderat på är om det går att sputa med Roundup lite här och där. Kanske be boden köra med harven så att rötterna förstörs.

Alla tips emottas tacksamt:bow:

MVH/Carina

Sv: Tips på hur förstöra betet

Bara köra med harven är nog ingen bra ide, då luftas bara jorden och det växer än bättre...

Round up är väl inte heller att rekomendera, det är väldigt giftigt och miljöfarligt!

Det jag kan tänka mig skulle fungera vore väl att med lämplig maskin hyvla av grässvålen och göra sig av med den. Lite gräs kommer att börja växa ändå, men bara lite. Det skulle dock vara mkt arbete och fungerar väl bara om marken är någorlunda slät...

Ni kanske kan släppa dem tidigare i år så att det inte hinner växa upp så mycket? Och kanske förminska hagen så att de har tillgång till mindre gräs? Roundup låter inte som en optimal lösning.

Vet inte om det hjälper men ett tips är väl att släppa hästarna där nu i vår när det är blött i markerna så hästarna trampar sönder. Då förstörs gräsrötterna till viss del och det växer inte sådär strålande. Kanske inte är en jättebra idé men var det som jag först kom o tänka på.

Hej!

Tack alla ni för tipsen:bow:

Roundup är ju som ni skriver, dåligt för miljön så det ska jag inte använda.

Harva - ja, det kanske är som att lufta gräsmattan och då växer det bara mer.

Det får nog bli ett av era tips istället - släppa dom tidigare och låta dem trampa sönder betet. Eftersom betet är ganska plant kanske man kan prova att ta bort grässvålen på den delen av betet där det är kraftig gräsväxt. Jag skall kolla med bonden om han kan fixa det.

MVH/Carina

tja, vår vet. säger att om nu hästen ska gå på bete (vi har en som har fång) och inget klenare skogsbete finns att tillgå så vänta tills gräset växt upp och blommat innan släppet. när gräset börja skjuta på våren så är det inte lämpligt för fånghästen.

vi ska inte ha hästen i vinterhagen eller på efterbete eftersom det gräset blir mer "stressat" och det bildas mer fruktan.

vår har hiterdax gått på klent bete i skogshage/gamla lyckor på berg med klent gräs samt tillväxt.

Skulle rekommendera att du stänger in för att sedan öppna upp lite i taget. På det sättet vänjer de sig utan att få för mycket på en gång.

Jag funderar oxå över bete o fånghästar..
Tanken är att släppa dom då gräset vuxit upp rejält och vänja in sakta sakta. Tills dess vill jag stänga hage i skogen (vinterhagen är skogshage men nerbetat o söndertrampat.) så de får noppa skogsgräs o buskar och inte klövervall.
kanske kanske de kan klara bete i år om vi vänjer in riktigt sakta och håller dem i vinterhagdelen på dagen medans det fortfarande är kalla dygn men soligt??!
Stot som ska föla lär nog få ha munkorg några timmar så fölis får äta rejält och sedan gå i skogshage med lite gammalt bete där tjurar gått och gjort tuvor.
man får lixom jobba upp fruktansensorn och känna av varje detalj. Riktigt obehagligt, för om man misslyckas så är det ju kört!:cry:

ja lätt är det ju inte... vi har den (fång) ponnyn med ett lättfött sälskap i skogshagen hela betesperioden och stödfodrar med silage och lusern, tycker det känns tryggast och vågar inte chansa..

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 334
Ekonomi & Juridik Jag vänder mig till buke för tips, råd och funderingar om hur jag ska gå vidare. Jag har en plan men tänker jag rätt/ska jag göra på...
2 3
Svar
46
· Visningar
10 447
Senast: lil-sis
·
Hästhantering Hej Har en häst på foder som jag haft hand om i 3år nu och som alltid vart en jäkel på o bitas o nafsas. Oftast biter han inte hårt...
Svar
5
· Visningar
8 039
Senast: xmobilexd
·
L
Ekonomi & Juridik OBS – KOPIERA INTE NÄR DU SKRIVER SVAR pga LÅNGT INLÄGG – gör en egen sammanställning med TIPS / RÅD – Tack !!!! Förvirringen känns...
2
Svar
24
· Visningar
5 961
Senast: Lyckan i Halland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar