Tecken på stress hos travhäst?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Rikkan
  • Startdatum Startdatum
Sv: Tecken på stress hos travhäst?

Behöver vi verkligen en sån här tråd till?:crazy:

Rikkan skrev:
Vad är dessa?:smirk:

Jag tycker att du verkar stressad som tjatar fram nya trådar om samma sak mest hela tiden? Plegesil, någon?

Matvägran, dåliga hovar, blöter sitt hö i vattenkoppen, skakar i kroppen, avmagring, apati, muskelömhet etc

Har du erfarenhet av travhäst som plötsligt vägrar att åka transport, trots att den tidigare inte haft problem med detta innan?

jari, Prakas, Ambra, EmmaSH
- Ni behöver inte vara aktiva i trådar som inte intresserar er. Det finns inget trådtvång på detta forumet.
:smirk:

Rikkan skrev:
jari, Prakas, Ambra, EmmaSH
- Ni behöver inte vara aktiva i trådar som inte intresserar er. Det finns inget trådtvång på detta forumet.
:smirk:

Du får ursäkta mej men vi har ju precis haft en tråd i detta ämnet som helt spårade ur så moderator fick stänga den, det var därför jag ifrågasatte...

Men en häst som plötsligt inte vill gå in i släpen har vi haft.
Hon var snabb på att lära sig gå in i släpen när hon var föl och unghäst, rena drömmen. Och aldrig stressad eller nervös över det. Men lika snabb som hon var på att lära sig bra saker lärde hom sig också att man behövde inte gå in i släpen om man inte kände för det. Hon kunde stå i timmar och totalvägra gå in och det gick inte att tvinga in henne för då protesterade hon väldigt, och sen plötsligt så kunde hon bara ge upp och lunka in i släpen.
Men så en gång när vi stod och skulle precis ge upp då hon inte gått in startade vi vattenslangen bakom och i ett huj gick hon upp som ingenting... Gången efter gjorde vi samma procedur med samma lyckosamma resultat. Efter det så räckte det med att visa en slangbit. Och efter ett tag behövdes ingenting. Till saken hör att hon inte heller vid vägran visade tendenser till stress eller nervositet. Det var bara så att hon kände inte för att ut och åka :smirk:

I och för sig har detta inget med bara travhästar att göra, jag tror inte att just travhästar har specifika stress symptom utan alla hästar visar upp likvärdiga saker och det är nog också individuellt.

Det jag är intresserad av är när en starthäst "plötsligt" efter många års lastande och resande börjar leva "djävul" för att den inte längre vill resa.
Så i detta fall kan man peka på stress/hälsa/tävling, men tack i allafall för ett vettigt inlägg. :smirk:

Den här tråden skall väl vara på hästvård el möjligen hästhantering då stress är ngt som uppkommer på alla raser och i alla sporter.

Den vill ju helt enkelt inte vill ut och åka längre och om det beror på att den inte vill tävla mer eller om det hänt något speciellt i transporten är ju svårt att veta... Kan det vara en annorlunda transport? En del kan tycka att det är obehagligt att åka enkelaxlad om den alltid åkt i boogie...
Om man ändå kunde prata med dom :smirk:

Takdropp i trp? Hade en som aldrig krånglat,la omkull sig i trp pga. att när det blev varmt så droppade det i huvudet på han,trodde antagligen att hans sista stund var kommen.Provade även på sommaren,men detta glömde han ej. Inte stressad annars,ville inte springa av banan när vi var där för att tävla.

Rikkan skrev:
Det jag är intresserad av är när en starthäst "plötsligt" efter många års lastande och resande börjar leva "djävul" för att den inte längre vill resa.
Så i detta fall kan man peka på stress/hälsa/tävling, men tack i allafall för ett vettigt inlägg. :smirk:

Men är du säker på att det är själva stressen inför tävling som är boven i dramat......att hästen inte vill gå in i transporten är uppenbart, men du kan väl inte veta säkert att den protesterar för att den är stressad inför resan till just travbanan ?
Gör den likadant vid alla resor, eller är det ett mönster just i samband med rutinerna inför tävling ?

Ibland är det lätt att lägga in sina egna känslor när man tolkar hästens beteende....t.ex en person (menar inte dig) som hatar trav har så klart lätt att dra slutsatsen att även hästen ogillar trav och genast blir alla bekymmer "stressrelaterade travhästproblem"

Ex. Om folk har problem med hästar som "lever rövare" i transporten nu på senvintern när det är spårigt på vägarna kanske det kan vara så att några hästar har problem med balansen och behöver åka utan mellanvägg (breddåkare).....det behöver inte nödvändigtvis vara så att de plötsligt protesterar för att de är stressade av travträning/tävling, eller hur ?

Jag tycker att det är bra om man är uppmärksam på varningssignaler , men vi får inte bli så fixerade att vi blir "stressfanatiker" och ser varje liten protest som ett stressproblem. Då är risken stor att vi själva blir så stressade att vi klappar ihop innan hästen gör det :cool:

Senast ändrad av en moderator:

Vägran i transport har inte med tävling att göra...

Den här tråden skall vara i hästhantering som -Transportproblem väl???

lsz skrev:
vi får inte bli så fixerade att vi blir "stressfanatiker" och ser varje liten protest som ett stressproblem. Då är risken stor att vi själva blir så stressade att vi klappar ihop innan hästen gör det :cool:

:rofl: :rofl: :rofl: :rofl:
:bow: :bow: :bow: :bow:

Kom på en sak,jag bor bredvid en ridskola o många trp åker förbi här dagligen o det är ingen tyst förbiåkning kan jag säga. Ser dom när de håller på att försöka lasta o åka hem också,först krångel att få in dom o sen ihärdigt sparkande ända hem kanske?

Fy vad stressade dom ridhästarna måste vara.....djurplågeri?.... eller är dom ouppfostrade?

Kom på svaret själv: Givetvis så har dom sett våra stackars travhästar........

Mehl skrev:
Fy vad stressade dom ridhästarna måste vara.....djurplågeri?.... eller är dom ouppfostrade?

Kom på svaret själv: Givetvis så har dom sett våra stackars travhästar........

Usch börja inte nu igen... ;)

Men är du säker på att det är själva stressen inför tävling som är boven i dramat......
Nej, det kan lika gärna vara effetkterna av att ha tävlat mycket.

att hästen inte vill gå in i transporten är uppenbart, men du kan väl inte veta säkert att den protesterar för att den är stressad inför resan till just travbanan ?
Den åker bara till travbanan. Det är dom enda resor som den hästen gör.

Ibland är det lätt att lägga in sina egna känslor när man tolkar hästens beteende....t.ex en person (menar inte dig) som hatar trav har så klart lätt att dra slutsatsen att även hästen ogillar trav och genast blir alla bekymmer "stressrelaterade travhästproblem"
Knappast i detta fallet, eftersom det är ren travnörd som har hästen, och denna människa kan inte se något negativt med sporten, förrutom att prispengarna skulle varit högre...

Ex. Om folk har problem med hästar som "lever rövare" i transporten nu på senvintern när det är spårigt på vägarna kanske det kan vara så att några hästar har problem med balansen och behöver åka utan mellanvägg (breddåkare).....det behöver inte nödvändigtvis vara så att de plötsligt protesterar för att de är stressade av travträning/tävling, eller hur ?
Hästen har åkt i samma lastbil i många år.

Jag tycker att det är bra om man är uppmärksam på varningssignaler , men vi får inte bli så fixerade att vi blir "stressfanatiker" och ser varje liten protest som ett stressproblem. Då är risken stor att vi själva blir så stressade att vi klappar ihop innan hästen gör det :cool:
Tror du verkligen det, ärligt talat?

Om det engagerar dig så tycker jag att du skapar en egen tråd om just detta :smirk:

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
993
Senast: Cattis_E
·
Trav Hej, har lite funderingar kring kuskar o trav. Finns det regler för hur ung/gammal man får vara för att få köra lopp med stor häst samt...
Svar
2
· Visningar
317
Senast: Unafraid
·
Hästhantering Jag har en häst som blir väldigt stressad när hon står inne i lastbilen. Hon är klaustrofobisk och har trauma från transport i släp hos...
Svar
18
· Visningar
739
Senast: Amha
·
Träning Jag har en ponny som blir extremt stressad vid tävling. Hon är väldigt känslig och har mycket gång och blir väldigt explosiv inne på...
Svar
2
· Visningar
396
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka