Tinker på distansritt?

Clemman

Trådstartare
Tycker distans låter jättekul, men har en tinker. Jag är inte ute efter att bli bäst utan bara ha kul på skoj-nivå i så fall. Klarar man att träna upp en tinker så att man kan klara de kortare klasserna inom tids- och pulsramar? Kunde vara kul att ha något sådant mål i så fall.. :)

Sv: Tinker på distansritt?

Jag är ingen distansryttare, men jag är ganska övertygad om att det går.
Jag kunde ju träna upp min fjordkorsning så varför inte liksom? Bara man tar det lugnt och tränar ordentligt, tänker på leder osv, så tror jag man klarar det lätt!

Tycker distans låter jättekul, men har en tinker. Jag är inte ute efter att bli bäst utan bara ha kul på skoj-nivå i så fall. Klarar man att träna upp en tinker så att man kan klara de kortare klasserna inom tids- och pulsramar? Kunde vara kul att ha något sådant mål i så fall.. :)

Självklart klarar en tinker att gå distans. Mörka Skogs Black Lord har gjort drygt 10 godkända ritter i följd (CR och upp till 50 kmTävling). Det handlar om att anpassa tempot efter väder och sträcka och att ta hänsyn till hästen.
Hur gammal är din och vad är det för typ av tinker? Den lilla, lätta typen (som Lorden är) har ju mindre att bära på och har det således lättare, medan de tyngre typerna kan få det tuffare. Sedan handlar det ju om dig som ryttare, vilken inställning du har. Testa en Pröva På så kan du se om det är något för er.

Lycka till!

Ja det kan nog bli något att bita i sen då! ;) Har ett tinkersto på 11 år och hon är 153 cm, cob-typ. Först har hon dock fölning att tänka på om två månader, men det är kul att ha något att träna mot och se fram emot sen! Prova-på-ritt låter ju nog bäst.. Då får man väl se om man hittar material om hur man bäst tränar en häst inför detta också.. Tack! :)

Jag har en stor (156cm) haflinger osm jag ridit mycket distans med. Red 5-6 mil utan problem, så det borde ju gå med en tinker med tycker jag...

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 269
Senast: Lady_S
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 178
Senast: LiviaFilippa
·
L
Skola & Jobb Innan jag skriver dethär så vill jag bara skriva att SJÄLV KLART så ska jag ha ett möte med en studie väg ledare snart och då ska jag...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 170
Hästvård Jag har en valack på 17 år som jag köpte förra året en import från Irland. Då han var helt ny för mig förra året och mitt stall där jag...
Svar
6
· Visningar
713
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka