Tävlingsskåp under magen

H

Hannyy

Jag vet inte om det här inlägget ska vara under den här kategorin men då får någon flytta på den :smirk:
iaf i morse fick jag reda på att en bekant till mig hade åkt ner med hästbuss till spanien (tror jag) för att träna och tävla men när h*n kom fram och skulle ta ut hästarna var tävlingsskåpet under ena hästens mage. Skåpet hade tydligen inte satts fast ordentligt så den hade rullat under magen på hästen och "ställt" sig där. Sedan hade inte dörren på skåpet heller stängts :eek: såå dörren hade på något vis öppnats och stängts så nu har hästen skrapsår och brännmärken på hela magen.
Varför tittar man inte till hästarna då och då?
och hur kan man vara så slarvig ? :confused:

var bara tvungen att skriva det här . :crazy:

Sv: Tävlingsskåp under magen

Och varför har man inte kamera övervakning? :confused:

Stackars häst

För folk är lata,, så är det bara,, föresten så kan det inte vara lagligt att åka så långt utan att kolla till hästarna,, men vad bryr sig folk om lagen?

Jag vet att det var två hästar som dog av koldioxidförgiftning när de vart tranporterade lång,,

för att folk var lata och inte gjorde saker ordentligt

Men vad har de åkt med för transportör? Alla som jag vet om har kamera bevakning och tittar dessutom till hästarna med jämna mellanrum, de ska ju ha foder och vatten...
Och var har skåpet stått så att det kan ha åkt undermagen på hästen?
De flesta bussar jag har sett har en del med utrustning och sen en vägg och sen hästarna. Sen brukar det vara väggar eller kraftiga plastskynken runt om hästarna för att de inte ska komma åt att skada varandra...
Det hela låter väldigt underligt och mycket taffligt, jag hade nog inte ens låtit min häst åka med en likn transport...

Jag fattar inte hur skapet hade kunnat hamna under hastens mage!!?
Fanns det inga mellanvaggar som tog emot?
Skapet kan visserligen sta i ett utav "basen" som egentligen till for hastarna, men jag fattar inte hur det kunde ramla omkull. De maste ju ha kort hur snabbt som helst i svangarna for att skapet ska ha kunnat valta och dessutom glidit/flyttat pa sej sa langt!!

Nej, det ar nagonting som inte stammer i denna historien!!

Känner några som lastade in hästen i en liten transport utan mellanvägg. Jag och en kompis satt utanför vårt hus och rastade hundarna. Hästen ville inte gå in, så dessa människor slår in den med sopkvast. Till slut går hästen på. Jag och kompisen står och ser på och undrar i fall dessa människor har någon hjärnsubstans öht. :eek:
Men inte nog med det; efter att de bundit fast hästen i transporten, börjar de lasta in lådor, skåp och till sist en CYKEL :eek: :eek: :crazy: i transporten!!!! Smäller upp lämmen, sätter dsig i bilen och åker 15 mil hem till sig.

:crazy:

hörde om några som stoppade in 6 st shettisar i en transport och körde iväg, när dom kommit en bit öppnade sig framdörren och en av shettisarna trillade ut! :eek:
Den klarade sig med några skrapsår som tur var.

en annan som har sina hästar i samma stall som mig ibland, körde sina två nordsvenska hingstar, en shettishingst och tre stora höbalar i sin transport...

*lånar knapp*
Vad enormt vackra och kloka våra djur är. Vad de finner sig i. Man häpnar :eek: Ibland står man bara där och skakar på huvudet när man ser vad vissa människor hittar på. Fast man påtalar för vedebörande vad man tycker om saken så genomförs den och det stolta djuret tar sig an uppgiften med kraft och mod. Ja, vad finns det att tillägga.

ramonarunds skrev:
Jag fattar inte hur skapet hade kunnat hamna under hastens mage!!?
Fanns det inga mellanvaggar som tog emot?
Skapet kan visserligen sta i ett utav "basen" som egentligen till for hastarna, men jag fattar inte hur det kunde ramla omkull. De maste ju ha kort hur snabbt som helst i svangarna for att skapet ska ha kunnat valta och dessutom glidit/flyttat pa sej sa langt!!

Nej, det ar nagonting som inte stammer i denna historien!!

Nej jag kan inte heller förstå hur den kunde åka under. Den ramla inte omkull , den var på hjul och skulle på något sätt bindas fast någonstans i bussen. Det är deras egna hästbuss.
Jag har absolut Ingen aning om varför dom inte har kamerabevakning, när dom köper så mycket annat.. ?!

"Nej, det är någonting som inte stämmer i denna historien" Menar du att du inte tror på mej ?

Snurrfian skrev:
Men vad har de åkt med för transportör? Alla som jag vet om har kamera bevakning och tittar dessutom till hästarna med jämna mellanrum, de ska ju ha foder och vatten...
Och var har skåpet stått så att det kan ha åkt undermagen på hästen?
De flesta bussar jag har sett har en del med utrustning och sen en vägg och sen hästarna. Sen brukar det vara väggar eller kraftiga plastskynken runt om hästarna för att de inte ska komma åt att skada varandra...
Det hela låter väldigt underligt och mycket taffligt, jag hade nog inte ens låtit min häst åka med en likn transport...

Ja men dom hade väll antagligen kollat till dom någon gång under resan eftersom det är ganska långt . Men mellan den sista gången dom tittade till hästarna och när dom kom fram, hade tydligen skåpet hamnat under ena hästens mage på nått vis.
Jag tycker väldigt synd om hästen och förstår inte varför man inte kan fokusera sig på hästArna och det dom behöver istället för att köpa grejer och sånt till bussen . :crazy:
Dom åkte i deras egna buss . ingen firma eller så .

angelaL skrev:
För folk är lata,, så är det bara,, föresten så kan det inte vara lagligt att åka så långt utan att kolla till hästarna,, men vad bryr sig folk om lagen?

Jag vet att det var två hästar som dog av koldioxidförgiftning när de vart tranporterade lång,,

för att folk var lata och inte gjorde saker ordentligt

nej men det är väll såklart att dom kollat till hästarna någon gång! :eek:
det måste dom gjort .

fy va hemskt ..

Cronis skrev:
Och varför har man inte kamera övervakning? :confused:

Stackars häst

för att man vill lägga ner sina pengar på moppar , tv:ar å liknande :eek: :confused:

Hannyy skrev:
Ja men dom hade väll antagligen kollat till dom någon gång under resan eftersom det är ganska långt . Men mellan den sista gången dom tittade till hästarna och när dom kom fram, hade tydligen skåpet hamnat under ena hästens mage på nått vis.
Jag tycker väldigt synd om hästen och förstår inte varför man inte kan fokusera sig på hästArna och det dom behöver istället för att köpa grejer och sånt till bussen . :crazy:
Dom åkte i deras egna buss . ingen firma eller så .

Om det nu var deras egen buss så borde den vara ett hemmabygge och inte särskilt genomt tänkt sådant heller...
I de flesta häst bussar som sälja står antingen hästarna på tvären eller i färdriktningen och i båda fallen har de väggar runt om kring sig, det enda alternativet jag kan tänka mig är typ hästtransport och man har ställt skåpet framför men hur det har kommit under magen på hästen förstår jag inte...
Eller vilken typ av tävlingsskåp, de jag har sett har varit relativt höga och ett sånt går inte in under hästen om den inte är extremt högbent...
Visst är det jättesynd om hästarna men som sagt blir man väldigt fundersam på hur det har gått till?

Hannyy skrev:
"Nej, det är någonting som inte stämmer i denna historien" Menar du att du inte tror på mej ?

Jag forstar inte hur skapet kunde hamna under hastens mage, om skapet inte ramlade omkull. En stall-lada, visst, det hanger jag med pa. Men inte ett tavlingsskap!! Darfor tycker jag att historien ar lite skum.

Nejdå dom har säkert en jättehäst på 194 där skåpet lätt kan komma in under magen på.

Anneli

Ja det var verkligen hemskt

Tänkte bara berätta vad som hände när jag köpte min häst. På något sätt lyckades han fastna (tror jag) i den här grejan som håller fast mellanväggen där fram och slita loss den. Så hela mellanväggen satt löst och åkte lite fram och tillbaka mot hästen. Den satt ju fortfarande fast där bak men ändå.

Vi märkte ingenting förrän det var dax att lasta ur. Min häst hade nog blivit lite rädd för han hade ett sår i pannan som jag antar att han fick när han försökte rycka sig loss. Vet dock inte vad han kan ha slagit i.

Iband undrar man hur de lyckas de små liven.

Liknande trådar

J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 635
Senast: Fille
·
G
Hästvård Jag har en nära bekant som jag just nu är hästvakt åt pga att h*n har åkt utomlands .Jag har påpekat brister upprepade gånger för...
Svar
8
· Visningar
1 353

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka