Tillskott/Foder, stimulera tillväxt av tagel?

L

Lord Owen

Såhär är det, min häst har väldigt tunn hårväxt i både svans och man. Fin päls i övrigt och det är väl egentligen ingen brist på kvalitet i den man och svans han har. Men det är så lite på sina ställen. :crazy:

Till exempel är halva manen tjock och rak, medan halva är tunn, kort och fjunig/lockig - går lätt av.

Detta är väl ett knasigt problem kanske, men jag har funderat om det kanske kan bero på någon brist? Det skiljer inte ett dugg med årstiderna eller foderbyten, däremot blir det ju lite tjockare på vintern då slitaget blir mindre + mer tillväxt.

Är detta ngt man får leva med eller finns det "regaine för hästar"? :D
Tillskott, ev. behov man behöver se över? Vad kan det tänkas bero på, förutom arv och hästtyp? Vad är, generellt sätt, bra för hästens päls/man/svans?

:bow:

Sv: Tillskott/Foder, stimulera tillväxt av tagel?

Dodson & Horrell har en ört mix för allmänt understöd för god hälsa, hud och hårrem. Show Blend.
Innehåller Rödklöverblomma, nässla, hel bockhornsklöver, ringblomma, gullris, alger och mynta.

Bara ett förslag....
Mvh Rosenlund

Tack, ska kolla upp det nästa gång jag far förbi foderbutiken! :bow:

fler?

Ett litet tips kan vara aloe vera. Jag ger det i flytande form, har testat på flertalet hästar (av olika raser, åldrar och kön) och alla har fått finare och starkare tagel, bättre lyster i pälsen samt hårdare och bättre hov kvalitét.

Håller med! KISELGUR :bow:
Det fungerar otroligt bra på min pålla, både för man och hovar.
Man och svans växer så de knakar.... nära på 1 cm på 2-3 veckor! :eek:
Tycker inte jag gör annat än att rycka man och klippa svans :crazy:

Till alla:

Tack! :bow:
Ska se om kiselgur finns att få tag på här ngnstans och testa!

Ett litet tips kan vara aloe vera. Jag ger det i flytande form, har testat på flertalet hästar (av olika raser, åldrar och kön) och alla har fått finare och starkare tagel, bättre lyster i pälsen samt hårdare och bättre hov kvalitét.

vart köper man det ?

Liknande trådar

Foder & Strö Tänkte lite snabbt att man kunde göra en sida där man skriver om olika tillskott och varför & när dem används för att underlätta för...
Svar
6
· Visningar
1 769
Senast: Allevo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Menskopp
  • Åderbråck efter graviditet

Hund, Katt, Andra Djur