Tips om muskelsättning på min häst!

S

smiling_sun

Min 4 åring har väldigt svårt att sätta muskler. Han blev hos veterinärerna klassad som "kissing spines häst", men att det skulle gå att rida igen när han satt muskler. Hade ut en equiterapeut som sa att han var sned i bäckenet, så han rättade till det och nu är hästen så gott som rak och jag skulle få börja sitta på honom (10 månader sen sist). Men jag vill först få upp musklerna i ryggen!

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Tips om muskelsättning på min häst!

Min häst har haft problem att sätta muskler i ryggen plus att han haft åkommor i ben och rygg som gjort att man inte kunnat rida fram dessa muskler. Veterinären rekommenderar tömkörning med eller utan bommar. Det kan också vara bra att leda hästen i kuperad terräng och min veterinär sa att det är bra att backa i nedförsbackar (alltså så att hästen backar uppåt i backen), att detta stärker hästens rygg och bakdel.
Sen har jag hört att E-vitaminer ska vara bra för hästar som har svårt att sätta muskler. Detta bör du dock kolla upp med någon veterinär innan du börjar.
Lycka till!

Jag har oxå en "kissing spines-häst"! Den har dock aldrig haft problem med att muskla sig som tur är... En equiterapeut sa till mig att klättring var JÄTTEBRA! Så länge du undviker att gå NER alltför brant för det kan tydligen kännas lite besvärligt för dom samt att det tar emot i kotorna lite! Jag är ingen expert i ämnet så det finns säkert nån som säger helt tvärtom ;) En forskare på Ultuna, som jag oxå frågat om en "kissing spines-hästs" begränsningar, sa till mig att det inte behöver finnas några hinder för att en sådan häst ska fungera som vilken annan... Så kämpa på med att få din häst musklad genom lite klättring, tömkörning o promenader i skogen så ska du se att det blir kanon! O som Villeroy sa, kolla upp det där med vitaminer oxå! Lycka till :)

jag kan ge tips på ett dunder medel som man kan ge till hästar som behöver sätta muskler.
Myoplast heter medlet. detta medlet rekommenderades av vår veterinär till min 5 åring. och hon har verkligen ändrat sig och blivit skit snygg i kroppen.

på ett tävlingstall där jag jobbar köps det genom en hästklinik i skåne, stenestad.
Mend et är inget billigt medel. Och jag måste säga att jag också såg effekt på de hästar som fick av medlet.
K.A

Tycker jag låter konstigt, för en häst som får i sig all näring den behöver via strå+eventuellt kraft bör se någolunda okej ut. Det är min första reaktion.
Hur många MJ äter hästen idag? Men mer intressnt, hur mycxket SmbRp får den i sig/dag?

Håller med Björkis. Myoplast tycks vara ett aminosyrakoncentrat. Verkar bättre att lägga pengarna på en uträknad foderstat med tillräcklig proteingiva. Hästar sätter i allmänhet muskler om de får tillräckligt med goda proteiner även om de bara går i hagen. Däremot blir inte musklerna starka utan träning. HH

Jag skulle rekommendera tömkörning. Över bommar och så småningom höja upp dom. Vikter kan också va bra att sätta på bakbenen men det ska man kanske prata med vet. eller E.T om först. Man måste iallafall va försiktig med det. Annars tycker jag att det är väldigt bra att tömköra inne i skogen, hästen måste ha koll på fötterna och får lyfta på benen om det är ojämnt och man svänger runt träd och hästen får jobba med hela kroppen. Och du får lite motion också! Jag hade en häst med början till kissing spines och han var också sned i bäckenet. Efter behandling av E.T och ovanstående tömkörning varannan dag och ridning varannan musklade han sej mer på tre månader än vad han hade gjort på två år innan!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
574
Senast: tara
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 528
Hästvård Vår häst har fått diagnos remodellering (typ pålagringar) i SI-leden och kristaller i disken mellan sista ryggkotan och första ländkotan...
Svar
1
· Visningar
665
Senast: Ajda
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
922
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama