Testar ni era hästar mot genetiska defekter?

Texaz

Trådstartare
Då frågan blivit smått aktuell för mig, så undrar jag hur många som testar sina hästar?

I mitt fall är det en defekt som EV kan finnas i tidigare liv, men som gör att OM min häst bär på den, kan den åtminstone förebyggas....

Så, hur tänker ni?

Testa, eller inte testa?

Begär ni test innan ni köper häst, eller chansar???

Sv: Testar ni era hästar mot genetiska defekter?

Min häst är inte testad men om jag skulle få skumma symptom så skulle jag testa direkt. Jag skulle begära att hästen var testad inför ett köp.

Jag tänker testa när utgifterna minskar. Skulle inte kunna leva med att rätt foder osv kunde förebyggt att pssm bröt ut så att säga. Föräldrarna till min finns inte med på någon av listorna.

Så känner jag med!!!

Kan jag förebygga symptom så är det ju toppen! Kanske kan då hästen fungera normalt, även om det inte är säkert att sjukdomen bryter ut, men då har jag garderat mig.

Har ingen aning om vad test kostar, hoppas att någon vet???

Aha, man kan alltså slippa att det bryter ut med rätt skötsel och foder? Inser att jag måste läsa på mera. Min hästs föräldrar är så gamla så de är redan borta och inte testade.

AQHA har ett paneltest. Vet inte vad det kostar. Det finns även ett eller två ställen till där det går snabbare (och kan va billigare).

Ja Alazzi, det går att förebygga. Finns en FBsida, sök på PSSM.

Vi är på gång att testa våra ston för PSSM, då quarterstoets släkting visat sig ha det. :(

*KL*

Det finns flera sjukdomar som är/kan vara viktiga att testa för.

De dominanta, dvs de som kan ge symptom/sjukdom med bara en kopia av genen är HYPP, MH och PSSM.
PSSM är INTE bundet till någon viss blodslinjer och PSSM är inte bundet till någon särskild ras så ALLA hästar kan vara drabbade och det innebär automatiskt avelsförbud.

PSSM ger oftast symptom, mer eller mindre. Men de kan uppkomma senare i livet och komma smygande. Symptomen är allt från stelhet, svettning, muskeldarrningar/skakningar, diffusa hältor, ovillighet till arbete, lathet, stress, kraftig hälta, korsförlamning, osv.
Man kan göra mycket för en PSSM häst genom att ändra dieten samt motion, men det kräver engagemang och nogranhet av ägaren! Ca 75% av alla PSSM positva hästar blir mer eller mindre bättre av dessa förändringar och ca 25% blir det inte. Vissa blir inte symptomatiska alls och man vet inte varför. Men de flesta har förändringar i musklerna om man tittar på biopsier även om ingen har märkt av symptom som kan vara väldigt diffusa.

De recessiva generna, GBED, HERDA, OLWS innebär att hästen måste ha en kopia av genen från båda föräldrarna för att vara drabbad och det innebäratt inga homozygota bärare av GBED eller OLWS lever i vuxen ålder då de fostren aborteras alternativt föds fölen dödfödda eller dör snart efter födsel, och inte så många HERDA heller då de avlivas av djurskuddskäl.
Dessa bärare innebär dock INTE avelsförbud då genen i enkel upplaga inte innebär någon risk eller lidande för hästen men man får inte korsa två bärare med varandra!

GBED och HERDA är kopplade till vissa blodslinjer men det föreligger lite osäkerhet + att stamtavlorna ofta inte stämmer så långt tillbaka så därfär är det viktigt att testa ändå för dessa gener om man vill avla.
OLWS är bundet till frame overo men finns även hos till synes solida hästar tex vissa quarterhästar.
Vill man avla är alla dessa genetiska defekter viktiga att testa för men annars är det PSSM1 som är prioriterad då det påverkar hästen.

AQHA har ett paneltest. Vet inte vad det kostar. Det finns även ett eller två ställen till där det går snabbare (och kan va billigare).

Ja Alazzi, det går att förebygga. Finns en FBsida, sök på PSSM.

Paneltestet via AQHA kostar $85 för medlem.
Det görs via UC Davies.

Har man en annan ras eller bara vill testa för tex PSSM går det snabbare genom Animal Gentics UK, det kostar £25 för ett gentest och tar ca en vecka, Men vill man ha hela panelen kostar det lite mer än via AQHA.

Tur att du finns med all din kunskap!:love:

OM jag fattat det rätt så är det främst PSSM 1 man testar för?

Finns även de andra "defekterna" hos andra raser (tänker främst fbl) eller är det specifikt för quarter/paint?

Om så är fallet bör det ju vara lugnt om pappan är fri (i mitt fall alltså!), och då räcker det att testa för PSSM? Huruvida jag ska avla vet jag inte, hon är ju inte reggad så det blir i så fall enbart för min egen skull, då jag är så imponerad över det psyke som finns i denna lilla häst!

Kommer f ö att behandla henne som om hon har PSSM, då det ju till stor del (fodermässigt) är samma som för IR-resistenta, och med förra årets bedrövelser i minne så tar jag inga risker...

PSSM typ 2 testar man bara för om man har problem och testet för tyå 1 kommer tillbaka negativt. Det är inget man kan göra i förebyggande syfte eftersom det inte finns något dna-test för det (än) utan man måste göra en muskelbiopsi på en påverkad muskel så att säga.

Jag vet inte om pappan till din kommer att testas för alla generna eller bara PSSM men för din del så är de recessiva generna endast intressanta om hingsten du ska betäcka med är bärare (GBED, HERDA, OLWS). Du kan ju vänta och isåfall testa henne för den aktuella genen, så du inte korsar två bärare.

I övrigt så tror jag alla hästar mår bra av att hanteras och fodras som en PSSM förutom mängden fett man ger.

Ja så tänker jag med angående fodring och hantering!;)

OK, då är det i såna fall enbart PSSM 1 som är aktuellt. Å ena sidan bra att veta, men å andra sidan kan jag ju inte göra mer än att köra enligt den tänkta planen?? Dvs att hantera/fodra som om det är positivt...:confused:

GBED och HERDA, och även MH är bundet till stockhorse raserna, dvs quarter, paint, appaloosa. Men PSSM är inte rasbundet och även OLWS finns hos en hel del olika raser, bla fullblod.
Men som sagt, av dessa är det endast PSSM som kan ge symptom/problem i enkel upplaga, och även MH men det är en väldigt ovanlig sjukdom, ofta kopplad till PSSM.

Jag ska precis skicka in ett paneltest på mitt sto då jag planerar att betäcka henne nästa år.

Liknande trådar

Hemmet Jag funderade först att posta i köpa-hus-tråden men tänker att det kanske är många som inte läser där. Vi är ev. intresserade av ett hus...
2
Svar
24
· Visningar
853
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 950
Senast: Roheryn
·
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 330
Senast: Svartkatt
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 313
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar