Till en serie: gammalt kandar???

Sv: Till en serie: gammalt kandar???

Du har ju fått massor med bra svar av bettexperter...

Men jag tror iom att bett sett "likadana" ut ett tag att man lättast ser att nåt är "gammalt" just på lädrets utformning (som någon skrev) det där platta BREDA bruna lädret som mer passar på "grövre" hästar (typ ;) ) ..

Så sätter du ihop betten på ett "träns" av äldre snitt framgår det nog tydligt att det är ett äldre kandar som visas =)

Ja som har en massa bilder på gamla dressyrhingstar tänker spontant på pannbanden. Dekorationer och även bredd har varierat genom åren.

Nä, jag tänker genast börja prenumerera :D

Döttrarna har säkert inget emot det ;) de älskar Mulle :love: och fnissar högt åt den där strippen när Mulle och matte får hjälp av en tränare som säger "...och sitt ner i traven". Men det hör förstås inte hit...

Nu behöver jag hjälp av erfarna Dressyr-Bukare! Jag sitter med en av mina tecknade seirer just nu, ett avsnitt av en följetongsserie som ska in i julnumret. I detta avsnitt får Huvudrollsinnehaverskan ;) ett mycket gammalt kandar i gåva. Det är lite mysteri kring det hela - så hur ska hon veta att kandaret är gammalt och antikt? FINNS det gamla , klassiska "märken" av kandar (både bett och huvudlag ihop) som kan kännas igen? Kandaret ska gå att använda, vara väl bibehållet, men på nåt sätt ska hon förstå att det är mycket gammalt. Finns det stämplar på gamla bett? Något märke av nåt slag som visar att bettet/huvudlaget kommer från t.ex. en gammal tillverkade från, säg, 1930 eller något sådant? Bland klockor, smycken, glas, porslin etc kan man ju hitta tillverkarens stämpel/signatur, finns det något liknande på gamla bett?

Vore VÄLDIGT tacksam för svar eller funderingar!

Lena

Har absolut inget att tillägga till ditt problem. Loggade enbart in på buke idag för att PMa och fråga om du verkligen är DEN Lena. Har ju sett ditt nick och funderat på om någon bara lånat namnet eller om det verkligen var du, nu fick jag mitt svar!
Lycka till med serien, ska definitivt köpa julnumret och se hur det blev!

Du har ju fått massor med bra svar av bettexperter...

Men jag tror iom att bett sett "likadana" ut ett tag att man lättast ser att nåt är "gammalt" just på lädrets utformning (som någon skrev) det där platta BREDA bruna lädret som mer passar på "grövre" hästar (typ ;) ) ..

Så sätter du ihop betten på ett "träns" av äldre snitt framgår det nog tydligt att det är ett äldre kandar som visas =)

Ja, jag ska teckna om mina bilder, där är lädret alldeles för smalt...! ;)

Fast jag är inte säker på att modet var samma i England som här. De har ju en tendens att vara väldigt traditionella, och jag tror inte att utrustningen skiljer sig lika mycket där. De har ju inte varit lika influerade av kavalleri, utan haft en tidig show-tradition. Så jag misstänker att det är ganska likt det man ser i showklasser idag, med smala remmar till ädlare hästar och breda till hunters och cob. Det var ju mycket fullblod i dressyrhästarna förr, så man skulle kunna tänka sig att det skulle röra sig om en ädel häst.

En fördel i så fall är ju att kandaret skulle kunna ha ett sammetspannband, och den vita sammeten skulle kunna vara mycket gulnad. Om sammetspannbandet dessutom var flätat på ett lite ovanligt sätt så skulle det underlätta om man råkade få syn på det i ett gulnat tidningsurklipp, eller så... :angel:

Åh, förresten, och de där små bandrosetterna i ändarna på pannbandet, visst är det väl bra att ha en liten platta på baksidan om man gör sådana? En sån kan man ju göra av tidningspapper, eller en kartongbit med ett varumärke som upphörde vid en viss tidpunkt, eller...

Jag ska kolla när jag kommer hem för jag har ett ex av Min vän hästen från tidigt 1900-tal med berättelser av Gehnäll Persson och Henri St Cyr. Jag har för mig att det finns äldre tecknade bilder av huvudlag där också så jag ska se om jag kan visa dem för dig :)

30-talet UK
straker1.jpg

1930 UK
fox_photos_leicestershire_ladies.jpg

30-talet UK
$(KGrHqJ,!hIE8jc-6HFYBPYhyyEeww~~60_57.JPG

Winthrop%20for%20web%201924.JPG

Hittar inte så mkt, dressyren var nog inte så stor i UK på den tiden. Antingen hade man galopphästar eller så red man jakt. Eller båda två. Men gamla målningar finns det ju gott om och kan kanske ge ett hum? Jag vill inbilla mig att brunt läder var vanligare än svart?
hd2371.jpg

En detalj på den typen av engelska träns är att man inte sällan sydde fast tyglarna på bettet för att få ett "renare" utseende.

Hur såg de gamla pannbanden ut? Bara breda och enkla, utan dekoration?

Det fanns tyvärr inga bra bilder att scanna och visa från boken men det jag kan se själv är att det är ganska platt läder med stora spännen och på vissa sitter pannbandet fastsytt i en ring istället för runt sidostycket som vanligt.

Om du tittar på de svartvita bilderna med kvinnorna i damsadel så ser du att martingalen sitter på kandarstången där också. Stackars hästmunnar :(

Liknande trådar

Utrustning Jag jobbar på ridskola och vi fick en påse skänkt till oss med lite utrustning i, visar sig vara ett riktigt gammalt men helt komplett...
Svar
15
· Visningar
3 908
Senast: Dentaku
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka