TBC vaccin mot inkar?

maria_b

Trådstartare
För några år sedan när mitt sto hade en ink över ögat som inte satt så strategiskt till så fick hon på kliniken en spruta med TBC-vaccin om jag minns rätt, mot inken. Jag tror vi sprutade den 2-3 gånger och sedan försvann den helt! Jag har dock inte hört att denna behandlingsform verkar vara så vanlig.

Nu har vi en inackordering i stallet som har en ink i sadelläget. Den fick behandling med XXterra(?) salva för någt halvår sedan. Själva inken försvann men kvar blev ett betydligt större sårliknande/pälslöst område med en skorpa på. Hästen har inte störts av detta utan kunnat ha sadel igen. Nu verkar inken vara påväg tillbaka, vet inte om det kanske kan ha med solen eller flugorna att göra med skorpan börjar växa och bli irriterad så hästen kan inte ha sadel igen. Veteinär ska kontaktas men jag tänkte kolla lite här så länge. Vad kan vara lämplig behandling för denna häst? Pröva med XXterra igen? Veterinären pratade om att man kan skära bort den sist, men inte jättekul nu framåt sommaren och kanske inte roligaste alternativet om det finns nått bättre för att hästen inte ska behövas ställas av från ridning en länge tid.

Och min egnentliga fråga, kan behandling med TBC vaccin vara något att fundera på? Eller används det inte längre?

Mvh Maria

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • Kattbilder #10
  • Senast tagna bilden XVI

Hästrelaterat

Tillbaka