Tips för UVI hos Tikvalp

E

EmmaJakobsson

Jag har en tikvalp som nu haft urinvägsinfektion två gånger.
Sån tur var hade apoteket inte den dosen vi skulle ha första gången utan vi fick med oss extra tabletter, en hel karta och den gav vi vid andra gången och nu är hon besvärsfri.
Jag vill mest ha tips på hur vi slipper UVI nu.
Jag ger henne C-vitamin i vattnet, 1 tablett om dagen, enligt vet rekomendationer för att undvika uvi, men har sett nu att det finns tranbärstabletter för hundar också som ska vara bra, men frågan är om de är likvärdiga eller bättre?
Vi vill verkligen slippa fler besök till vet. på grund av denna lilla jobbiga sjukdom och gör därför allt för att undvika.
Nu får hon knappt träffa andra hundar för de slickar henne mellan benen hela tiden så fort de ses och det var så hon fick det sist.. jättejobbigt för henne att inte få träffa vovvar och kunna busa som vanligt.
Hon är bara 15 veckor så hon har inte fått allt hår på magen än så vi är såååå noga med att hon inte ska sitta kallt eller ligga på kalla ytor utan hon får gå kiss rundor och sen in.
Är det någon som vet någon riktigt bra dunder-förebyggande kur man kan köra på när det gäller uvi eller ska vi fortsätta med c -vitamin?

Sv: Tips för UVI hos Tikvalp

Min drabbades också av ett par urinvägsinfektioner när hon var valp. Jag gav henne färska tranbär för det var det vi hade hemma.

När min drabbades så läste jag en del på nätet och då läste jag att det är väldigt vanligt att tikvalpar oftare drabbas av UVI än vuxna hundar. Det beror på att slemhinnor och dylikt inte är fullt utvecklade och det fastnar bakterier i vecken i slemhinnan. Efter de löpt första gången brukar de inte längre drabbas av UVI, då löpet gör att slemhinnor mognar.

Håll henne varm och få i henne c-vitamin så hoppas vi på att hon slipper drabbas fler gånger :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka