Tillfällig smärtlindring valp

Migo

Trådstartare
Fridolf har en stökande tand som nu antagligen blivit infekterad (förb-nnade tandyte!!!), han är rätt så svullen på hakan på ena sidan och redigt öm. Veterinär är kontaktad och vi har tid för undersökning bums imorgon bitti.

Nu till frågan: Jag upplever att han är allmänpåverkad av smärtan nu (ingen feber, men lite trött och ledsen), kan jag ge honom en kvarts albyl?(Acetylsalicylsyra) Glömde ju självklart att fråga veterinären om valpar är känsligare än vuxna individer... Han äter utan tvekan, men vill inte tugga på leksaker eller kampa, så ont har han. Han väger ca 12 kg nu.

Mattehjärtat blöder och jag är nära att åka till strömsholm, trots att min vet. tyckte att det var lugnt tills imorrn bitti. Min bebis har ont:cry::cry::cry:

/Migo

Sv: Tillfällig smärtlindring valp

Jag har fått rådet att ge barnalbyl ( 250mg) nångång om hundarna behövt, men jag är tveksam om det hjälper din hund som verkar så påverkad av infektion/inflammation. Det ska nog starkare saker till och ingrepp av vet.

Han har nu fått en kvarts aspirin och sover gott. Med tanke på att bulan har uppkommit jättefort (mindre än nån timme från noll till "hundra") och att han är helt feberfri så tror jag inte det är nån fara med att vänta till imorgon bitti med veterinärbesöket. Då har vi som sagt fått en jourtid bums på morgonen...

När min bytte tänder hade hon jobbigt till och från (dock ingen stor inflammation/infektion) men jag gav henne små isbitar som hon gärna tuggade på. Kylde väl skönt kan jag tänka.

Jag är nog lite pjåskig nu eftersom min förra valp fick mindre sårskada på nosryggen som liten, vilket förstörde tandämnet för stora hörntanden. Vill inte ha en till tannalös hund;)

Tror inte han vill ha isbitar, verkar ha ont när det blir svårtuggat.

/Migo

Jag är nog lite pjåskig nu eftersom min förra valp fick mindre sårskada på nosryggen som liten, vilket förstörde tandämnet för stora hörntanden. Vill inte ha en till tannalös hund;)

Tror inte han vill ha isbitar, verkar ha ont när det blir svårtuggat.

/Migo

Å, en kompis. Har också en med en utdragen och en väldigtful hörntand :grin:

Boss ena ligger kvar uppe i benet i nosen (den som förstördes av såret) Den fina friska slog han av när vi jobbade (rotfyllning: nästan 6000:-. Tänk om man lade såna pengar på egen tandvård också!). Sen lyckades han slå av ena av den lilla framtanden längst ut också, så trots sin ringa ålder ser han ut som en gammal gubbe i truten.

Jag har tom börjat borsta tänderna på dem för att de kvarvarande iaf ska vara vita och friska;)

/Migo
pjoskmatte åker till vetten nu och är livrädd för att behöva lämna kvar valpen:(

Grimms utdragna kom heller aldrig ner, utan stannade såhär långt:

p1040261.jpg

Dock låg den och var halvinflamerad hela tiden och gav återkommande ögoninflammationer, så opererade bort den. Den var inte vacker:

p1040359.jpg

Såhär ser andra hörntanden ut. Enligt tandspec på strömsholm har han inget ont av den, om jag borstar och ser till att hålla den hyffsat fin. Men om jag blir rik drar jag nog den också..

p1040358.jpg

Han har väl troligtvis fått ett bett över nosen som liten.

Senast ändrad:

Mattehjärtats oro och all pjosk var berättigat, ena hörntanden(mjölktand) i underkäken är död och det har blivit en infektion. 10 dagar på antibiotika, sen drar de tanden om den inte lossat av sig själv.

Min "lilla" skit har dessutom vuxit sen vi såg en våg sist. Nu är han uppe på 12.4 kg. Fyra månader gammal... vad månne detta bliva för en häst?:rofl:

Jag får nog fota Boss (brist på) garnityr också nån dag:D

Stackars liten. Undra på att han hade ont då. Det är hemskt när de mår dåligt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka