tips på fullfoder som har lågt protein värde.

Det spelar ju ingen roll. :) Bara för att det heter "ponny" behöver man ju inte nödvändigtvis ge det till ponnies. Du får ju titta på din grovfoderanalys och individ och välja kraftfoder därefter. Du frågade ju efter ett fullfoder m lågt proteinvärde och du fick ett?!?! :confused:

//Alice
 
En tjej i stallet frågade, hennes häst har fått väldigt mycket proteinknölar (enl vet). Tydligen har hon ett väldigt bra hösilage, är inte så insatt i frågan, hon kom till mig för att fråga om tips.
 
Det var ett jätebra svar! Ville som sagt ha reda på ett fullfoder och det fick jag av dig/ Tack :) .
 
Om hösilaget är så bra så finns det väl ingen anledning att ge något kraftfoder alls?
 
Eggersmann har rätt lite protein i sitt foder.Fibergis foder också (kvot på ca 6).
 
precis, så är det i detta fallet, misstänker jag iallafall. Detta är en ganska "ranglig" häst, alltså svår att hålla i hull. Hon går på fri tillgång av sitt ensilage (inte under betesperioden). Men soms agt jag är inte tillräckligt insatt i hela "problematiken". Tjejen vill bara ha tips på ett lågproteinfoder, och det ville jag ge henne. Har ingen anledning att misstänka att det förekommer någon form av djurplågeri bakom den önskan.

Tack ni som kommit med tips :D !
 
Men om det inte täcker behovet kan de ju inte få problem="proteinknölar" i det här fallet. Det är ju när det blir för mycket av något som det blir problem. Protein som protein, spelar ju ingen roll varifrån det kommer. Är det jättemycket protein i förhållandet till MJ så kanske man ska ge halm istället för att tillfredställa tuggbehovet om man skulle hamna så lågt i torrsubstans på hösilaget. Bara ett förslag. :)
 
Men om den inte orkar äta tillräckligt med hö/silage för att tillfredsställa energibehovet (vilket man väl får utgå ifrån att det handlar om eftersom ett foder med lite protein söktes :)) så är det väl tveksamt om den trycker i sig mer halm?

Det är jättebra att ge mycket grovfoder, men det räcker inta alltid! (Sedan att många ger för lite grovfoder och för mycket kraftfoder är ju en annan sak... ;))
 
Den åt ju fritt på hösilaget, minska den mängden så att den inte får fritt och ge halm. Ge ett lågproteinfoder hjälper nog inte för kvoten blir ändå alldeles för hög. Det är ju inget protein alls i halm. Ett alternativ är ju att ge ren olja som också bara är ren energi om nu mängden grovfoder blir mer än vad den kan få i sig.
Hade själv ett liknande problem första vintern jag hade min häst. Ofta käkar de upp sig om de får gå på ordentligt bete om det är möjligt. :)
 
Protein som protein, spelar ju ingen roll varifrån det kommer.

Fel! Det finns en mängd olika sorters protein och sammansättning av protein. Vilka olika typer och hur de olika sammansättningarna ser ut kan jag alldeles för lite för att gå in på. Men protein som kommer från tex soja ser inte alls lika ut (i molekylstrukturen) som det som kommer från gräs.

//Alice
 
Men näringsmässigt sett tänkte jag på i det här fallet. Sen självklart ser proteinkedjorna olika ut och man kan vara överkänslig mot det ena eller andra. Frågan i det här fallet handlade ju inte direkt om det.
Tittar man på olika fodermedel när man gör en foderstat kollar man ju inte direkt på hur de olika proteinerna ser ut utan smältbart råprotein bara som det är.
I det här fallet ville de ju bara he ner proteinet och upp energin och då hjälper det ju inte att ge protein i annan form, det är fortfarande protein.
 
Skillnaden i struktur ger även en viss näringsmässig skillnad. Det är tex skillnad på "tillgängligheten" (gSPR) i protein från grovfoder och från ett rent proteinfoder, ex krafft protein.

Sant, det var inte det tråden handlade om... :o :bow:

//Alice
 

Liknande trådar

Foder & Strö Tjo, ja även om det fortfarande är flera dm snö på backen så går ju tankarna mot sommaren 🙈 Lite nyfiken på era erfarenheter av olika...
2
Svar
30
· Visningar
2 327
Senast: Shixle
·
Hästvård Behöver tips om någon varit i liknande situation. Har en häst med väldigt fina hovar, dock sulöm. Tidigare ägare hade red mest på...
Svar
14
· Visningar
1 291
Senast: jemeni
·
Foder & Strö Jag har förmånen att ha hösilage med riktigt bra protein, så i år behöver jag inte lägga en förmögenhet på proteinfoder. MJ/SmbRp-kvoten...
Svar
16
· Visningar
1 409
Senast: SiZo
·
Hästvård Man upphör ju aldrig att förvånas men vi måste också komma ihåg att det är handen som håller tygeln/tömmen som avgör hur bekväm hästen...
Svar
13
· Visningar
368
Senast: Corax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Tänka på som nybliven kattägare?
  • Hundförarjacka

Hästrelaterat

  • Shettistråden del II
  • Träna bommar
  • Blöta BoT-stallpaddar?!

Omröstningar

Tillbaka
Upp