Tips på bra övningar till nybörjare

the_connemara

Trådstartare
Allt möjligt både uppsutten träning o avsutten. Till obalanserad kille som dock kan rida lätt hjälpligt och galoppera. Inget som innefattar hinder (men väl bommar/cavaletti) pga hästens lite mindre lämpliga temperament för nybörjarhoppning. Målet är att han ska kunna rida (hmm.. skritta lite kanske) min unghäst nästa år någon gång, om sitsen blir ok alltså.

Övningar jag kommit på hittills:
*Rida utan stigbyglar: på lina o själv i alla gångarter är målet för att få en stabilare sits och följa med hästen i dess gångarter.
*Rida slalom: För att lära sig vända med små hjälper.
*Rida och blunda: Bra för känslan.
*Göra halt och känna hur hästen står: Bra för känslan.
*Rida med en extra tygel runt hästens hals i trav spec: Lära sig hålla händerna stilla och ha en stabil kontakt (den extra tygeln skonar pållans munn, om ni förstår?
*Agera häst munn o hålla o bettringarna: För att känna hur lite man behöver röra handen för att hästen ska känna något.
*Tömköra unghästen bettlöst: För att lära känna honom och för att lära sig svänga.
*Rida lätt i tretakt: Svår övning som kommer lite längre fram men som ger ett gott kvitto på hur stabil sitsen är.

Vad gjorde man för mer bra övningar för sin egen skull eg? Var år och dag sedan jag tränade och min fantasi är inte den bästa :crazy: Hjälp mig med allt möjligt :bow:

Sv: Tips på bra övningar till nybörjare

Här kommer några till:

- Balansövningar för den egna kroppen, t.ex. stå på ett ben, balansbräda.

- Träna upp buk- och ryggmuskler samt bäckenbottenmuskulaturen.

- Lära sig stretcha, både före och efter ridning. Före för att bli mjuk i kroppen, efter för att minska ev. träningsvärk.

- Rida med galoppläder.

- Rida utan stigbyglar eller tyglar, armarna utåt sträck.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 693
Senast: Freazer
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 411
Senast: Roxy
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 154
Senast: valy
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 337

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka