Tillägg för dräktighet?

F

frizza

Hur räknar man ut tillägget för dräktighetens sista 3 månader? Och vilka vitaminer är det stoet ska ha?

Du tar underhållsbehovet och lägger till 15% mån 8-9, 25% mån 10 och 30% mån 11. För varje MJ i tillägget ger du 12gSRP. Alltså underhållsbehovet och 6gSRP/MJ och så lägger du på tillägget och till det 12gSRP/MJ, så totalfoderstaten hamnar på 7-8 nånting i kvot.

Är det samma tillägg på vitaminbehovet? Hur mycket kan man ligga över på selen och E-vitamin behovet utan att det blir farligt?

Nope, vitaminbehovet är detsamma. Du kan ligga rejält över utan problem.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
518
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 621
Senast: Shaggy
·
Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 253
Senast: Alexandra_W
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 017

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka