Tips om Inridning??

J

_Johanna_Roos_

Hej!
Är det någon Som har MÅNGA tips om inridning..Det är så att jag hjälper till att rida in en Shettis..Den har blivit longerad en gång men då sa Ägaren att hon blev så olycklig..hon är sutten på och har väll travat i några steg..det är ganska dålig på styrning och halt och skritt..Men Halt och Skritt börjar ordna sig..Så..jag skulle bli väldigt tacksam om jag får in många bra tips!

/Johanna

P.s:Om du känner till en bra hemsida om unghästar och inridning så skriv gärna det:D D.s

Sv: Tips om Inridning??

Se till at den är lätthanterlig från marken först. Den ska ha förtroende för dig och kunna stanna, rygga o.s.v. Det är jätte bra att öva "läskiga" saker, typ presenning och bro, då får den självförtroende samt att man har väldigt mycket nytta av det vid ridningen. Det är bra om den är van vid beröring överallt, öva med utrustning också, typ sadel, träns, sele, benskydd m.m. Sen longerar och promenerar jag med detta. Jag brukar rida med unghästarna som handhästar också, då får de bygga upp muskler och kondition också, utan att ryggen belastas. Och så är de vana vid att vara ute. Att promenera i skogen är också super! Tömkörning kan också vara bra. Sen brukar jag börja med att "hänga" lite på dem. Sen vid själva inridningen så brukar jag ha med en annan häst och så rider vi ut i skogen. Sen trappar jag upp och kräver mer vartefter de är kapabla för det. Bara man har ett bra grundarbete så är inridningen inget problem, det är jobbet innan som är det stora.

Sv: Tips om Inridning??

Att shettisen blev "olycklig" vid longeringsförsöket är nog för att hon inte förstod vad som begärdes av henne.
För att få hästen att förstå vad ni vill behöver ni vara två - en som håller linan och en som går runt brevid hästen som stöd. När hästen börjar förstå röstkommandona och att hon ska hålla sig ute på cirkeln kan hjälparen börja dra sig undan lite försiktigt, men finnas där om det behövs...
Börja med riktigt korta träningspass, fem minuter kan räcka, och beröm henne ordentligt när hon gör rätt. Sluta varje pass med att hon gör något rätt, även om det är något hon kunnat ett tag. Det behöver inte vara det nya ni tränade på, bara så hon känner att det här är roligt. Lycka till!!:)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 105
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 602
Senast: Shaggy
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 668
Senast: AbCdE
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 905

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka