Tiken kan inte bli dräktig innan ett års ålder??

Snobben

Trådstartare
Hur är det med det? Kan en tik bli dräktig/löpa vid 7-10 månaders ålder? Min vovve har en ny kompis i den åldern nämlingen och min är en hanhund på 2 år.. Dom har bara lekt för hela slanten & haft jättekul:D vad vi har sett men har vid ett tillfälle sprungit iväg en stund när dom lekte (jagade varandra) då vi inte hade uppsikt hela tiden. Risken borde väl vara väldigt liten, men blir ändå orolig om det kommer valpar helt plötsligt.:angel::crazy:

Sv: Tiken kan inte bli dräktig innan ett års ålder??

En tik kan löpa redan 5-6 månader (i synnerhet små hundar), men om tiken inte löper kan hon aldrig bli dräktig. Så ta reda på om tiken varit i löp när hundarna försvann. Dessutom tar en hundparning lite tid, en hängning varar alltid några minuter, upp till 45-50 min. Bara juckandet gör extremt sällan tiken dräktig.

Oj, det är så tidigt!:eek:
Det var kanske hm.. 10 minuter jag inte såg dom, och tiken är trots yngre ålder starkare och vad jag sett vill dom bara leka leka leka:p men man blir ju ändå lite orolig. :crazy:

Min gjorde en tik på smällen på 1 sekund ;) Han hann bara upp och ner igen. Men visst blev hon dräktig (fick abortspruta senare).

OJ! Visst, det förekommer, men det måste ändå anses som väldigt ovanligt. Har varit med vid parningar som blivit lite misslyckade, d v s hanen har inte lyckats med hängning, men ändå varit inne i tiken flera gånger. Ingen av dessa försök har resulterat i några valpar.

Ta ett ultraljud på tiken (ca 25 dagar efter parning brukar man göra detta) och kolla upp om hon är dräktig. Om så är, ge henne en abortspruta. Hon är dels för ung för att bli mamma och dels ska tiken inte ha på första löpet. Dessutom är det oförsvarligt att låta icke-planerade valpar födas - det finns tillräckligt med oönskade hundar redan!

Så om tiken löpte när hundarna försvann, se till att kolla upp det!

Hoppas hon inte blev dräktig :)

Synd att min inte ska gå i avel då, haha :D Uppenbarligen är han fertil så det räcker. Får hoppas på samma för den yngre ;)

Min gjorde en tik på smällen på 1 sekund ;) Han hann bara upp och ner igen. Men visst blev hon dräktig (fick abortspruta senare).

Ojoj, nu blev jag lite orolig igen, hade precis lugnat ner mig:eek::crazy:
Finns alltså en risk. Ägaren sa inget om att tiken löper, och är två andra hundar (hanar) lösa ibland, så antar ju att ägaren borde sagt till/kollat tiken nogare isf, men visst, man vet ju inte...

Precis, jag vet inte om hon löpte, utan ville fråga att OM hon nu gjorde det (vilket jag vet tiken måste för att bli dräktig) kan hon då bli dräktik vid den åldern och under den tiden.
(trodde tikarna hade sitt första löp efter ett års ålder)

jag har bara snabbläst lite men tycker det är lite dålig koll från dig om du inte vet fall din hund löper eller inte, har du inte ens kollat upp det nu efteråt??

Vi kan tyvärr inte veta om din hund löper..
Kika under svansen och kolla efter. :idea:

gör hon det hittar hon en rumpa och ett par kottar. hennes hund är hanhunden ;)

He he så kan det gå. ;)
Fråga då den personen som har tiken?

Får väl skylla på att jag är trött och inte läste första raden i första inlägget tillräckligt noga.
TS, fråga tikägaren om hunden i fråga löpte.

Ta på dig glasögonen:p
Jo, får fråga ägaren nästa gång vi träffas.
Ville bara höra mig för hur det ligger till innan man bir orolig.

Liknande trådar

Hundhälsa Kanske konstig fråga att ställa men har aldrig varit med om detta och undrar om det är normalt... Har en hane på 6 år som kastrerades...
Svar
9
· Visningar
1 963
Senast: Vipp
·
Övr. Hund Hej! Jag skulle behöva tips och råd; Jag har en tik (retriever) på 10 år. När hon var valp lekte hon med andra hundar utan problem...
Svar
12
· Visningar
1 579
Senast: Tuggben
·
Hundavel & Ras Dräktig Ridgeback. Vi parade henne den 17,18,19 och 20 Oktober. Vi har hannen också och de har fått en kull för 3 år sen med 13 friska...
Svar
18
· Visningar
5 353
Senast: regina11
·
Övr. Hund Hur har era äldre hundar förändrats med åldern? Alvin var ett busfrö som liten, men ett snällt busfrö. Inget nafsande eller bråk, bara...
Svar
12
· Visningar
2 278
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka