hjärter_dam
Trådstartare
Jag och min sambo köpte hus strax före jul och upplever nu vår första sommar som trädgårdsägare. Trädgården är liten, ca 550 m2, och i två nivåer med en brant slänt på baksidan. I slänten växer mest ogräs och några perenner, samt några rosor på varje ytterkant. I gärsmattan är det också en hel del ogrär, bl.a. "rävarumpa" (i småland heter det faktiskt så ), tistlar, maskrosor, tusenskönor, röd klöver etc. etc. På alla sidor av trädgården har vi häck, dock är två av sidorna mer eller minde döda och bör ersättas. Varken jag eller sambon är trädgårdsintresserade men vill gärna att det åtminstone ska se någorlunda presentablet ut kontra så liten arbetsinsats som möjligt.
För att ytterligare komplicera det hela är vi båda gräsallergiker och har jobbigt med gräsklippningen så inför nästa år ska vi investera i en självgående robotgräsklippare. I slänten har vi tänkt lägga någon slags duk/väv som kväver ogräset och täcka med bark eller liknande, någon som har gjort så? Om vi sätter ny häck på sidorna av huset, kan man lägga någon form av marktäckning även där, för att slippa rensa så mycket ogräs?
Vad är era bästa tips för att få en fin och framförallt lättskött trädgård?
För att ytterligare komplicera det hela är vi båda gräsallergiker och har jobbigt med gräsklippningen så inför nästa år ska vi investera i en självgående robotgräsklippare. I slänten har vi tänkt lägga någon slags duk/väv som kväver ogräset och täcka med bark eller liknande, någon som har gjort så? Om vi sätter ny häck på sidorna av huset, kan man lägga någon form av marktäckning även där, för att slippa rensa så mycket ogräs?
Vad är era bästa tips för att få en fin och framförallt lättskött trädgård?