Tips för pigg ponny?

J

Jollypolly

Undrar om någon har tips eller egna erfarenheter av hästar som blir tokiga på tävling :) Min ponny är oftast ganska lugn (inte slö) på hoppträningar och när man rider dressyr och är då väldigt mjuk och kontrollerbar, han älskar hoppning och tycker det är lattjolajbans :) Men på tävlingar så tänder han till ordentligt . På framridningen småbockar han nästan hela tiden när man vill fatta galopp , han blir lite starkare och inne på banan blir han en liten raket . Han springer runt och tycker att det är skitkul och hoppar fint över alla hinder, han vägrar eller bryter inte ut . Det enda problemet är att den fulla kontrollen är bortblåst på banan , jag vill inte slita och dra i honom - stör jag honom blir det nog lätt att han inte koncentrerar sig tillräckligt på hindrena . Han har knappt hopptävlat i sitt liv , 3 gånger är det nu .

Frågan är vad jag ska göra , låta honom hållas , byta bett..? Att slita tag i honom är inget alternativ . Det funkar inte att träna på det hemma eftersom att han är så annorlunda då . Han rids nu på ett vanligt tredelat tränsbett. Film finns på den lilla odågan om någon vill se och vill hjälpa ;) Det kanske inte är så illa som jag själv tycker... ;)

Sv: Tips för pigg ponny?

Jag tycker att de låter jätte bra att han tycker att de är så kul med tävling! (: de hade ju varit värre om han var pigg hemma och SLÖ på tävling eller hur. :p Jag tycker att du ska väntra med att fundera på bett och etc. fungerar han hemma på utrustingen du har måste han ju kunna fungera på tävling. Jag tycker helt enkelt att du ska tävla mera så han får det I sig lixom.. Träningstävling är jätte bra för då kan du göra halter och volet mellan hindrerna sedan kommer han noh upptäcka att han måste vänta på dig och lyssna på dig och då kommer ni bli super bra!!!

Jag skulle gärna vilja se en film hur det ser ut, så får vi se om jag kan ge några tips.

Jag har själv en häst som är halvgalen, hon är väldigt het både på träning och på tävling, och det känns ju inge vidare när man rider, men det ser inte lika illa ut som man tror. Det som gäller är bli klar tidigt mellan hindrerna. att man tidigt gör en halvhalt och får tag i hästen efter hindret. för att sedan kunna hålla ett jämt, stadigt men mjukt stöd innan nästa hinder, så att man som du säger endå inte stör hästen, och tar bort koncentrationen från hindret.

Okej , tack så mkt båda två :D

Soft_sensation -> PMa mejladress eller msn så kan jag skicka en film :laugh:

Annars kanske det är så att han inte gillar vara ensam på tävlingsbanan. Försök att en annan häst kan vara samtidigt i ridhuset :idea: :laugh:
Den kanske inte behöver hoppa utan bara stå i ett hörn eller gå runt lite, utan att störa dej.

Det har inte funkat , han har haft hästar i ridhuset i hörnen samtidigt ^^ Men det är inte uppspelt spring på det sättet , utan just att han blir så himla glad&stark och flyger runt:rofl:

Förmodligen är han inte riktigt van vid tävling och allt ståhej runt. Blir du samtidigt väldigt nervös smittar det av sig direkt. Ge honom några tävlingar till att vänja sig och lugna ner sig, och försök komma upp direkt efter hindrena och gör halvhalter så ska det nog lösa sig.

Nja , nervös har jag ju inte varit :) Men tack för tipsen ändå !:D

Liknande trådar

Hoppning Med tanke på att jag är återkommande funktionär (främst på regional nivå dock) borde jag kunna dessa frågor i huvudet (:o:angel:), men...
2
Svar
25
· Visningar
5 129
Senast: Unafraid
·
Hästhantering Jag har lite problem med min shetlandsponny. Han är sex år gammal, har varit hos mig ett drygt halvår, och har innan dess enbart varit...
Svar
17
· Visningar
2 497
Senast: ameo
·
Utrustning Jag behöver bettförslag till ena ponnyn. Jag rider oftast på hackamore, ibland babypelham, rakt i gummi. Hon är åt det heta hållet och...
Svar
1
· Visningar
1 094
Senast: Lipperta
·
Hoppning Lite relevant bakgrund. Jag hoppade och tävlade massvis på ponny när jag var ung och orädd (upp till 1.20 på C- och D-ponny). Sen hade...
Svar
16
· Visningar
4 336
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bildtråd
  • Tips ang "spjälka" ben