Temperatur efter träning

the_connemara

Trådstartare
Har börjat tempa hästkraken alla dagar han aktiveras, före och efter. Före sker vid borstning och efter ganska direkt efter avskrittning.

I torsdag var det första dressyrträningen på 6 månader, inomhus och rätt varmt. Min häst är en riktig kaminhäst och blev väldigt svettig. Efter avtravning skrittade jag någt varv uppsuttet under eftersnack och hoppade sedan av, gick ut och tog av all utrustning, täckade lätt, städade upp bajs (skithäst :D) och skrittade sedan av vid hand 15 min aktiv skritt, tempade och klädde på för hemfärd.

Före träning var tempen 37.2, efter träning 37.1.

Idag red jag ut hemma, galoppintervaller i en klätterbacke. 4 ggr ca 35 s galopp efter en skrittvända på 2 min upp först. Lite trött sista halvan av sista intervallen och lite matt i början på vägen ner direkt efter, mao helt normala lätta trötthetssymptom. Följt av 1 min snabb galopp på grusväg. Avtravning blandat med skritt (pga nedförslut hemåt). Mycket svettig häst men nog mindre än efter dressyrträningen och hade torkat mycket mer under avskrittningen. Några minuter skritt ner för sista backen följt av avsittning och 22 min aktiv skritt vid hand hem med 2 hål lösare gjord.

Före träning var tempen 37.2, efter träning 38.2.

Vad betyder detta? Finns det några samband alls tro? Detta är de "mest extrema" dagarna hittills. Normalt har han legat ca 0.5 grad över företempen efter träning.

Har ni tempat era hästar såhär? Hur fungerar de?

Sv: Temperatur efter träning

Få jag fråga varför du tempar hästen förre och efter träning? Har aldrig hört talas om det. Därimot tempas alla mina hästar på morgoen varje dag.
Och så kollas pulsen efter träningpassen!

Ja, för att få normalpuls bör man tempa på morgonen, hur ska man annars se om hästen har feber eller är sjuk i normalläge.

Min ligger på 37.7 - 37.9 normalt (kan variera med brunst osv) - 38.1 som högst efter träning och skritt. Är det mer har hon feber. Det beror väl på utomhustemperatur, hur lång tid det går mellan en större ansträngning och att man tempar. osv. Men det viktiga är att veta övre normala gränsen, när har hästen början till feber?

knapp
Jag har inte heller kollat tempen efter arbete, däremot alltid före och ffa om det är planerat lite hårdare träning.

Nyfiken på puls dock - har ni med ridhästar pulsat era djur efter hård träning? Vad ligger de på? Efter hur många minuter?

Pulsen säger mkt mer än tempen. Brukar du tempa dig själv före o efter ett gympass!? På tiondelen när är det dessutom svårt att få en korrekt temp eftersom mycket annat påverkar - träckavgång, träck i ampullen, var i rektum du tar osv. Feber har ingen häst på 38,1, över 39 räknas som feber. En lätt temperaturhöjning, ok, men inte feber.

Få jag fråga varför du tempar hästen förre och efter träning? Har aldrig hört talas om det. Därimot tempas alla mina hästar på morgoen varje dag.
Och så kollas pulsen efter träningpassen!

För att jag kan typ :D Nej men jag blev nyfiken. Det började med att han var hängig av och till (nu i efterhand så var det ju just de varma dagarna han var trött även på kvällen). Då tempade jag efter ridning när jag trodde han var sjuk. Sedan började jag tempa innan och efter varje gång för att få ett hum om vad som var ungefär normalt eftersom jag ändå skulle börja tempa innan hårdare pass nu när han börjar gå lite mer.

Pulsen hade jag gärna kollat (spec under träningspassen!!) på något smidigt sätt. Hur får man tillförlitliga mått när man har en häst som tittar till på grejer till och från? Eller blir den alltid stabil typ efter avskrittning och är högre/lägre än normal om det är något fel? På två av tre hemvägar har vi hemskheter :angel: Men det kanske inte spelar någon roll om jag lyckas räkna en minut i stallet efteråt när han verkar lugn hela tiden? Han lugnar ner sig väldigt snabbt.

Kanske märks att jag inte är någon hejare på detta :o

Jag försöker göra det bästa av situationen och tempar när jag är i stallet, dvs när jag ska träna i de flesta fall :D Hästens normal temp på morgonen är antecknad någonstans, inte i mitt huvud dock :o Siffrorna ovan minns jag bara för att jag kollade anteckningarna och skrev ner dem direkt. Dessutom rider/tränar jag oftast på senare em/kvällen och det känns mest aktuellet att kolla då.

Men vi var på en föreläsning med någon travtränare som använde Polargrejerna (pulsmätare) och de sa (om jag inte minns helt fel) att de kollade pulsen på morgonen/före träning eftersom pulen blev högre tidigare än febern gick upp på en häst som inte var helt ok. Jag kanske borde klura ut hur man mäter pulsen alltså. Tips? Annat än i situationer när den känns genom sadeln :D

Min ligger på 37.7 - 37.9 normalt (kan variera med brunst osv) - 38.1 som högst efter träning och skritt. Är det mer har hon feber. Det beror väl på utomhustemperatur, hur lång tid det går mellan en större ansträngning och att man tempar. osv. Men det viktiga är att veta övre normala gränsen, när har hästen början till feber?

Utomhustempen ska jag forska vidare i med min häst! De gångerna han var trött hade det varit stekhett på dagen men var ok på kvällen, tempen låg dock normalt.

Pulsen säger mkt mer än tempen. Brukar du tempa dig själv före o efter ett gympass!? På tiondelen när är det dessutom svårt att få en korrekt temp eftersom mycket annat påverkar - träckavgång, träck i ampullen, var i rektum du tar osv. Feber har ingen häst på 38,1, över 39 räknas som feber. En lätt temperaturhöjning, ok, men inte feber.

Det är väl en jäkla skillnad, jag går inte o tränar om jag inte känner mig ok. Och jag blir sjuk långt innan det syns på temperaturen :o

Hur exakt kan man egentligen mäta med en sådan vanlig liten termometer? Eftersom det bara är jag som tempar så gör jag ju så likt det är möjligt.

Det finns pulsmätare som du kan sätta på hästen. Många inom travet har det på hästen under träning för att få träningen så optimal som möjligt samt att inte träna för hårt.

Jo det har jag sett, för en massa tusen :angel: På min nivå är det inte riktigt befogat, iaf inte med min studentekonomi. Men det hade varit jäkligt kul och definitivt något jag kommer skaffa vid tillfälle!

Du får bli kompis med någon travar-nisse och låna en pulsmätare! Det finns lite enklare varianter också typ en båge som man lägger an och får ett värde efter några sekunder. Den kan du låta någon på marken kontrollera pulsen med om du tex rider intervaller. Inte lika dyr som de som mäter pulsen hela tiden.

En sån har jag (Polar CS600). Jag kollar av mina på nätterna då och då, för att se att de är friska inför hårdare jobb eller tävling, och sen använder jag den nästan varje gång jag kör också. Sen får jag en kurva på datorn som jag kan avläsa.
Jag skulle vilja uppgradera mig till en CS600X, men det får vänta, de är ju som sagt rätt dyra...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka