Tid för katt att acceptera ny kattunge?

Z

Zeita

Har precis köpt hem en kattunge, hona, som är väldigt social och glad. Vår kastrerade hankatt verkar dock ha svårt att acceptera henne. Dom har varit tillsammans i ett dygn snart och har fortfarande knappt luktat på varandra. Han fräser och morrar mest men verkar mest feg och vill nog vara med och leka fast han inte vågar. Tror ni dom kommer att bli kompisar tillslut? Finns det något man kan göra för att försöka underlätta för dom? Hur lång tid bör man ge dom innan man kan ge upp att de ska acceptera varandra?

Sv: Tid för katt att acceptera ny kattunge?

Det är väldigt olika. Min hankatt flyttade i samband med ny kattunge(men det berodde troligen på att flyttade till hus i samma veva vilket inte gillades av honom). Vår honkatt accepterade kattungen delvis efter några månader men den lilla gick omvägar runt henne för kom hon för nära small det. När de båda fick varsin kull (ca 1 år efter att nya kommit) blev de plötsligt bästisar, lillan fick föda hos stora missens ungar och de tog hand om den tillsammans, diade alla, flytta dem tillsammans, sov tillsammans, tvättade varandra osv. Så nu fungerar de jättebra ihop. Även om gamlingen är en tjurkärring i de flesta fall. :D

Detsamma hände min syster (samtidigt faktiskt). De började acceptera varandra ca 1 år efter inflyttningen av nya missen, då de fick varsin kull.

Men jag tror att det är väldigt individuellt. Hanar verkar i regel ha svårare att acceptera kattungar (enl min korta lilla erfarenhet). I regel verkar katter dock "acceptera" varandra i samma hus. Sen kanske de inte är bästisar, eller så blir de det. Men det viktigaste är ju inte att de umgås utan att de trivs med den andra i sin omgivning. De är ju trots allt inte flockdjur, även om de kan ha stort nöjde av varandra. Efter som att katter ofta lever i samhällen (och jag upplever att mina accepterar och accepterar grannarnas katter) så tror jag att det är ganska vanligt att de lär sig att bo i samma hus trots att det kan tyckas som inkräktande på det egna reviret.

När jag har fått hem en ny katt har jag tagit torkad kattmynta och gnuggat pälsen med. Detta tar bort kattens tidigare lukt och gör att de andra katterna tycker att den luktar alldeles underbart :D

Hanar verkar i regel ha svårare att acceptera kattungar (enl min korta lilla erfarenhet).
Jag har i alla år upplevt det tvärt om. Honkatterna är ofta grinigare och kan tom ha svårt att acceptera sin egen avkomma när den blir vuxen. Ytterst få hanar har jag dock sett samma problem med. Hankatterna brukar vara mer sociala och ser inte andra katter som ett hot eller något som är ivägen.
Men man ska ju inte generallisera, det är självklart induviduellt.

TS: Ett dygn är ingen tid, några veckor är heller ingen tid. Så länge det inte är slagsmål så behöver du inte oroa dig.
Kom ihåg att inte glömma bort din gammelkisse, ägna mycke tid åt honom så han inte blir svartsjuk på den nya.

Okej, ja det är väl olika där, vilka erfarenheter man har. Jag lägger nog inga åsikter i det. :D Det kanske tom kvittar vad det är för kön. ;)

Lugn i stormen! Här hemma har jag två honkatter som efter exakt tre år tillsammans fortfarande inte är kompisar. De accepterar varandra, men de kommer aldrig att sova tillsammans eller tvätta varandra eller nåt i den stilen.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
589
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
204
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Vi har tre katter en hona på två en hane på knappt ett och en äldre hona på 8år. Den yngre honan har varit löpen och är nu dräktig,den...
Svar
8
· Visningar
667
Övr. Katt Fick igår hem en 9 månaders hankatt. Supersnäll och social. Men "gamla" katt gillar verkligen inte honom utan fräser och morrar så fort...
Svar
9
· Visningar
1 018
Senast: MimmiX
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama