Tecken på stress hos travhäst?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Rikkan
  • Startdatum Startdatum
Sv: Tecken på stress hos travhäst?

Denna tråden är ett försök på att genomföra en diskussion på detta forum som tappet håller sig till ämnet, men det verkar nästan hopplöst.
Eller vad tycker du?

Nej, det är inget takdropp.

Men det är intressant hur du ser på stress. Måste alla som är stressade vilja springa av banan? Är det liksom den enda signalen som indikerar stress?

Rikkan skrev:
Denna tråden är ett försök på att genomföra en diskussion på detta forum som tappet håller sig till ämnet, men det verkar nästan hopplöst.
Eller vad tycker du?

Njaee... Jag ser inte kopplingen med sress och inte gå in i en transport...

Att inte gå in i en transport sitter i skallen på hästen, negativa erfarenheter samt ogillande av CHAUFFÖREN :devil: eller av TRANSPORTEN till 99%

Så någon stress kan jag inte koppla ihop det med... Känns som det blir lit OFF TOPIC!

Det kan vara många saker som gör att en häst helt plötsligt inte vill åka transport mer.

Mitt halvblod var jättesnäll att lasta och åka med ändå tills vi satte in mellanväggen. Sedan dess är han jättejobbig (även nu när vi inte har mellanväggen kvar). Det var tydligen en jobbig upplevelse för honom och han har inte glömt bort det sedan dess.

En annan orsak kan också vara att en häst tar över kommandot och helt enkelt har bestämt sig för att den inte vill gå på (den kanske aldrig har velat göra det, men fogat sig och gått på ändå).

Det känns som om du redan bestämt dig för hur hästen tänker och varför den inte vill gå in i transporten.
Det känns även som om du inte gillar ägaren/tränaren till hästen i fråga och till sist känns det som om du tolkar våra inlägg som om vi skulle vara "emot" dig.:confused:

Vi försöker bara bidra med våra funderingar utifrån det du skrivit och även dela med oss av våra lastningsproblemserfarenheter.

Om du skriver att en häst inte vill lastas får du nog förstå att vi inte genast tänker "hästen vill inte tävla i trav".
Det krävs betydligt fler pusselbitar än så för att få ihop en helhet och få en säker bild av en "sönderstressad" häst.

Jag upprepar:
Tro inte att vi andra blundar för att det finns hästar som vill slippa tävla, men se inte allt som stressrelaterade travhästproblem !

Rikkan skrev:
Har du erfarenhet av travhäst som plötsligt vägrar att åka transport, trots att den tidigare inte haft problem med detta innan?

Jag har erfarenhet av en sån, efter ca. en månad visade sig en hälta som inte syntes vid den tiden. Hon höll på så tills hon inte hade ont i benet längre, sen åkte hon lika glatt igen.

lsz skrev:
Jag upprepar:
Tro inte att vi andra blundar för att det finns hästar som vill slippa tävla, men se inte allt som stressrelaterade travhästproblem !

:bow: :bow: :bow:

En häst häst som är löp-trött stannar på upploppet samt visar andra klara tecken!

Rikkan skrev:

Vad är ämnet i den här tråden? Svårlastad häst (i så fall ligger den i fel forum) eller stress (vilket också egentligen är fel forum, finns väl andra hästar än travare som är stressade?!)?

Ja, jag har haft en häst som började vägra gå på transporten... Det berodde på att chauffören gången innan körde fast i snön och fick bogseras loss... Sedan gick den inte på...

Så, är det din egen häst Rikkan, ska du nog rannsaka dig själv som chaufför, är det någon annans ska du inte dra förhastade slutsatser för att du avskyr trav, det kan mycket väl ha hänt något i samband med lastning eller på vägen som du inte vet något om, jag antar att du inte är med hästen inna på banan varje gång heller, kanske har något hänt där?

I vilket fall som helst har travet inte hunnit så mycket längre i sin avel än de andra raserna att det skiljer sig mellan hästarna... En travare är fortfarande en häst:eek: och reagerar på samma sätt på stress som vilken annan häst som helst så kanske hade det varit vettigare att lägga ut ett inlägg om hästens stress generellt eller om transportproblem eller vad du nu vill ha fram med din tråd, än att, återigen, klanka ner på travet och travmänniskorna:smirk: för jag tror det egentligen är vad du vill och med tanke på huvudfrågan som helt plötsligt bytte inriktning, så är det frågan om det inte är fler än jag som tar det på det sättet? Verkar som det i alla fall...

Prakas skrev:
Jag tycker att du verkar stressad som tjatar fram nya trådar om samma sak mest hela tiden? Plegesil, någon?

Hahaa! :bow:

Till trådskaparen: Varför undrar du det här på trav? Stress visar sig på liknande sätt vilken ras det än gäller.. lägg tråden på hästvård eller hantering istället.

Lazio skrev:
Hahaa! :bow:

Till trådskaparen: Varför undrar du det här på trav? Stress visar sig på liknande sätt vilken ras det än gäller.. lägg tråden på hästvård eller hantering istället.
Varför?! Jag tycker det framgår ganska tydligt. Hon tycker inte om oss "travnördar som bara bryr oss om prispengar". Hon är bara ute efter att provocera och denna tråd tycker jag borde stängas ner.

Punkt slut .l

Jaha? jag har inte hängt med i tidigare trådar så jag vet inget om det.

Rikkan skrev:
Nej, det kan lika gärna vara effetkterna av att ha tävlat mycket.

Den åker bara till travbanan. Det är dom enda resor som den hästen gör.

Knappast i detta fallet, eftersom det är ren travnörd som har hästen, och denna människa kan inte se något negativt med sporten, förrutom att prispengarna skulle varit högre...

...

:smirk:
Stod i denna tråd.

Senast ändrad av en moderator:

*lånar*
våran travhäst hade problem med hälta vid några tillfällen. Det visade sig direkt genom protest att åka transport.
Men jag säger:
Kolla upp så hästen mår bra.
Se så inget är konstigt med transporten (den kan ha för dålig ventilation).
Kör försiktigt med transporten.
Hästen kanske tycker att träningen varit lite för intensiv? Man kan ju dra ner lite på träningsdosen ett tag och mest köra hemma, kanske variera träningen och se om den blir positiv igen.

Att en häst inte går på transporten behöver inte vara tecken på stress, utan på att hästen helt enkelt upptäckt att den itne vill, elelr blivit rädd för att åka transport...

Undrar bara..

..hästen ifråga var glad och nöjd för övrigt?

Den protesterade inte när sele och vagn kom på, sprang sina "rundor"..sov gott på nätterna..åt sin mat och var precis som vanligt..?

Men när den skulle in i transporten så är din åsikt att den stressades för den ville inte vara travhäst..?:confused:

:D :D :D

Jobbar i ett stall där vi ser många transporter på väg in till banan och på väg ut från, och många kör som om dom hade eld i baken och hästarna far fram och tillbaka i transporten och vore jag häst skulle jag nog heller inte så gärna gå in nästa provloppsdag då...
En del är av någon anledning emot att hästarna ska få gå in i en box en vända innan de åker hem, och det måste ju också vara stressande för djuren.

Ser inte lastningskrångel som en stressreaktion på tävling. Däremot har vi en i stallet som vägrar gå ur boxen så fort det är musik i högtalarna...

Trygg skrev:
Undrar bara..

..hästen ifråga var glad och nöjd för övrigt?

Den protesterade inte när sele och vagn kom på, sprang sina "rundor"..sov gott på nätterna..åt sin mat och var precis som vanligt..?

Men när den skulle in i transporten så är din åsikt att den stressades för den ville inte vara travhäst..?:confused:

:D :D :D
Tänkte jag oxå fråga! :idea:

Hur mår hästen i övrigt? Är det bara att den slutat vilja bli lastad eller är det andra sätt den visar att den inte vill tävla längre?
Är det bara lsatningen så tycker jag man bör kolla upp transprt, körning och hästens allmäna hälsa.

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
993
Senast: Cattis_E
·
Trav Hej, har lite funderingar kring kuskar o trav. Finns det regler för hur ung/gammal man får vara för att få köra lopp med stor häst samt...
Svar
2
· Visningar
317
Senast: Unafraid
·
Hästhantering Jag har en häst som blir väldigt stressad när hon står inne i lastbilen. Hon är klaustrofobisk och har trauma från transport i släp hos...
Svar
18
· Visningar
739
Senast: Amha
·
Träning Jag har en ponny som blir extremt stressad vid tävling. Hon är väldigt känslig och har mycket gång och blir väldigt explosiv inne på...
Svar
2
· Visningar
396
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka