Testa på western!!

B

BonnieS

Jag har en häst jag skulle vilja testa western på. Han är riden barock hos sin f.d ägare (jag har ägt han i 2år och bara ridit "engelskt"), min kompis har en westernsadel till sin Connemara (D-ponny) och min hingst är en smäcker PRE.
Vi har provat och sadlen passar honom men nu till frågan.
Tränset hon har till sin ponny passar inte min häst. Måste jag köpa ett westernträns eller kan jag ta ett vanligt aachen och bara ta av nosgrimman? Hon har bara tränat western för skojs skull och jag vill mest också rida för skojs skull men är det något man kan behöva tänka på när man testar på western?

Sv: Testa på western!!

Tränset kan du ha, det skiljer ju inte mycket.

Skulle rekommedera att ta en/ett par lektioner, wstern handlar ju inte bara om utrustning...

Lägg pengarna på lektioner istället. Du kan testa western med din vanliga sadel. Det sitter inte i utrustningen..

Jag har somsagt en sadel redan och min kompis kan "lära" mig en del men är det inte något annat typ?

Vad menar du med "testa western" egentligen?

Du behöver en ridbar häst, gärna en sadel (typ av sadel spelar ingen roll) och ett träns. Det behövs ingenting speciellt i utrustningsväg. Det du har normalt på din häst duger långt.

Det viktigaste är en kunnig instruktör. Om du verkligen är intresserad av att prova på westernridning.

Senast ändrad:

Det är inte utrustningen som avgör vilken inriktning man rider, väldigt tråkigt gammalt missförstånd det där.

Har hört så många; "Nu har jag provat western, idag red vi i westernsadel" :rofl:

Om du vill prova western bör du ta ut en tränare.

Skit i utrustningen men se till att rida för någon som vet vad det handlar om..skulle inte rekomendera att börja för någon som bara gör det "för skojs skull"...

Frågan är, har din kompis tränat western för en tränare?
Reagerar lite på frasen att hon tränat western för skojs skull. Självklart kan det innebära att hon ridit för tränare, men alltför många sätter på hästen westernutrustning och ger lösa tyglar, för att sen tro att de rider western....

Ungefär som att jag som westernryttare skulle sätta på en dressyrsadel, knöla ihop nacken på hästen och påstå att jag ridit dressyr:p

Varför är det att folk alltid gör western "för skojs skull" men att man aldrig hör det samma om dressyr eller hoppning...
Som seriös westernryttare sen 21 år så får denna attityd alltid mina horn att växa ut...

Håller helt med Lenita! "Testa på western"..? Testar man verkligen western för att en westernsadel ligger på hästens rygg?
Vi har en häst i mitt stall (övervägande westernfolk som tränar och tävlar på allt från gräsrots- till internationell nivå) där ägaren var bortrest. Då skulle en annan motionera den personens häst och den rider inte western utan dressyr/hopp. Så hon tog sin vanliga engelska sadel och hästens westernträns och red. Red hon "engelskt" då? ;)

Och tänk på att inom begreppet western så finns det en hel uppsjö med inriktningar, så när jag hör att någon "testar western" så frågar jag alltid "VAD testade du? Pleasure? Reining? Cutting? Horsemanship? Vad?" De brukar tystna rätt fort... :p

Det är alltid jättekul att höra att någon vill prova på western, men det vore lika roligt om folk ville ha lite större respekt och förståelse för ridstilen som sådan. Vi westernfolk brukar bli ganska ledsna att att höra att vår sport skulle vara någon typ av "cowboy-ridning" som vem som helst kan utföra bara för att man har en westernsadel.
Jag har stått i stall där jag varit ensam westernryttare bland en hop engelska och jag blev oerhört ledsen den gången när jag fick höra om jag inte skulle lära min fina westernhäst "något riktigt". Som hopp eller dressyr. Jag försöker ha förståelse för att andra inte gillar western. För det gör inte alla och det är helt ok.

Vill du prova western - RIKTIG western, ta reda på vilken gren inom western du vill prova och hitta en tränare inom det. Självklart bör du testa att sitta i en westernsadel först. Du kanske inte ens gillar sadeln och då faller det ändå. Tycker du om sadeln, ta dig vidare därifrån. :laugh: Och du är SÅ välkommen in i "vår" värld!
Och kom ihåg, man måste inte göra antingen det ena eller det andra. Man kan ägna sig åt både och och ha kul på vägen! :D

Jag håller på och omskolar mig från Eng till western och det är inte lätt!!
Men så fruktansvärt roligt!!! Försök få ut en tränare eller någon som kan visa dig lite grunder. Vill du prova på en redan utbildad häst finns det ställen som erbjuder det med. :-)

Jag har ridit en termin westernridning (sjukt svårt, särskilt eftersom jag är van vid engelsk ridning) men jag vet inte vad den "grenen" kallas? Jag tyckte inte det var någon gren utan snarare grunderna. Så jag red westernridning som motsvarar grunddressyr i engelsk ridning. Vad är det för gren?

Och tänk på att inom begreppet western så finns det en hel uppsjö med inriktningar, så när jag hör att någon "testar western" så frågar jag alltid "VAD testade du? Pleasure? Reining? Cutting? Horsemanship? Vad?" De brukar tystna rätt fort... :p

...

Vill du prova western - RIKTIG western, ta reda på vilken gren inom western du vill prova och hitta en tränare inom det. Självklart bör du testa att sitta i en westernsadel först. Du kanske inte ens gillar sadeln och då faller det ändå. Tycker du om sadeln, ta dig vidare därifrån. :laugh: Och du är SÅ välkommen in i "vår" värld!
Och kom ihåg, man måste inte göra antingen det ena eller det andra. Man kan ägna sig åt både och och ha kul på vägen! :D

Jag håller definitivt med om att western är så mkt mer än bara utrustning och cowboystil, men jag tycker det är lite överdrivet att säga att man inte kan prova på western utan att träna en speciell gren. Innan man ens har börjat tror jag det är rätt svårt att veta vilket gren man tycker är roligast/passar en själv och ens häst bäst? Det måste väl finnas tränare som är ganska allround som man kan testa lite olika grejor med och öva grundläggande saker? Min första tränare var egentligen reiningtränare, men vi tränade främst grunder och kom egentligen inte speciellt långt i reiningträningen...

Så jag red westernridning som motsvarar grunddressyr i engelsk ridning. Vad är det för gren?
Jag skulle nog helt enkelt kallat det grundträning. Sedan kombineras olika moment ihop till mer specifika tävlingsgrenar som reining, pleasure, western horsemanship, trail etc. eller boskapsgrenar som cutting eller sorting, eller tidsgrenar som barrel race eller pole bendning. Olika hästar har olika fysiska/exteriöra såväl som mentala förutsättningar för olika inriktningar.

*KL*
BonnieS, kolla på WRAS (Western Riding Association of Sweden) hemsida under rubriken Distrikten efter westernklubbar i din närhet. Hör om någon klubb arrangerar clinics och träningsdagar, dit du kan åka med din häst och faktiskt använda din vanliga engelska utrustning i början. På tävlingssidan finns en instegsklass (E) där engelsk utrustning är tillåten. :)

Jag håller absolut med om att en kontakt med en tränare som är positivt inställd till att du inte är helt "westernifierad" än kan vara en toppenidé. Jag hade en sådan elev idag som just skaffat en westernsadel, hon red med sitt vanliga träns men jag tipsade henne om att köpa ett par lite tyngre westerntyglar. Det hjälper en hel del när man ska jobba med neckreining. Jag tycker att mina roligaste ridelever är de som har en blandning mellan engelskt o western, härligt att ta lite från båda världarna :-)

Jag är också i startgroparna för att börja med western på riktigt sedan jag fick prova för 15år sedan! :laugh: Men, jag var in på WRAS och gick in på distrikt Öst som jag bor i, men jag hittade ingen lista över klubbar och sökfunktionen fungerade inte?! Jag bor i Surahammar norr om Västerås och vill gärna rida en grundkurs, nån som vet närmsta klubb?? :bow:

Hej Noteca!

Kika här:
http://www.wras.se/distrikt.asp?did=6

I högra hörnet finns länkar till våra klubbar. De som ligger i närheten av Västerås torde vara Flatland Western Rides (FWR) som ligger i Örebro-trakten, eller Strägnäsbygdens Western Riders (SbyWR) som ligger i Strängnäs.

Jättekul att du vill börja rida western!

MVH
Anneli Hedman
TF Ordförande
Distrikt Öst
WRAS

*kl*

Jag är en inbiten engelskridande fälttävlansryttare och jag fick i present att åka med min lika engelskinbitna dressyrkompis på en western-prova-på-träning. Sjukt kul och sjukt nyttigt! Det var vi två på tränarens hästar bara.

Det enda jag kände att jag hade velat "ha" i utrustningsväg för att testa med min häst (testa som i att åka till en tränare såklart) var sådana tyglar. Det var stor skillnad i tyglarna och hur man använde dem. På en engelskskolad häst som min tror jag de rejälare lädertyglarna hade hjälpt mig och min häst att förstå varandra på långa tyglar. Den ena hästen hade sådana tyglar och den andra (vi bytte häst i halvtid vilket var sjukt nyttigt!) sådana jättelätta i typ flätat rep, jag tyckte de var svårare att hålla reda på för mig som ovan men å andra sidan så var den hästen känsligare så den svarade ju trots mitt virrvarr.

Bra poäng!
Det brukar jag säga till folk som vill testa på. Skaffa riktiga tyglar. Personligen vill jag ha lite smalare men tjockare tyglar. (alltså i tjockare läder men inte så breda :) ) Sen tycker jag det är viktigt att de är tyngre i ändarna så de inte fladdrar. Men det där är ju en smaksak.

Liknande trådar

Western Finns det ledade stigbyglar till westernsadlar? Ska ev bli medryttare på en häst med endast western utrustning (roping häst), sadeln...
Svar
7
· Visningar
1 821
Senast: Seabaz
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 872
Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
2 915
Senast: Lycan
·
Utrustning Hej! Jag har länge funderat på vad nosgrimmor egentligen fyller för funktion och ofta tänkt att de inte gör någon nytta, snarare tvärt...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 777
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar