Tips om island

FrittePower

Trådstartare
Hej!

Har någon av alla er kunniga islandshäst människor varit på den förtrollade ön någon gång? nämligen så att jag ska (kämpar för det) praktisera där nio veckor i sommar. :love:

Har ni några tips om vad jag ska tänka på? Jag har aldrig förut varit där men då mitt intresse för islandshästar har växt sig starkt ser jag detta som en stor chans!

Jag är så nyfiken på hur isläningarna är där! om dom är annorlunda eller så, och så får man ju verkligen känna på hur hästhanteringen är där. Vem vet, våran avel och "dressyr vilja" har kanske ändrat våra svenska isisar :D

Så, vad bör en sjuttonårig tjej tänka på när hon anländer till den förtrollade ön? Ni som varit där, BERÄTTA!

kram

kom igen, nåt kan ni väl skriva....jag är ju sååå nervös. visst några månader kvar men ändå..brrr. jag längtar verkligen bort :crazy:

Hejsan!

Du behöver nog inte oroa dig för Islandsresan. Islänningar är oftast väldigt hjälpsamma och trevliga. Den yngre generationen pratar ofta danska och/eller engelska, vilket inte alltid är fallet med den äldre. Man brukar dock med lite skandinaviska och gester få den mest gaggiga taxichaufför att förstå vart man vill :D.

Vad det gäller hästhållningen beror det väldigt mycket på vem man kommer till. Många är seriösa och sköter/rider hästarna ungefär som vi i Sverige. Men man måste vara medveten om att man har en annan hästtradition på Island. Man ser helt enkelt på det här med sund djurhållning lite friare än vad vi gör i Sverige. Så bli inte förvånad om du ser gamla fölston med alldeles för långa fötter tex. Likadant vad det gäller ridningen. Flera ur det äldre gardet har helt enkelt hästarna som en hobby/transportmedel och kan vara ganska grova i sitt ridsätt. Många är dock väldigt seriösa och sköter/rider sina hästar på bästa sätt!

Det brukar vara väldigt lärorikt att besöka isländska hästmänniskor. Man får ta med sig de bra sakerna hem och glömma resten. Sen kan man ju dregla lite över naturen...(om man nu inte drabbas av lappsjuka!)

Mvh Líf

hihi, tack för ett bra svar! :)

Ja allt kan ju inte vara detsamma, här i sverige lindar vi ju våra hästen i sidendukar så visst en skillnad kan jag förstå att det blir :p

Nämen det blir roligt eftersom man själv har islandshäst att se skillnaden. och framförallt lära sig mer! jag vill ha mera erfarenhet och eftersom jag inte varit så länge i islandshästvärlden så blir det mycket intressant, även om jag med hästar hållt på hela livet (och sen är jag ju bara 17 :D)

Skönt att veta att jag slipper gå snabbkurs i isländska, hade annars blivit mycket INTRESSANT :crazy: hade nog gett samma resultat om jag snackat sango isåfall :p

Vart är det bäst i landet då? i norr eller i södra, hört att det regnar mycket i södra, men blåser lite mer kyligt o norra... inte för att det spelar nån roll egentligen. det är ju stället som är det viktiga...jag är bara så stressad just nu :D

kram

Det fixar sig nog med resan. Jag avr på ett ställe förra sommaren och jobbade (nyss fyllda 18) för mat och husrum och trivdes jättebra. nu var det en plats jag fick genom komtakter så jag vet inte riktigt hur d ska hitta något ställe men det borde gå att hitta annonser lite varstans.

Isländska är helt underbart men tyvärr väldigt svårt! Fast under mina sista veckor började jag förstå ganska mycket av vad de sa... De jämnåriga i familjen jag bodde hos var iofs. bättre på engelska än vad jag är så jag hade inge större språkliga problem.. förutom med deras 8-åring som oavbrutet skulle prata med mig... :D

Jag tycker att naturen är absolut avckrast i norra island men vädrer kan skilja sig ebtydligt mellan södra och norra... SÅ jag tycker ändå bättre om att vara på södra... :)

Och jag håller inte alls med den som sa att Skyr är gott, (var kanske i tråden på gnägg) Tycker det är rätt läskig konsistens å smak på det. :crazy: Däremot ääälskar jag rugbraud (stavning?) :d

Jo, håller med om att konsistensen är lite mysko i början, men sen... :d Brödet går också ner utan problem. Min lillebror brukar beställa hem cola när vi åker dit, han tycker den är mycket godare där. Men det måste vara på glasflaska. Island har ju vunnit pris för sin cola flera gånger, så helt fel har han ju inte.

// Ingalill

Smakar colan annorlunda på Island? :confused: kanske är deras avtten eller nåt :D Jag har ingen större koll för i "min" familj så drack vi bara pepsi... :rofl: Å det drack vi nog nästan varje dag, inte sååå nyttigt precis... :smirk:

hihi, maten låter lite klurig, men det fixar sig nog. Och jag får väl testa colan, så jag vet vad ni snackar om :D

Nu ska jag iallafall ha en period då jag lägger ut annonser i alla vråer på hästsidor och så får jag väls skicka lite smöriga mejl till hästmänniskor på island för att höra mig för... Börjar bli mycket brådis med att finna ett ställe. Men jag ger mig inte :crazy:

När man bor där, är det i stort sett som i Sverige då? bara undrar :smirk:

kram

Jag var där på klassresa förut,, det var skoj..

Ganska dålig hästhållning fick vi tyvärr se,, (gick hästklass och var runt i olika stallar) Och sen så var vi på en av de stora turridningsfirmorna :crazy: :( :mad:..

fast det är ju underbart vacker där :) och vi såg bra hästhållning oxå,, måste jag ju säga.

islänningarna pratar ju "skandinaviska" i alla fall många som vi träffade på ute på krogen å så..

om du är vegetarian så kan du nog få lite problem,, jag åt FISKPotatis,, :crazy:

och tänk på att det är DYRT där en falafel kostade 90 spänn ..

ha de så skoj,,

Måste säga att Island är paradiset. I alla fall för mig. Mycket är det samma som i Sverige. Du kan få precis samma mat och kulturen är det inte några större skilnader på.
Som någon redan sagt så pratar alla engelska, bättre än de flesta svenskar.
Skilnaderna på norra och södra Island tycker jag inte är så stora. Jag har bott lite över allt och hamnade till slut i Reykjavík.
Det är en stor fördel att ha körkort, säskilt om man bor ute på landet. Men jag tror inte att många arbetsgivare gör några krav om det.

hahaha, fiskpotatis!! det var det värsta :p

Vet ni!! jag har fått ett svar från norra island. Men tyvärr vill dom att jag passar en bäbis på förmiddagar och sen på eftermiddagar åker till stallet (15min bilväg ifrån byn) Passar inte riktigt, jag hade hoppas på bara hästar :D men annars verkar dom vara jätte trevliga..

Man får väl hoppas att jag får fler svar :confused:

hehe, jakten pågår efter det perfekt stället!! och det är bråttom :crazy:

Kram

Skagafjördur på norra Island- mitt paradis på jorden. Jobbade där i ett halvår men det känns som om jag aldrig åker därifrån på riktigt, jag kommer alltid att komma tillbaka. Detta är en av de grönaste områdena på ön och det är också hör som bergen är som högst... Dessutom är det det hästtätaste området, många av de gamla kända avelsgårdarna ligger här, och så Holar förstås.
Du skrev att du ska jobba i nio veckor, problemet är att de ofta vill att man ska stanna minst ett halvår, det är lättare att få ett bra jobb då. De rena hästjobben är det vanligast att man får om man har kontakter, särskilt om det rör sig om en kort tid. Stället där jag jobbade hade hästar och får samt att jag passade barnet någon gång ibland. Arbetet är så varierande på ett lantbruk, i maj får fåren lamm, i juni får hästarna föl, i juli tar man in höet osv. Jag tror du kan få en bra och händelserik sommar även om de inte bara har hästar. Akta dig dock för att ta jobb på ett ställe där de har kor, det är ett aldeles för slitigt och tidskrävande arbete. Ge inte upp om du inte får jobb nu, islänningar brukar ta saker som de kommer och planerar sällan ett halvår i förväg. Många som vill ha hjälp till sommaren söker efter någon i februari-mars. Får du inget då är det bara att hålla sig framme och vara beredd att åka med kort varsel. Jag fick mitt jobb via en annons på eidfaxis hemsida, där finns mycket annonser, i alla fall under våren.

Lycka till!

Oh ja! Brödet är bara så gott! Särskilt det där som de bakar i mjölkatonger under lååång tid! Vi har några isländska bekanta och vet inte allt de har försökt lura på oss; fårskalle, halvrutten fisk osv!
Fast jag klarar dessvärre inte av arbete på gård på island pga min allergi, får nog satsa på cowboy jobb i U.S.A i stället där är man ju mer utomhus och då funkar det bra!

*haha* Jag fick med mig receptet hem på det där brödet så jag får väl försöka baka det nån gång... men 16 (!) timmar i ugn e ju liiite jobbigt... :p Sen är jag inte säker på vad vissa av ingridienserna är... :D Men gott är det iaf! :d

Liknande trådar

Foder & Strö Nu på fredag kommer äntligen min nya lilla pålla! :love: Har lite funderingar kring foder... har ju inte haft isis förut nämligen. Hon...
Svar
3
· Visningar
2 477
Hästmänniskan Är inte alls säker på vart den här tråden hör hemma så moderatorer (Grundutbildning? Hästmänniska? Gnägg?), känn er välkomna att flytta...
Svar
1
· Visningar
1 312
Senast: incognito
·
P
Träning Nu är det såhär, att jag har en 10 årig D-ponny valack (blir 11 i Januari) som har varit dålig i sitt framben sedan Mars. Jag köpte...
Svar
7
· Visningar
1 314
Senast: Myzan87
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka