Tillskott för hårremmen

Harbor

Trådstartare
Ponnyns obefintliga päls ser eländig ut. Hennes päls har vuxit så fort så hon är klippt flera gånger i vinter. Nu ser hon helt fläckig och pälslös ut, och det har liksom inte börjat växa ut ny sommarpäls alls. Ställena som är oklippta på ryggen till exempel är riktigt tjocka. Dessutom har hon fått skav av det ena och det andra. Vad ska vi göra, kan man ge nåt tillskott? B vitamin? Har klippt hästar förut men det har aldrig blivit så här.....

Ponnyns obefintliga päls ser eländig ut. Hennes päls har vuxit så fort så hon är klippt flera gånger i vinter. Nu ser hon helt fläckig och pälslös ut, och det har liksom inte börjat växa ut ny sommarpäls alls. Ställena som är oklippta på ryggen till exempel är riktigt tjocka. Dessutom har hon fått skav av det ena och det andra. Vad ska vi göra, kan man ge nåt tillskott? B vitamin? Har klippt hästar förut men det har aldrig blivit så här.....

B-vitamin tillverkar hästen själv i tarmen men vissa har märkt positiv effekt av det ändå, så prova om du vill.
Zink är viktigt för pälsen, och att det är rätt kvot mellan järn/zink/koppar/mangan.

Päls byggs av protein, och man har märkt att hästar behöver mer protein vid pälssättning. Får hon tillräckligt med protein? :)

Den päls som finns kan du inte göra något åt. Den som växer ut nu kan du inte heller göra något åt. Det du kan göra för framtida päls är att se till att hästen får tillräckligt med protein, att öka proteinet med ca 10% när pälsen tillverkas, dvs. från och med några månader innan hästen börjar fälla och att alltid se till att hästen får tillräckligt med mineraler och att de är i balans.

Min ena häst har precis börjat få sommarpäls där hon är klippt. Hon har fällt där hon är oklippt sedan i februari och där hon är oklippt är pälsen fortfarande några cm tjock.

Liknande trådar

Hundhälsa I vintras tappade Ruben päls, bara på ett ställe på sidan av kroppen. Ingen klåda och huden var inte irriterad. Det kom från ena dagen...
Svar
0
· Visningar
705
Senast: Bison
·
Hästvård Hejsan! I höstas klippte jag min islandshäst då han blev för varm under träning. Han klipptes första gången i oktober, då jag klippte...
Svar
14
· Visningar
2 481
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård I februari tog jag över en häst på halvfoder och tar över honom på hel nu när ägaren hittat en ny häst. En fransk travarherre född -01...
Svar
3
· Visningar
978
Senast: Bufera
·
Hundhälsa Hittade ingen passande tråd, bara lite löst om foder i en del. Vår ena hund (Dobermann) har uppenbara problem att sätta vinterpäls...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 208
Senast: SusieQ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV