Tävlingsfrågor: Grönt kort, licens, vaccin och mer!

M

Madamm

Jag har börjat rida efter många års frånvaro och undrar vad det är som gäller. När jag slutade hade de just börjat med det här med "grönt kort" så jag skaffade det aldrig.
Har inga stora ambitioner direkt men det hade varit kul att komma ut och tävla lite LC/LB dressyr kanske samt mindre klubbtävlingar i hoppning, max LD i och med hästarnas ålder.

De har åtminstone pass :p och ett par kan nog ha hästlicens (det borde man väl kunna kolla upp någonstans) eftersom dom tävlat förr - en har det helt säkert iaf och den ska väl gälla livet ut om jag fattat det rätt?

Från och med vilka klasser behöver man ha ryttarlicens eller måste alla ha det liksom det gröna kortet?
Hittade detta men blir inte klokare av det...:
För start vid E-N-R-L-tävlingar fordras gällande tävlingslicens för ryttare. E-N-R-klasser är öppna för skandinaviska ryttare med gällande nationell tävlingslicens. Samtliga startande skall ha grönt kort. För start i lokaltävling fordras ryttarlicens. För start vid E-N-R-tävling fordras gällande tävlingslicens för häst/ponny.

De måste väl vaccineras också, mot hästinfluensan men är det något mer som rekommenderas men inte är tvång?
En ridhäst behöver väl inte ha mätintyg? :o

Jag har försökt leta på nätet efter svar men hittar inte riktigt rätt så jag hoppas någon här kan hjälpa en nygammal ryttare! :crazy:

Ursäkta för hundra frågor, känner mig totalt borta men hoppas på hjälp av någon vänlig själ! :bow:

Sv: Tävlingsfrågor: Grönt kort, licens, vaccin och mer!

Hästen måste vara vaccinerad, ja.
Vill du bara tävla på klubbtävlingar så behöver du inte licens, och det varierar från klubb till klubb huruvida du behöver grönt kort.
För lokala tävlingar, som är nästa nivå, behöver du grönt kort och licens. Licensen säger vilken klubb du tävlar för - du måste alltså tävla för en viss klubb, så förmodligen vill du prata med klubbar i din närhet om det här med grönt kort och licenser.
Hästen behöver inte licens förrän på regionala tävlingar, som är nästa steg, så det behöver du antagligen inte bekymra dig om än.

När du skaffar det gröna kortet får du dessutom svar på alla de frågor du har, och några till, så det är en bra start på många sätt.

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 542
Senast: Cambrie
·
Tävling Jag tänker att jag behöver ta grönt kort. När jag var liten och tävlade behövde man inget grönt kort. Sen flyttade jag till Irland och...
Svar
13
· Visningar
2 211
Senast: Kiwifrukt
·
Hoppning Jag har aldrig tävlat på lokal hoppning eller högre, trots att jag tog grönt kort för ett stort antal år sedan :o Nu har ju dessutom en...
2
Svar
24
· Visningar
4 688
Senast: Habina
·
Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 585

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka