Tävlingsupplägg inför 2005

P

puckis

Viist, jag är lite tidig :smirk: men jag och hästen har inte tävlat förr och jag tänkte lösa ryttarlicens from januari.
Tanken är att jag ska tävla både hopp och dressyr på klubb och lokal-nivå. Det handlar mest om att träna på att tävla...
Hur lägger ni upp en termin? Hur många tävlingar tror ni kan vara lämpligt?
Vad är bästa upplägget när det gäller klasser?

Sv: Tävlingsupplägg inför 2005

Jag kan bara svara för hur jag har gjort. Men det kanske inte är det upplägg som någon annan använder sig av då jag hade en unghäst, helt grön, och väldigt lättstressad. I alla fall:

Till en början 1 tävling/månad hoppning. Endast 1 start per tävling. I 3 månader.
Uppehåll på 2 månader och sedan
1 tävling månaden efter uppehållet. 1 klass.
Där efter 2 tävlingar per månad olika discipliner. (aldrig 2 helger på raken, utan 1 tävling, 1 vila osv). i hoppning 2 klasser, dressyr bara 1.

"satsar" på hoppningen.

För mig är det nu, när vi kommit igång, viktigare att komma ut än att rida 2 klasser samma dag. Mest för miljöträningen. Själva tävlandet tar vi upp nästa år.

Som sagt, detta är min långsamma lösning för en lättstressad häst. Många hade trott att vi skulle vara uppe på reg nivå nu eftersom det går så bra på träning när vi hoppar högre hinder med mera..Men jag skyndar helre långsamt.

Sv: Tävlingsupplägg inför 2005

Sambon har börjat tävla sin 5-åring i år. Vi har valt tävlingar mest efter tävlingsplats (så han slipper åka jättelångt, att det finns uppstallning så han slipper stå o släpet, att det är en klubb det brukar funka bra på, lugn tävlingsplats).

Hästen hade ej tävlat som 4-åring mer än 4-årschampionatskval på hemmaklubben en gång. Som 5-åring har han gått 2 klubbtävlingar, 6 lokala/regionala tävlingar. Det har varit ganska lagom för honom. Han har inte tävlat flera helger i rad utan vi har sett till att det blivit ngn helg emellan. Däremot har han gått tävlingarna i flyt, dvs gärna kanske 3 tävlingar på 6 veckor och sen inga tävlingar på ngn månad så han fått smälta det han lärt sig.

Han har bara gått en klass/dag. Det har räckt för honom. Det är en stor häst (170 cm+) som busar en del på framridningen och då tar bensinen fort slut. ;)

Liknande trådar

Dressyr Ingen kritik mot någon, bara genuint intresserad av orsakerna samt en allmän debatt om hobbysportens konstnader, med utgångspunkt i...
2 3
Svar
54
· Visningar
8 060
Senast: fio
·
Tävling Ja, ni ser ju rubriken. Jag sitter och kollar på vårens tävlingar och eftersom jag håller på med lite olika grenar blir det ju en hel...
Svar
2
· Visningar
2 491
Senast: Fossing
·
Dressyr Jag är helt grön inom dressyren som tävlingsgren, men har dock tävlat hoppning under flera år som ponnyryttare på en annan häst än den...
Svar
2
· Visningar
1 323
Senast: Billy
·
Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 587

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka