Tips på foder till tunn häst?

Russis

Trådstartare
Min foderponny (arabkorsning) är lite tunn, och nu skulle jag vilja ha lite tips på foder som kan göra henne lite rundare. Hon är mkt pigg och framåt, så det ska inte göra henne piggare... Hon är avmaskad och har fått tänderna kontrollerade för några månader sen, så jag tror knappast att det är det som är anledningen till att hon är lite tunn. Hon är inte jättesmal, men jag skulle vilja ha henne något lite rundare. Just nu får hon 6,5 kg hö/dag, 1 liter luzern/dag och 1 liter fibergi/dag + mineraler och vitaminer... Hon rids ca 30-60 min/dag. Hon är en d-ponny, arabkorsning. Man ser inte revbenen, men det är för att hon har vinterpäls (lite väl mkt tycker jag..). Innan hon fick vinterpälsen kunde man skymta revbenen lite. Om man lägger handen på revbenen (inte trycker utan bara har handen där) kan man ana revbenen. Vad tror ni? Behöver hon bli lite tjockare? Vad kan jag mer ge henne? Luzernet verkar ha hjälpt, men finns det nåt amnnat som kanske är bra? ska hon kanske ha mer hö?
 
Har du någon grovfoderanalys? Det underlättar när man ska rådgiva.

Du kanske kan ge en liter lucern till plus ett kg hö och se hur hon tar sig på det?

mvh Jessica
 
min häst fick kornkross när han va smal, nu är han lagom rund och go! :D
 
Om du inte har någon annalys på höet är det omöjligt att ge något vettigt svar. Dett ända du kan göra är att öka på fodergivan och se vad som händer. Om du med tunn menar ont om muskler så är det protein som fattas och då kan det vara idé att öka lucerngivan.
 
Om du inte har någon annalys på höet är det omöjligt att ge något vettigt svar. Dett ända du kan göra är att öka på fodergivan och se vad som händer. Om du med tunn menar ont om muskler så är det protein som fattas och då kan det vara idé att öka lucerngivan.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, min häst är ganska så mager, man ser revbenen. Han får fritillgång till hö, 1 liter müsli original och lite över 1 liter lucerne...
Svar
6
· Visningar
1 819
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Jag har en travarvalack som är lite tunn över revbenen. I somras var han direkt mager, men har lyckats få upp honom så pass mycket att...
Svar
14
· Visningar
2 113
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 841
Senast: Dopy
·
Foder & Strö Mitt treåriga varmblodssto har svårt att lägga på sig och just nu är det gränsläge. Hon är inte så tunn att hon tar skada av det, men...
Svar
10
· Visningar
1 006
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp