Tips på behandling

emelienorberg

Trådstartare
Jag har en häst som har fått ett fult ärr och så kallat "svalgkött" i karleden.
Har ni nått pra tips på behandling ?

Hästen skrittas nu för att mjuka upp och stretcha ut ärret (såret har helt tagit ihop och är rosa och fin) hon markerar lite i traven pga av att det sträcker i såret. Har testat att bedöva runt såret och då visar hon ingen störning över huvudtaget. Så problemet sitter över "såret"

Men ge gärna tips på hur man kan behandla detta.
Jag har varit hos veterinär och andra kunniga människor.
Så hästen är väldigt noga undersökt med röntgen och ultraljud för att utesluta övriga skador.

Jag har en behanlingsplan på henne, men alla tips är välkommna :)

Sv: Tips på behandling

Nej, fick faktiskt inte det. Vet du vad det medlet heter ?
Kliniken sa att jag först skulle rehablitera det med att skritta minst 2 timmar per dag och ha henne ut på lösdrift för att hon skulle röra sig väldigt mycket.

Fast produktionen av svallkött ökar ju om såret rör på sig. Det finns Lotagen på apoteket mot svallkött, fast du måste ha recept av din veterinär.

Utgår från att du menar svallkött men det låter väldigt osannolikt att du inte skulle fått lotagen utskrivet för behandling. Det är nästan en förutsättning för att att ett svallköttsangripet sår överhuvudtaget skall läka.

..eller så finns det något som heter svalgkött som jag aldrig hört tals om förut och kräver stretching för att läka..

Liknande trådar

R
Hästvård Önskar höra era erfarenheter kring hovledsinflammation BAK. Uppkomst och orsak? Behandling? Rehabplan? Hur förebygga att det kommer...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 006
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej alla! Min stora halvblodskille skadade sig på något konstigt sätt i hagen i april. Han var först tjock om hela benet. Några dagar...
Svar
13
· Visningar
4 106
Senast: lil-sis
·
Hästvård Tappar snart hoppet helt och hållet och just nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra längre. Min häst (en 5årig korsning, överväxt...
2
Svar
23
· Visningar
3 682
Senast: MalanMjöl
·
Hästvård Ska försöka hålla mig kort men gör jag det inte får ni ursäkta. Sitter med grubblerier sen en tid tillbaka angående min häst. Vet...
Svar
12
· Visningar
3 379
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31