Thiamin till patellaupphakningar

Agent Orange

Trådstartare
Hej! Någon som provat detta? Hur hög dos måste man ge? Jag har hittat 2 fabrikat i Sverige, det ena lite dyrare rekommenderar en dagsdos på 100 gånger hästens grundbehov. Det andra fabrikatet, som dock innehåller mest socker har en rekommenderad dos på 10 gånger hästens grundbehov.

Är det kanske så att det behövs en rejäl överdosering för att få effekten?

Och ja, jag analyserar och räknar foderstat och har koll på övriga faktorer som kan påverka...;) I denna tråd är det endast thiamin jag undrar över!

Sv: Thiamin till patellaupphakningar

Min vet rekommenderade detta till min häst när han fick patellahakningar
Jag prata även med en Agria försäljare och hon rekommendera även extra kalk

Vilken burk hade du? Eclipse biofarmab?

Det jag funderar på är om man ska vara ekonomisk och halvera den rekommenderade dosen eftersom den är så stor..

Från samma källa som Marina_s70. Även vanlig uppfattning bland travfolk. Rätt eller fel, jag tänker ge det ett försök i alla fall!

Jag hade skulle inte halvera...
Kör hela dosen
Visst den är dyr men jag köpte bara 1burk
Ofta så kan det växa bort, min häst var bara 3år och nu kan det haka någon gång bara och han är 5år nu

PS! Kommer ej ihåg vilken burk det var

är det något särskilt preparat som heter sådär, eller är det vitamin B1 ni ger?

Det är väl inte helt ovanligt att man ger B-vitaminer vid patellaupphakning. Men det är rätt onödigt att överdosera eftersom det är vattenlösliga vitaminer där överskottet kissas ut igen - elda för kråkorna var väl ordet...

Det är ett särskilt pulver just för hakningar.
Men vad det innehåller har jag ingen koll på
Jag bara köper å ser glad ut å hoppades att det hjälpte, jag köpte bara 1burk för den är DYR

Jag fick thiamin (vit B1) av veterinären. Pulver, vet inte vilken styrka men jag skulle ge ett eller två kryddmått/dag om jag minns rätt.

är det något särskilt preparat som heter sådär, eller är det vitamin B1 ni ger?

Det är väl inte helt ovanligt att man ger B-vitaminer vid patellaupphakning. Men det är rätt onödigt att överdosera eftersom det är vattenlösliga vitaminer där överskottet kissas ut igen - elda för kråkorna var väl ordet...

Fast man vet ju inte hur mkt som ändå tas upp. om man endast ska ge grundbehovet så lär det ju inte behövas ngt alls eftersom hästen tillverkar sina egna b-vitaminer, om den inte har störd tarmflora.

det är därför jag undrar varför man ska trycka i hästen så stora mängder av ett vattenlösligt vitamin, som hästen tillverkar själv...

det är därför jag undrar varför man ska trycka i hästen så stora mängder av ett vattenlösligt vitamin, som hästen tillverkar själv...

För att det uppenbarligen finns veterinärer som rekommenderar det. De kan ju iofs ha fel och de effekter som de sett kan ha berott på ngt annat än thiaminet.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, Håller på att räkna på min hästs foderstat och har några funderingar. 1. Har läst ”Utfodringsrekommendationer för häst” och i de...
Svar
8
· Visningar
1 069
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Jag planerar att köpa häst eller ha en på foder om något år när jag fått lite mer ordning på min ekonomi. Jag har ridit i princip hela...
Svar
4
· Visningar
1 710
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Jag behöver lite hjälp med att se vilka stallhyror som är rimliga. Vi har ett privatstall utan ridskoleverksamhet men tar in...
Svar
19
· Visningar
1 817
Senast: Zamira
·
Hundhälsa Hittade ingen passande tråd, bara lite löst om foder i en del. Vår ena hund (Dobermann) har uppenbara problem att sätta vinterpäls...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 208
Senast: SusieQ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar