Tips på gödselstack lösningar?

UlrikaCa

Trådstartare
Hej, nu bott ca 6 månader i vårt nybyggda stall på vår egen gård! Underbart!

Vi har bara haft en provisorisk lösning på vart vi lägger dyngan för våra 2 hästar.
Inte något som fungerar på sikt, och det var vi ju medvetna om.

Hur gör ni andra ute på landet?
Skicka gärna med bilder på hur ni gör. Vi har torv i våra boxar och vi har en bonde som åtagit sig att komma och tömma mot beställning.
Vill ha en bra, enkel och gärna en billig lösning! :D Kom gärna med ideer och tips, nu i år har vi balanserat, halkat och slirat omkring på hala trärampar och vid mild väder svurit oss hesa:devil:
 
Sv: Tips på gödselstack lösningar?

Jag lägger dyngan på en vagn med tipp eller i en traktorskopa. Bara att tömma sen.
 
Sv: Tips på gödselstack lösningar?

jag har en nedsänkt gödselplatta. När den är tömd är det bara att tippa kärran, backa två steg o ställa kärran på sin plats i stallet. Tänk på att göra detta med gödselhantering så det blir så lätt det bara kan bli! För det sliter på kroppen och orken att slåss med en full skottkärra är inte kul! Jag har varit med om lösningar där jag tex har fått balansera på en bräda ovanför marken, som är täckt med is o köra in skottkärran, full i ett mörkt utrymme.. Gissa hur många gånger jag ramlade ner från denna ramp, stukade foten o fick mocka upp allt därifrån??? Sånt gör det mindre kul att ha en häst. Så detta är en väldigt viktig detalj!
 
Sv: Tips på gödselstack lösningar?

Vi har bara två hästar så vi får ha gödselstacken direkt på marken. Vårt stall och hus finns i princip på en backe, och bondens åker ligger bakom och nedanför stallet. Så vi har en gödselstack som går ner mot åkern, så är det bara för bonden att komma med traktorn och sprida det över åkrarna, fungerar jättebra. :) har också varit i ett stall där systemet inte fungerade lika bra, man skulle först ut på en "terrass" (som var glashal på vintern), sedan balansera på ett par breda halvsvaga plankor uppe i luften för att sen tömma allt ner på ett flak. Lätt att köra bort, inte så lätt att tömma och skyffla...:crazy:
 
Sv: Tips på gödselstack lösningar?

Så har vi också, extremt smidigt! Plattan är stor så när dynghögen växer kan man gå rakt ut på den och tippa längre ut, tills den töms. Vi lastar sedan för hand på gödselspridare men med en traktor med frontlyft hade man likaväl kunnat ta bort allt med med den. Om vi (mot förmodan) skulle tömma helt kan man ställa gödselspridaren där istället och tippa rakt i den. Allt som inkluderar att man ska balansera, halka omkring etc känns otänkbart för mig. Skulle kunna tänka mig att gå en bit utomhus för att slippa detta, men helst inte ens det. :p Tråkgöra ska man göra smidigt för sig!
 
Sv: Tips på gödselstack lösningar?

Jag hyr container som byts ut när den är full. Jag håller dock med MariaAuto att nedsänkt absolut är att föredra. Eftersom du har någon som kommer och hämtar skulle jag dock försöka få till en lösning med en tippbar traktorkärra som det bara är för bonden att hänga på traktorn och tömma på stuka eller på egen gödselplatta. Finns det möjlighet att ordna så att kärran står nedsänkt är ju det super. Annars funkar det ju om man bygger en riktigt ordentlig ramp (alltså INTE två plankor som man måste balansera på..). Jag vill också påpeka att det inte är okej att lägga gödseln direkt på backen oavsett hur få hästar man har.
 
Sv: Tips på gödselstack lösningar?

Vi har skaffat en ramp av aluminium, en sådan där handikappramp. Den är guld värd, lätt att flytta och aldrig hal oavsett väder.
 
Sv: Tips på gödselstack lösningar?

Vi har en fast alu-ramp som går upp på ett traktorflak. Där tippar vi direkt på släpet och ägarna till stallet åker och tömmer det när det är fullt. Är heeelt super! Jag har alltid hatat gödselstackar men numera är det nästan en fröjd att tömma kärran. Kan rekommenderas.
 
Sv: Tips på gödselstack lösningar?

Fiffigt! Speciellt för de som inte har möjlighet att skaffa nedsänkta varianter. Billiga ramper för bilar och fyrhjulingar finns på typ biltema. De blir inte hala, de är breda och billiga!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp