tips om Hur man lär hästen

Sv: tips om Hur man lär hästen

Är det inte bättre att lära hästen gå in själv, och stänga direkt?

Enklaste vägen är att lära hästen gå in själv,stänga bakom den och sedan gå fram och binda fast den.

Att gå med in och sedan gå runt och stänga ser jag bara som en onödig risk för olyckor.

Är det inte bättre att lära hästen gå in själv, och stänga direkt?

Enklaste vägen är att lära hästen gå in själv,stänga bakom den och sedan gå fram och binda fast den.

Att gå med in och sedan gå runt och stänga ser jag bara som en onödig risk för olyckor.

Smart:idea::bow:
så långt tänkte inte jag....:o

Har ni bra tips på det då?
jag har en ettårig

Börja med att gå in med den, sen att den går lite före. Be ngn stänga åt dig.
Lär den orden -Gå in! o stanna. Håll aldrig emot om den har börjat backa!!! Gå in igen bara.
i stallet- när den ska gå in i sin box- om du har sån:angel:

Lasta när det är matdags.

Senast ändrad:

Säger som axel börja med att gå med in sedan att gå med bervid baklämmen och släppa precis när huvet försvinner in sas
Bra är att ha en med hjälpare som kan mana på lite bakifrån första gångerna man "släpper" så inte drivningen kommer från sidan/framifrån!!

När de har börjat förstå att de ska gå in så brukar jag ställa tex mamma där framme och fånga hästen där framme de första gångerna, sen lär de sig rätt snabbt :)

Säger som axel börja med att gå med in sedan att gå med bervid baklämmen och släppa precis när huvet försvinner in sas
Bra är att ha en med hjälpare som kan mana på lite bakifrån första gångerna man "släpper" så inte drivningen kommer från sidan/framifrån!!

kl

Tack för era svar:bow:

han går på transporten gansk ok.. fast han går efter mej (sist tog det ca 1 min sen var han på...
får börja öva på att jag går vid hans bog hela tiden..

Har hängt dit en transportkrubba med lite godis i som hästen kan ta så fort den gått in i transporten. Håller på att lära kompisens häst att gå in själv och lite uppmuntran och belöning direkt känns inte helt fel.

Liknande trådar

Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
815
Senast: Lejd
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 662
Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 091
Hemmet Jag funderar på att köpa frysbox, ca 200 l. Jag har en otrolig förmåga att passa på när det är extrapriser att köpa massor och frysa in...
Svar
0
· Visningar
226
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama