Tillskott vid förkylning

MaRomer

Trådstartare
Har ett 5 månaders föl som är riktigt förkyld. Vetten har varit ute för ca 3 v sedan och behandling sattes in. Men ca 1 vecka efter avslutad så kom snoret och hostan tillbaka. Han har från dag ett varit en riktig klenis och har i princip haft täcke 80% av de nätter han levt. (Fryser så han skakar)

Finns det något i foderväg jag kan ge honom? Han äter nu på sin mor, men ska snart börja avvänjningen. Parallellt med att han går kvar hos mamman i hagen kommer han få Salsa xtra Mix. När han skiljs helt kommer jag byta till ett foder innehållande mjölkprotein. Men för att ge honom en riktig boost så tror jag han behöver något för att stärka sig. Tips någon?

(Vetten är kontaktad igen och ny starkare medicin kommer sättas in)

Senast ändrad:
Sv: Tillskott vid förkylning

han har väl gått ute på bete rätt länge?
prio 1 är torrt och varmt för honom. hellre inne en regnig dag än bli kall.

foder kommer inte hjälpa.

Vänja av honom så tidigt, och dessutom när immunförsvaret redan är nedsatt är nog ingen bra idé.

Som någon skrev kan han nog gå vid sin mamma lite längre. Jag brukar låta fölen gå 8-10 månader vid mamma, då minskar man också risk för beteendestörningar i framtiden (finns samband mellan tidig avvänjning och beteendestörningar). Går han vid mamma behöver du inte köpa något mjölkprotein heller.

Låta honom vara torr och varm.

Foder tror jag inte hjälper; OM det inte är så att stot får i sig för lite näring och kan inte "ge" lika mycket till fölet. ????

Han har stått inne av och till hela sommaren. Och haft täcke nattetid senaste månaden.

Det var enbart tips om det finns något foder jag ville ha. Blodprov, ny medicin och all tänkbar behandling han behöver får han:) har redan pratat med vet idag. Tänkte på att man brukar rekomendera c vitamin till människor. Borde ju finnas något för häst?

Kycklingsoppa? ;)

Nä, skämt åsido. Om det är en virusinfektion så är det inte mycket man kan göra förutom dricka och vila. Å andra sidan hade det varit virus så skulle inte veterinären ordinera Hippotrim.

Finns ju en massa örtkollijoks som brukar marknadsföras för luftvägsproblem. Echinacea tex.

Då missförstod jag, jag tyckte att du skrev att han var fem månader nu och snart skulle påbörja avvänjning.

Ja han är 5 månader. Blir 6 månader den 28. Och avvänjning ska påbörjas långsamt. Därav hade jag velat börjat nu för lönsam avvänjning. Men det är inte det som tråden handlar om heller. Utan om det finns något foder mån kan ge för att "stärka" upp.

Ja han är 5 månader. Blir 6 månader den 28. Och avvänjning ska påbörjas långsamt. Därav hade jag velat börjat nu för lönsam avvänjning. Men det är inte det som tråden handlar om heller. Utan om det finns något foder mån kan ge för att "stärka" upp.

Förlåt men är inte din fölunge född 21 April ? Då blir han väll 6 månader 21 Okt ?

Angående tillskott så kanske man skulle ta något blodvärde för att se om det är något som fattas hos honom ? Eftersom han varit frusen/lunginflammation sen han var liten ?
Nu är ju iof barn väldigt olika och endel barn är sjuka jämnt som små.

Har man överhuvudtaget gjort något bakterieprov så man vet att man ger honom rätt behandling mot rätt bakterier ?

Vänj inte av honom det bästa för honom nu är att gå kvar hos mamman och låt honom sova varmt och sen med mycket utervistelse .

Jag behöver sova;) han kommer som jag skrev tidigare att få gå med sin mor dygnet runt tills han är frisk. De är ute mellan 6 på morgonen till 21.

Jag skulle inte ha honom ute så långa dagar. Har man möjlighet kan man ju ta in några timmar mitt på dagen så han kan vila torrt.
Ligga i blötan är ingen bra ide, om han ens lägger sig ute.
Låter som det börjar bli varning för lunginflammation.

Precis som flera andra i tråden hade jag inte påbörjat avvänjning förrän han är frisk och i gott hull. Däremot är det ju ingen nackdel att mata honom individuellt, utöver mammans mjölk.

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag undrar åt en bekant (men givetvis nyfiken själv) som inte är sådär "haj" på datorer osv, så jag söker svar bland andra...
Svar
16
· Visningar
2 203
Senast: Rosett
·
J
Hästvård Här skriver vi oftast om problem o elände, för att få råd och stöd förstås, men nu tänkte jag leverera lite hopp till er som kämpat ett...
Svar
6
· Visningar
1 276
Senast: Novali01
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama