Tävlingsfrågor

J

Juvelflickan

Hejsan!

Ajdå, kommer bara ihåg en fråga nu, men den andra kommer la så småningom!
På hästägarförsäkran, som man inte skickar med posten, utan som man lämnar på tävlingen, så står det ju såhär: "Undertecknad ryttare på hästen"
Jag har då aldrig förstått det? Skall man skriva sitt eget eller hästens namn? Känns liksom som det skulle kunna vara båda två. Undertecknad ryttare på hästen: Frida. Det känns som det är rätt, men det känns även rätt: Undertecknad ryttare på hästen Anna.

Vad säger ni?

En annan fråga, kan man kvala på alla tävlingar? Jag vet att tävlingen måste vara godkänd av SIF, är det något mer?
Är det ok med en ungdomstävling tex.?

Mycket tacksam för svar!

/Frida

--------------------------------

"Dream as you'll live forever, live as you'll die today"

Det ska vara ditt namn...men du har rätt i att man kan bli förvirrad.

Undertecknad ryttare på hästen"

Den första raden skriver man hästens namn och födelsetal, längst ner skriver man under.

En annan fråga, kan man kvala på alla tävlingar?

Beror på vad du menar, öppen klass kan man kvala till nationell. Regional samt nationell till SM. Tävlingarna måste vara officiella och tillämpa FIPO som reglement, ungdomastävling vet jag inte vad du menar med men en godkänd ungdomsklass (FIPO klass).

Hej!
Det är som du tror, undertecknar gör du ju UNDER texten, men här efter "Undertecknad ryttare på hästen" skall du alltså fylla i hästens namn. Texten fortsätter nämligen "försäkrar härmed att". Det är många som gör fel, tyvärr, så det är väl ingen direkt optimalt utformad blankett! Men både ditt och hästens namn skall ju få plats nånstans, och längst ner står det ju tydligt Underskrift: Ryttare., etc. Där skall du skriva under. :idea:

Vad gäller diun andra fråga så får man besked i Svenska tillägget 2004 vilket nu finns under Nyheter på SIF:s webbsida. Där kan man läsa:

"I SIF talar vi om att lokalföreningarnas tävlingar är officiella och att uppnådda resultat därmed är godkända för t ex uppklassning från lätt klass till FIPO-klass, kvalificering för att starta på nationella tävlingar och SM samt ev bli uttagen till det svenska landslaget.

Som officiell tävling räknas alla tävlingar som uppfyller följande krav:      

-tävlingen arrangeras av SIF eller någon av dess lokalföreningar

-tävlingen utlyses officiellt via ”Proppen” och SIFs hemsida

-tävlingen följer FIPO och det svenska tävlingsreglementet (tillägg till FIPO)        

-ovalbanegrenar rids på en, enligt FIPO, korrekt ovalbana

-tävlingen döms av minst tre av SIF godkända sportdomare

-arrangören ansvarar för att tävlingsresultatet, disciplinära åtgärder, domaruppsättning och andra förhållanden av vikt rapporteras till SIFs kansli inom 1 vecka efter tävling"

Så var det med det. :)

Tack för svaret! :)

/Frida

------------------------------

"Dream as you'll live forever, live as you'll die today"

Liknande trådar

Hoppning Med tanke på att jag är återkommande funktionär (främst på regional nivå dock) borde jag kunna dessa frågor i huvudet (:o:angel:), men...
2
Svar
25
· Visningar
5 103
Senast: Unafraid
·
Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 552
Senast: akleja
·
Hästmänniskan Hej! Jag har ett litet dilemma och vet inte riktigt vart jag ska vända mig så provar helt enkelt att skriva av mig här så får vi se om...
Svar
13
· Visningar
2 934
Senast: Gelina
·
Z
Hästmänniskan Vet inte riktigt vart jag ska börja. Behöver hjälp. Jag och familj flyttade till ny ort för 3 år sedan. Allt var frid och fröjd, vi...
Svar
7
· Visningar
2 656

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka