Tips kring skattjakt!

majola

Trådstartare
Äldsta barnet fyller fem nästa vecka och har önskat sig ett Robin Hood-kalas med "en jättesvår skattjakt i skogen". Det ska ingå blindbock och "Topfschlagen" (en lek där barnen med förbundna ögon ska leta efter en gryta genom att knacka omkring sig med en träsked). Klart mamma fixar..eller? :crazy:

Jag behöver lite mer tips och feedback!

Hittills har jag planerat:
1. Start i vår trädgård. Genom att kasta vattenballonger i en hink som liksom ska hänga på en våg så får de första ledtråden. Ett foto på lekplatsen.
2. Nästa ledtråd är gömd någonstans på lekplatsen. Lite lätt nedgrävd antagligen. En karta som leder till nästa ledtråd.
3. De skickas en ganska "äventyrlig" (nåja, brant gångstig) väg ned till nästa lekplats. (Aktiviteter längs vägen???) Där blir det fika och blindbock. Behöver tips om uppgift för nästa ledtråd! Fotoledtråd.
4. Skickas till en liten bäck, där jag tänkte gömma en flaskpost. I den t ex en karta.
5. Funderar över en uppgift med pilbåge, tips? Vi befinner oss här i ett litet skogsparti med trästumpar med spännande hål och en "ravin" (alltså, för barnen är den jättestor...) med en bäck. Kankse hala en korg med ledtråd över bäcken eller så. Måste kolla lite så att det är säkert och inget barn riskerar att drösa i bara. Vad tror ni om en bildgåta som ledtråd? Tips?
6. Jakten går vidare längs skogskanten till en fin äng med mycket blommor osv. Där blir det Topfschlagen tänkte jag. Kanske en uppgift med att hitta ett visst antal olika sorters blommor för ngn häxbrygd? Är det svårt att baka sådana där kinesiska lyckokex? Vore coolt om alla barnen fick lägga ihop sina ledtrådar osm de "vinner" vid Topfschlagen till en stor. Eller så binder jag fast pusselbitar vid godisbitarna helt enkelt...
7. Pusslet (eller vad det nu blir) ger en sista ledtråd till själva skattkistan. Det bör nog vara en karta?

Barnen är alla ungefär fem år, förutom min dotter som är tre, men hon hänger ju mest bara med.
Tror ni jag har lagt svårighetsgraden rätt? Det är åtta barn totalt (mina två äldsta och sex gäster). Planerad tid 2,5 timmar. Ingen fara om det går snabbare, då kan de leka hemma hos oss tills föräldrarna kommer.

OJ! Min första tanke är att det är en väldigt kul idé :bow:! Vilken fantasi och kreativitet!!

Men sen undrar jag om du verkligen ska ha en så långdragen lek för barn i den åldern. Risken är att hälften tröttnar efter halva tiden och då blir det väldigt jobbigt att slutföra det. Går det att korta ner det lite?
Är det inte ändå så att femåringar generellt mest vill träffas, leka en stund och kanske äta lite tårta när de går på kalas?

2,5 timme känns väldigt långt. Barn i den åldern har nog svårt med koncentrationen tror jag. Min dotter var på ett barnkalas med deckargåtor som skulle lösas. Mycket ambitiöst gjort, men hon tröttnade efter ca en timme och ringde till mig och ville bli hämtad. Då var hon 9 år.

Jag har gjort samma misstag, för ambitiöst program med barn i den åldern. Men jag kunde lätt stryka en del av programmet när barnen var trötta. Jag hade också skattjakt men jag delade upp barnen i två lag. Jag hade fördelen att några barn var aningen äldre så de fick bli lagledare.

Äldsta barnet fyller fem nästa vecka och har önskat sig ett Robin Hood-kalas med "en jättesvår skattjakt i skogen". Det ska ingå blindbock och "Topfschlagen" (en lek där barnen med förbundna ögon ska leta efter en gryta genom att knacka omkring sig med en träsked). Klart mamma fixar..eller? :crazy:

Jag behöver lite mer tips och feedback!

Hittills har jag planerat:
1. Start i vår trädgård. Genom att kasta vattenballonger i en hink som liksom ska hänga på en våg så får de första ledtråden. Ett foto på lekplatsen.
2. Nästa ledtråd är gömd någonstans på lekplatsen. Lite lätt nedgrävd antagligen. En karta som leder till nästa ledtråd.
3. De skickas en ganska "äventyrlig" (nåja, brant gångstig) väg ned till nästa lekplats. (Aktiviteter längs vägen???) Där blir det fika och blindbock. Behöver tips om uppgift för nästa ledtråd! Fotoledtråd.
4. Skickas till en liten bäck, där jag tänkte gömma en flaskpost. I den t ex en karta.
5. Funderar över en uppgift med pilbåge, tips? Vi befinner oss här i ett litet skogsparti med trästumpar med spännande hål och en "ravin" (alltså, för barnen är den jättestor...) med en bäck. Kankse hala en korg med ledtråd över bäcken eller så. Måste kolla lite så att det är säkert och inget barn riskerar att drösa i bara. Vad tror ni om en bildgåta som ledtråd? Tips?
6. Jakten går vidare längs skogskanten till en fin äng med mycket blommor osv. Där blir det Topfschlagen tänkte jag. Kanske en uppgift med att hitta ett visst antal olika sorters blommor för ngn häxbrygd? Är det svårt att baka sådana där kinesiska lyckokex? Vore coolt om alla barnen fick lägga ihop sina ledtrådar osm de "vinner" vid Topfschlagen till en stor. Eller så binder jag fast pusselbitar vid godisbitarna helt enkelt...
7. Pusslet (eller vad det nu blir) ger en sista ledtråd till själva skattkistan. Det bör nog vara en karta?

Barnen är alla ungefär fem år, förutom min dotter som är tre, men hon hänger ju mest bara med.
Tror ni jag har lagt svårighetsgraden rätt? Det är åtta barn totalt (mina två äldsta och sex gäster). Planerad tid 2,5 timmar. Ingen fara om det går snabbare, då kan de leka hemma hos oss tills föräldrarna kommer.

Åh vår femåring hade älskat att gå på det kalaset!! Tror inte det är nån fara med tiden eftersom det är fika i mitten. Det behövs nog inga fler aktiviteter utan jag tänker att det räcker gott med det som är och bara att springa i skogen tillsammans med polarna är ju en aktivitet i sig. Hur många vuxna är ni? Om det är barn som har olika tempo kan det ju vara bra om de som vill springa kan få göra det och de som vill ta sig fram lite mer långsamt får göra det.

Tyvärr har jag inga tips på bra ledtrådar då jag är helt värdelös på sånt här :p

Uppdatera gärna med hur kalaset blev :)

Tack för input! Jag ska provgå sträckan idag och se hur långt det blir.

Och jag ska definitivt bygga in en "nödutgång" vid fikat ungefär, ifall det inte blir så kul som det var tänkt. Tänkte be min svärmor köra ner muffins och dricka till lekplatsen (och lillebror!) samt vara skattplaceringsansvarig (vill inte ha skatten gömd ute i flera timmar) och då kan man ju välja att gömma det där istället om det blir bättre.

Jag hoppas att min man hinner hem i tid (det är i alla fall planerat så) och då är vi två vuxna.

@Melisen : återkommer med rapport! :)

Tror ni det kan vara kul med en "häxbrygd"? Preppa en gryta med mentos, gömma en liten flaska cola och så får de ha i lite diverse växter i grytan, röra om och hälla på colan? :D

Kan du inte bygga upp det på något sätt, så att OM de tröttnar kan du stryka vissa delar och komma snabbare till skatten? Annars tycker jag det verkar vara ett superroligt kalas! :) Häxbrygd tycker jag låter jätteroligt!

Kan du inte bygga upp det på något sätt, så att OM de tröttnar kan du stryka vissa delar och komma snabbare till skatten? Annars tycker jag det verkar vara ett superroligt kalas! :) Häxbrygd tycker jag låter jätteroligt!

Jo, det var det jag menade med "nödutgång" - att man kan förkorta det hela.

Det låter jätteroligt! Kanske du kan ha en "Fader Fouras" nånstans som ställer frågor (och har extra koll på skocken), och så har ni förstås regnkläder i beredskap. Å, jag skulle gärna vara med!

En kul grej kan vara att ta ett garnnystan och nysta upp mellan två träd, så att det blir som ett spindelnät mellan stammarna. Där får barnen krypa igenom, kanske få lite hjälp att bli upplyft (om man säger att man bara får använda ett hål per barn). På andra sidan hänger ledtråden med en bild på var de ska ta sig näst.
Jag tror också på ett par aktiviteter, med paus emellan och sedan typ plocka det som ska ner i kitteln blir alldeles lagom. :up:
Man kan även ha lite enklare lekar, en bild med två barn som går "skottkärran". Alla barnen ska gå från punkt A till B för att få nästa ledtråd (tänk Fångarna på fortet).

Provgick idag. Det är ganska exakt 1,5 km, inte alltför långt alltså. För mig tog det ca 25 minuter med fotopauser att gå. Med fikapaus, lekar osv tar det förstås längre tid.

Förresten uttrckte jag mig lite fel. Själva kalaset är 2,5 timmar. Men innan alla barn är lämnade, paket öppnade osv så har det ju redan gått lite tid innan vi kommer iväg förstås.

Har ägnat kvällen åt att lappa ihop skinnrester till stora cirklar som ska bli barnens "pengapåsar" under jakten.

Farmor engagerad: check!
Fadern har lovat att komma hem i tid: check!
Foton tagna till ledtrådar: check!

Kvar att göra:
Rita kartor
Skaffa innehåll till skatten
Baka muffins
Göra klart påsarna
Preppa stationerna
Snitsla upp banan.
osv...

Provlaga häxbrygd! Vill ju inte att något barn ska bli helt dränkt i mentoscola...

Tänkte stödsnitsla med likadana pilar som vi pysslade till inbjudningarna. Bara vanliga pinnar, limma fjädrar i en änden och en spets av silvertejp.

Du skulle ju kunnat typ fyrkanta in ett område i skogen och gömma typ 1 blå, 2 gula, 3 röda saker eller likn som de ska hitta inom området. Om stubbarna i skogen är flyttbara och stabila kan man ju ha "inte nudda golv" med dem så att man ska hoppa på stubbarna för att komma vidare till nästa hinder.

När jag läser sånt här så önskar jag ibland att dottern hade varit född på sommaren så man hade kunnat göra kalas som detta :D

Jag tycker upplägget låter alldeles lagom, speciellt med nördutgången om barnen skulle bli trötta.

Slutrapport:
Blev bra! Alla barnen orkade utom treåringen som kroknade lite på slutet och gick hem med pappan. Alla var nöjda. Bara pusslet på slutet som de inte var så intresserade av, men eftersom jag hade snitslat också så hittade de skatten ändå.
En kul grej var att vi bakade in en ledtråd i tårtan. Det tyckte de var häftigt - att det fanns en skattkarta inuti den när vi skar upp. :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka