Tips på dator

Nu har min skoldator tagits ifrån mig(:cry:) och till hösten flyttar jag ifrån pappas. Och eftersom min tekniska ådra är något underutvecklad undrar jag om ni har några tips på en billig, okomplicerad men ändå bra bärbar dator. Några krav jag har är webbkamera, mikrofon och högtalare. Ganska standard alltså. Den behöver somsagt inte vara så fancy, men inte helkass :p jag har kollat lite på en chromebook, erfarenhet av den någon? Och vilken tillverkare anser ni är bäst?:)

Mitt konkreta tips blir HP Notebook 15-r222no. Precis köpt den själv och är väldigt nöjd hittills. Tittade på många olika och denna var den enda för högst 4000 som stämde in på mina krav!

Nu har min skoldator tagits ifrån mig(:cry:) och till hösten flyttar jag ifrån pappas. Och eftersom min tekniska ådra är något underutvecklad undrar jag om ni har några tips på en billig, okomplicerad men ändå bra bärbar dator. Några krav jag har är webbkamera, mikrofon och högtalare. Ganska standard alltså. Den behöver somsagt inte vara så fancy, men inte helkass :p jag har kollat lite på en chromebook, erfarenhet av den någon? Och vilken tillverkare anser ni är bäst?:)

Kan vara värt att ha i bakhuvudet att du inte kan få t.ex. officepaketet med word och de andra programmen på en chromebook och att det bara är pyttelite lagringsplats eftersom tanken är att allt ligger i molnen :).

Jag behövde en ny dator nyligen och har ganska små krav på prestanda. Skulle ha en relativt billig, hyfsat lätt och smidig dator med möjlighet till det vanliga; som att använda word, se netflix och surfa. Blev en HP Pavilion x360 (röd :love:). Den är ingen värsting, men billig och funktionell och dessutom är skärmen vändbar så du kan ha den i alla möjliga lägen (stående som ett tält i sängen, som en tablet eller halvlutande om du sitter på tåget eller så). Finns i olika skärmstorlekar dessutom. Jag är inget stort fan av HP egentligen, eftersom jag tycker deras fläktar är så sjukt dåliga (min förra HP blue screenade och dog pga. fläkten :meh:). Det sägs att de blivit bättre, men jag tycker att min nya ändå låter en del. Fick min nya röda fara med 13,3" skärm, inklusive 2 års fullfösäkring som gick på 975 kr, för under 4000 kr på Elgiganten. Det var dock ett reaerbjudande där de hade sänkt priset med 1000 kr och dagen efter jag köpt den steg priset igen :D.

Om budgeten hade tillåtit hade jag köpt en dator som liknar HP'n en del men som är både snyggare och bättre generellt! Nämligen Lanovos Yoga i någon schyst modell :love:.

Såg dock att priset inte ligger så lågt på min längre :(. Den heter HP Pavilion X360 2-i-1 13-a186no 13,3".

Fick min nya röda fara med 13,3" skärm, inklusive 2 års fullfösäkring som gick på 975 kr, för under 4000 kr på Elgiganten.
Såna där extra försäkringar som de erbjuder är oftast rätt onödiga eftersom man har ungefär samma försäkring i hemförsäkringen.

Såna där extra försäkringar som de erbjuder är oftast rätt onödiga eftersom man har ungefär samma försäkring i hemförsäkringen.

Jag var med om en situation som fick mig att ändra mening ;).

Ett stycke dator vräkt i golvet under inflytande av promille. Resultatet var en spräckt skärm och det var i högsta grad en självförvållad skada :angel:. Dagen efter blev datorn hämtad hemma hos mig och skickades med blixtens hastighet till Tyskland för att fixas. Den fick dessutom ny fläkt och tangentbord och blev hemkörd till oss med DHL igen på ingen tid. Ingen självrisk skulle betalas och datorn var i bättre skick när den kom tillbaka än den var som ny :D.

Totally worth it om du frågar mig och min hemförsäkring hade nog inte varit lika generösa :D.

Jag var med om en situation som fick mig att ändra mening ;).

Ett stycke dator vräkt i golvet under inflytande av promille. Resultatet var en spräckt skärm och det var i högsta grad en självförvållad skada :angel:. Dagen efter blev datorn hämtad hemma hos mig och skickades med blixtens hastighet till Tyskland för att fixas. Den fick dessutom ny fläkt och tangentbord och blev hemkörd till oss med DHL igen på ingen tid. Ingen självrisk skulle betalas och datorn var i bättre skick när den kom tillbaka än den var som ny :D.

Totally worth it om du frågar mig och min hemförsäkring hade nog inte varit lika generösa :D.
Ja en del kanske behöver en extra försäkring... :p
När jag köpte min första TV så försökte säljaren få mig att ta en försäkring ifall att jag skulle "råka spilla ett glas vatten på den" eller så. Jag är inte en sån som står över hemelektroniken med ett glas vätska i handen så är liten risk att jag behöver försäkra mig extra för sånt där. Promillepåverkad är jag heller aldrig. :D
Om man känner att man behöver en sån där försäkring så är det ju fritt att teckna en men är iaf bra att kolla om hemförsäkringen är bättre. :)

Haft extra försäkring via netonnet på två datorer och ena tappade jag och andra spillde jag ut en kaffe kopp på, båda gånger har jag fått en sprillans ny dator utan krångel inom någon vecka, UTAN SJÄLVRISK och försäkringen kostade ca 600 för ett helt år. Så enligt mig är det helt värt det :D

Det jag vet med laptops är att lenovos lätt går sönder om det är den billiga eller väldigt dyra varianten. (Hörde från en vän som i sin tur hörde från en annan legitim person.) Själv har jag en msi gp60 och den är sprojlans bra! Så MSI verkar vara ett bra märke.

Tänkte pipa in och tipsa om Sony VAIO men upptäcker till min förskräckelse att de inte tillverkar laptops längre! :eek: Herregud, nu måste ju jag också börja fundera på vad det ska bli för något härnäst - jag hade liksom helt ställt in mig på att köpa en ny VAIO! :( HP verkar intressant dock...

Tänkte pipa in och tipsa om Sony VAIO men upptäcker till min förskräckelse att de inte tillverkar laptops längre! :eek: Herregud, nu måste ju jag också börja fundera på vad det ska bli för något härnäst - jag hade liksom helt ställt in mig på att köpa en ny VAIO! :( HP verkar intressant dock...
Men va!??? :eek: :nailbiting: O_o
Det visste jag inte! :eek: :nailbiting:
Älskar mina Vaio, speciellt den mörkrosa :love: Har två så lär väl klara mig med dem ett tag... :up:

Men va!??? :eek: :nailbiting: O_o
Det visste jag inte! :eek: :nailbiting:
Älskar mina Vaio, speciellt den mörkrosa :love: Har två så lär väl klara mig med dem ett tag... :up:
Nä, jag blev också jättechockad! Och så besviken! Enligt de källor jag hittat ska de ha slutat tillverkas redan i slutet av 2014 så det är tydligen inget nytt men det har gått mig helt förbi! Är inne på min andra Vaio nu och tycker de är SÅ bra och prisvärda (min nuvarande har jag tappat i marken två gånger och spillt vatten över en gång, men den funkar fortfarande jättefint), men nu fick man visst tänka om lite grann... Usch så jobbigt, att behöva vara sådär öppensinnig och sånt besvärligt! :p

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka