Tips på aktivering

N

naturElle

Hela sommaren o hösten har varit en psykisk mardröm för mig (hänt en massa tråkiga saker inom familjen) vilket har gjort att vovven kommit lite i skymundan. Nu har vårt kommunikation blivit urusel. Hon tycker helt enkelt att matte är dötrist... :(

Har ni något superbra tips på någon kul aktivering så att vi kan få tillbaka kontakten?

Har börjat gömma mig bakom träd o buskar när vi är ute på promenader så att hon får leta efter mig. Köpt roliga leksaker. Tagit med mig godis (har aldrig det annars). Byggt en slalombana. Byggt hinder. Tränar inkallning med olika moment. Ska försöka hinna lägga ut ett spår/sök till henne oxå. Men det känns ändå som om hon tycker att jag är tråkig... Kallar man så kommer hon när hon känner för det. Tror nästan hon börjar bli både döv o blind... :smirk:

Sv: Tips på aktivering

Börja redan inne att bygga upp en kontakt mellan er. Låt henne be om lov för att få godis, lär in olika trick och annat som ni kan ha kul av tillsammans.
Kalla inte in för ofta ute, då kan de liksom stänga av (som det verkar som din hund har gjort). Göm godis ute, på marken eller i träd/barken. Ta med en leksak och ha dragkamp.
Du har ju redan flera saker på gång, så det gäller nog bara att kämpa vidare.
Lycka till!

Du verkar vara bra på väg med ideér, men tänk på att inte tjata, (hundar har samma funktion som vi !!), säger man samma sak tre gånger slutar de lyssna. Vänta ut henne, när hon tar kontakt - bara slänger ett öga åt ditt håll till en början, skutta o hoppa, busa, ge godis eller vad hon tycker är roligt. Har ni haft bra kontakt tidigare? Det finns ju hundar som inte tycker det ÄR kul att vara med matte/husse, utan nosa etc är roligare, tyvärr.

Svar till er båda: Ja jag har nog tjatat för mycket. Mitt tålamod har väl inte varit dt bästa. :crazy:

Vi har alltid haft bra kontakt. Förutom en sambo i 4 år (som brydde sig ytterst lite) så har det alltid bara varit hon o jag. Hon har varit o är med mig överallt. Hon är väldigt mammig av sig, går inte gärna för långt bort eller utan mig överhuvudtaget. Sen å andra sidan är hon en grymt dominant tik, kissar på tre ben, o har många egna tankar om hur saker o ting ska gå till!

Men idag på lånpromenaden märktes det lite skillnad! :bump: Hon var mycket mer kontakt sökande o verkade tycka att jag är liiiite roligare iaf!

Det finns en jättebra bok av Memema Mohlin som heter Aktiveringsboken där finns jättemycket bra tips på hur man kan aktivera / leka med sin hund! Du har är helt klart på rätt väg - att få upp kontakten igen på ett positivt sätt!

Några idéer på lek/aktivering:

* leta godis
* sök övning med hjälp av annan person (du springer och gömmer dig och vovve får leta!)
* lära in tricks inne där det inte finns så mycket störning för att du ska bli en kul person igen. ex vacker tass, snurra, nicka osv

Lycka till! Javan

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka