Till vilken vecka...

Status
Stängd för vidare inlägg.
D

dorisdoris

tror ni att jag kan utföra alla moment i mitt arbete?

jag är alltså lantmätare och jag undrar hur länge ni tror jag kan göra fältarbetet! Dvs när´"brukar" de hemska foglossningarna komma, när "brukar" magen bli för stor o otymplig?

De saker som ingår i fältarbetet är:

*knata i skog o mark och staka upp nya tomter/leta reda på gamla rör
*slå ner järnrör med slägga/ev såga av dem
*borra med borrmaskin (cobra) i berg
*bära utrustning-allt mellan 1-20 kg..

Till vilken vecka skulle ni ha klarat detta?
 
Sv: Till vilken vecka...

helt omöjligt att säga... min första graviditet hade jag ingen foglossning alls och min andra kom jättetidigt, v. 15 kanske... ditt jobb låter ju ganska tungt dessutom och skakar inte borrmaskinen väldigt?.. du får nog känna efter varefter... men räkna inte med att kunna jobba dom 2 sista månaderna i alla fall...
 
Sv: Till vilken vecka...

Nej, fältarbete hoppar jag nog sista månaderna, dvs ev oktober/nov/dec. Men det är nu på sommaren och till september jag oroar mig för=bästa mätperioden (ingen snö!)
 
Sv: Till vilken vecka...

dorisdoris skrev:
tror ni att jag kan utföra alla moment i mitt arbete?

jag är alltså lantmätare och jag undrar hur länge ni tror jag kan göra fältarbetet! Dvs när´"brukar" de hemska foglossningarna komma, när "brukar" magen bli för stor o otymplig?

De saker som ingår i fältarbetet är:

*knata i skog o mark och staka upp nya tomter/leta reda på gamla rör
*slå ner järnrör med slägga/ev såga av dem
*borra med borrmaskin (cobra) i berg
*bära utrustning-allt mellan 1-20 kg..

Till vilken vecka skulle ni ha klarat detta?

Alla får inte foglossningar, i alla fall inte så farliga. Jag kände av mina i andra månaden, men hade väl inte så jätteont av dem om jag inte anstängde mig för mycket. Däremot efter förlossningen... :crazy:

Om man har ett tungt jobb bl.a. med utrustning om väger över 20 kilo så brukar man få bli sjukskriven fr.o.m. 5:e månaden ifall arbetsgivaren inte kan fixa så att man får en lättare tjänst. Ut och knata i skogen klarar du säkert utan problem. Kanske att det går lite långsammare på slutet. Bära tung utrustning, borra i berg och greja med järnrör får du låta nån annan göra åt dig. Be chefen att skaffa dig en caddie så kan du ändå sköta ditt jobb i alla fall till större delen.
 
Sv: Till vilken vecka...

Jag klarade mig utan kännbara foglossningar,gick knappt upp i vikt eller fick så mycket andra fysiska krämpor.

Dock började jag få rejäla sammandragningar 3 veckor innan förlossningen,så då gjorde man inte så många knop.Tog mig iofs upp på garagetaket 2 veckor innan BF,inget som rekommenderas...

Det är ju väldigt individuellt...en del blir jättedåliga redan tidigt och en del har knappt ont eller känner sig otymplig...
 
Sv: Till vilken vecka...

Jag gjorde ett träningspass i longering när jag var ett par dar innan beräknad födelse. Lite svettigt att springa omkring i ridhuset men det gick helt utmärkt.
Min graviditet var nog rätt lätt, hade aldrig några speciella krämpor mer än att jag blev trött av att gå långt eller fort och att jag var rätt osmidig så klart.
 
Sv: Till vilken vecka...

Mina tre graviditeter har alla varit olika nr två gav mig räliga foglossningar tidigt de andra två inte alls. Jag har dock varit sjukskriven pga att jag inte kunnat äta och alltså gått ner i vikt och varit riktigt klen.
Glömmer dock inte jobbarkompisen som ringde när dagis öppnade och ville att jag skulle fixa en vikarie jag trodde hon var sjuk men det visade sig att hon ringde från BB och nyss fått en son.
 
Sv: Till vilken vecka...

Jag hade nog klarat det nästan hela graviditeten, möjligen med undantag för sista månaden. Jag har ett rymligt bäcken, som gör att fostrets huvud aldrig fixerade sig, så jag hade stränga order under sista månaden att så fort som vattnet gick lägga mig ner, för att inte navelsträngen skulle komma ikläm. Men annars hade jag nog klarat den rent fysiska delen av ditt jobb under hela graviditeten.
 
Sv: Till vilken vecka...

Jag har precis slutat rida mina hästar. Är i vecka 34. Inte för att det gjorde ont utan för att magen liksom började bli otymplig. Har precis börjat känna av lite foglossningar från och till.
 
Sv: Till vilken vecka...

*lånar*

Att jag får andra arbetsuppgifter när jag inte klarar fältarbetet längre ser jag som självklart= det finns tillräckligt att göra på ärendena utan att jag behöver mäta dem, då får helt enkelt 2 mätare ta mätningen.

Men: Det som jag läser ur svaren är tex longeringspass, klätttra på tak etc, men det är ju "frivilligt" dvs man kan gå ifrån och vila. Om jag åker ut på ett ärende för att mäta MÅSTE jag också slutföra det. O iom att jag redan som ogravid är helt färdig efter en heldag ute (det är tungt!) så är jag tveksam om hur länge jag orkar hålla på..

Och jag vill hålla på med fältdelen, för iom att det är JAG som tar besluten vill jag också se hur fastigheterna ser ut i verkligheten och inte bara på kartan, jag vill göra ett bra jobb helt enkelt! :)
 
Sv: Till vilken vecka...

dorisdoris skrev:
*lånar*

Men: Det som jag läser ur svaren är tex longeringspass, klätttra på tak etc, men det är ju "frivilligt" dvs man kan gå ifrån och vila. Om jag åker ut på ett ärende för att mäta MÅSTE jag också slutföra det.

Precis, det är ju inte alls oväsentligt i sammanhanget! Själv hade jag en "lätt" graviditet och kunde sköta stallet och mocka och sånt fram till förlossningen, men det gick ju betydligt långsammare än vanligt pga att man var stor och klumpig och rörde sig låååångsamt. Men det gjorde ju inget eftersom jag inte hade någon tidspress. Dessutom fick jag hjälp med höbalar och sånt av sambon.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp